Detail předmětu

Competitiveness and Branding of Small Company

FP-KcbscPAk. rok: 2025/2026

Předmět je zaměřen rozvoj značky a konkurenceschopnosti malých a středních firem a podnikatelských projektů, v různých fázích vývoje. Prezentuje praktické přístupy k rozvoji konkurenceschopnost a značky v kontextu business modelu. Konkurenceschopnost vychází z modifikovaného konceptu Porterových konkurenčních strategií a koncepce úspěchuschopnosti. Základní přístup k rozvoji značky vychází z identity, positioningu a příslibu značky. Rámec rozvoje značky zahrnují zejména prvky značky, budování povědomí a asociací se značkou, včetně celkového vnímání značky.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro absolvování předmětu je rozhodující počet bodů získaných za zpracování a obhajobu projektu a ústní zkoušku zaměřenou na obahojobu projektu rozvoje značky. Bodování jednotlivých částí je následující:
• Hodnocení zpracování a obhajoby mezinárodního projektu – až 50 bodů.
• Zkouška – obhajoba projektu rozvoje značky vlastního projektu nebo firmy – až 100 bodů

Hodnocení zahrnuje bodové srážky za absence ve výuce. Účast na cvičeních a přednáškách je povinná a kontrolovaná. Každá neúčast na předepsané formě výuky je hodnoceny srážkou 2 bodů z finálního hodnocení. Maximální počet absencí je 4.


Výsledná klasifikace se odvíjí od celkového počtu získaných bodů a je v souladu s ECTS. Opravné termíny zkoušek se řídí studijním a zkušebním řádem.

Podmínky pro studenty s ISP

- Zkouška formou obhajoby projektu rozvoje značky dle individuální zadání - max 100 bodů.

Učební cíle

Cílem předmětu je představit koncept k rozvoji konkurenceschopnosti na základě rozvoje značky. Studenti se seznámí s přístupy ke strategie, konkurenceschopnosti a rozvoji značky. Studenti budou ovládat terminologii přístupů k rozvoji značky. Naučí se aplikovat postupy rozvoje značky v kontextu business modelu a hodnotové nabídky. Studenti budou umět navrhnout a realizovat postupy rozvoje značky. Seznámí se s principy rozvoje značky v kontextu různých fázích rozvoje firmy. Budou schopni rozhodovat, který přístup k rozvoji značky je vhodný vzhledem ke strategickým cílům podniku.

Základní literatura

KAPFERER, Jean-Noël, 2012. The new strategic brand management: advanced insights and strategic thinking. 5th ed. London: Kogan Page. ISBN 978-0749465155. (EN)
KELLER, Kevin Lane a SWAMINATHAN, Vanitha, 2020. Strategic brand management: building, measuring, and managing brand equity. Fifth edition. Harlow: Pearson. ISBN 978-1-292-31496-9. (EN)
KOTLER, Philip and ARMSTRONG, Gary, 2018. Principles of marketing. 17. edition. Pearson. ISBN 978-1-292-22017-8. (EN)

Doporučená literatura

GRANT, Robert M., 2024. Contemporary strategy analysis. 12th ed. Wiley. ISBN 978-1-394-25156-8. (EN)
OSTERWALDER, Alexander a PIGNEUR, Yves, 2010. Business Model Generation - A Handbook for Visionaries Game Changers and Challengers. John Wiley. ISBN 978-0470-87641-1. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK-EAM bakalářský

    specializace BAK-EAM-EP , 2 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Základní myšlenka rozvoje značky a její prezentace, motivy rozvoje značky, význam značky z hlediska firem a zákazníka
  2. Značky začínajících firem a její význam v různých fázích rozvoje podniku.
  3. Značka a její základní charakteristiky, tři aspekty úspěšného podnikání a úspěšné značky, rámec rozvoje značky model „Four Bubbles“
  4. Konkurenční strategie v kontextu značky, role značky z pohledu business modelu a hodnotové nabídky, hodnota pro zákazníka. Značka jako přístup k hodnocení strategie.
  5. Výzkumně analytický přístup při rozvoji značky, přístup BEA1 při rozvoji značky,
  6. Hodnocení struktury trhu z pohledu značky, analýza konkurence a zákazníků při rozvoji značky.
  7. Identita a prvky značky, positioning značky, příslib značky.
  8. Výkon značky – povědomí, rozeznávání, asociace, vnímání a vyvolání značky
  9. Rozdíly v rozvoji značky v oblasti služeb a produktů, značka na B2B a B2C trhu
  10. Strategický, taktický a operativní pohled na značku a její rozvoj
  11. Rámec rozvoje značky – lean varianta a komplexní přístup
  12. Plán implementace rozvoje značky
  13. Rozvoj značky jako přístup k rozvoji podniku a podnikatelského nápadu

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Vymezení rozvoje značky – problém značky
  2. Výzkum a analýza pro rozvoj značky
  3. Prezentace záměru projektu rozvoje značky
  4. Konzultace projektu a případová studie
  5. Workshop – rámec rozvoje značky
  6. Obhajoba finálního projektu rozvoje značky

Individuální příprava na ukončení

61 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Samostudium

40 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor