Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FSI-VOBAk. rok: 2026/2027
Předmět je zaměřen na objektově orientované programování a jeho použití při návrhu a realizaci softwarových systémů, které odpovídají aktuálním softwarovým požadavkům. Výklad technik OOP je z hlediska metodiky částečně držen v obecné rovině, detaily implementace a praktické příklady používají jazyk C# (volitelně C++). Vývoj softwarových řešení je souladu s požadavky DevOps.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Pro udělení zápočtu je nutná aktivní účast na cvičeních, vypracování závěrečného testu (max. 50 bodů) a zpracování semestrálního projektu (max. 50 bodů). Studenti si sami volí téma projektu v rámci definovaných témat, projekt je ohodnocen vyučujícím. Pro úspěšné zakončení kursu je nutné získat v součtu alespoň 50 bodů.Přítomnost na přednáškách je doporučená, na cvičeních povinná. Výuka probíhá podle rozvrhu. Stanovení formy náhrady zameškaných cvičení je v kompetenci vyučujícícho.
Učební cíle
Cílem je pochopení rysů objektově orientovaného programování a metodiky návrhu a tvorby programu s využitím OOP, které je aplikováno na nejpoužívanější vývojové patterny v průmyslovém prostředí. Seznámit se s podporou objektové technologie v jazyce C# a způsobem jeho vývoje v prostředí DevOps.
Absolvent bude schopen používat technologii objektově orientovaného programování pro návrh a implementaci softwarových systémů s použitím programovacího jazyka C#.
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
specializace AIŘ , 2 ročník, letní semestr, povinný
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1) Moderní ekosystém C# a .NET2) Pokročilá práce s třídami3) Zapouzdření a návrh API4) Dědičnost – kdy ji použít a kdy ne5) Polymorfismus a rozhraní6) Generické typy do hloubky7) Delegáti, lambda výrazy a události8) Kolekce a LINQ (v praxi)9) Zpracování výjimek na úrovni aplikace10) SOLID a Clean Code v praxi11) Asynchronní programování (úvod do kontextu OOP)12) Práce s daty a serializace13) Aktuální trendy v programování
Cvičení s počítačovou podporou
1. Tvorba jednoduché doménové aplikace2. Návrh a implementace vlastních objektů3. Tvorba API tříd v rámci malé knihovny4. Modelování hierarchie objektů5. Návrh modulárního systému pomocí rozhraní6. Konstrukce generických struktur a služeb7. Událostmi řízený systém8. Datové zpracování pomocí kolekcí a LINQ9. Robustní aplikace s výjimkami10. Refaktoring miniaplikace dle SOLID11. Asynchronní mini-aplikace12. Datová perzistence v reálné aplikaci13. Samostatný projekt — malá plně OOP aplikace