Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FP-SvmrKAk. rok: 2025/2026
Nedílnou součástí vysokoškolského studia je tvůrčí činnost, která se dále prohlubuje v magisterském stupni. Tento důraz na tvůrčí činnost vychází nejenom z požadavků akademické sféry, ale i podnikatelské praxe, která žádá po absolventech magisterského studia inovativní přístup, kvalitní poznání zkoumané reality a v konečném důsledku samostatné řešení předložených problémů. Předmět navazuje primárně na zpracování diplomové práce jako podpora zkvalitnění výstupů analytické části a následných návrhů, ale i na řešení problémů nebo projektů studentů v praxi od zadavatelů či vlastní podnikatelské činnosti.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Předmět vyžaduje následující znalosti a dovednosti studenta: statistická analýza dat, pravděpodobnostní statistika, základní znalosti v oblasti provádění literární rešerše, schopnost shromažďovat a analyzovat data, schopnost interpretace dat a formulovat závěry a doporučení. Předmět staví na individuální schopnosti studenta vymezit zvolený problém z praxe nebo vybrané problematiky a znalostech z odborných předmětů absolvovaných v programu.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Klasifikovaný zápočet je postaven na bodovém hodnocení, které tvoří v souhrnu 100 bodů (100%). První bodovanou část tvoří zpracování individuálního výzkumného projektu (70%) a druhou část tvoří absolvování přehledového testu znalostí v problematice (30%). Obě dvě aktivity jsou v případě ukončení předmětu a získání klasifikovaného zápočtu povinné.
ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU PRO STUDENTY S INDIVIDUÁLNÍM STUDIJNÍM PLÁNEM NEBO STUDENTY NA VÝJEZDU V ZAHRANIČÍ (ERASMUS): Po předložení schváleného ISP vyučujícímu (formou e-mailu a přílohou skenu v pdf), musí student splnit aktivity v podobě vypracování a odevzdání individuálního výzkumného projektu a absolvovat přehledový test v problematice. Podmínka je, aby student odevzdal kompletně vypracovaný projekt vyučujícímu nejpozději týden před konáním posledního termínu testu. Obě dvě aktivity jsou povinné.
Hodnocení individuálního výzkumného projektu je založeno na kvalitě zpracování dílčích oblastí a je postaven na praktické aplikaci znalostí výzkumného procesu a metod ve vybrané problematice s cílem zlepšení praktických dovedností a schopností. Celkový počet bodů, který může student získat je 70 bodů, které je rozděleno dle kvalitativních kritérií hodnocení takto:
Minimální počet bodů pro splnění aktivity je 35 bodů. Pokud student nedosáhne minimálně požadovaného počtu bodů z projektu, bude informován ze strany vyučujícího včetně získání podrobné zpětné vazby k úpravě nebo přepracování. Student opětovně odevzdá projekt na email vyučujícího a to nejpozději jeden týden před konáním posledního termínu testu. Test je sestaven z okruhu témat obsahově postavených na přednáškách pro kombinovanou formu studia. Student vybírá a volí z 10 otázek správnou odpověď typu a), b), c), d), přičemž za správnou odpověď 3 body a za žádnou nebo nesprávnou 0 bodů. Celkový čas na vypracování testu je 20 minut. Z testu musí student získat minimálně 15 bodů. Pokud student v prvním termínu nezíská minimum, má možnost psát opravný test v datu stanoveném vyučujícím. Test je povinnou součástí zakončení předmětu klasifikovaným zápočtem.
DÍLČÍ A CELKOVÉ HODNOCENÍ:1) Individuální výzkumný projekt – 0-70 bodů. (min 35 bodů).2) Test studijních předpokladů – 0-30 bodů (min. 15 bodů).
Celkové hodnocení dle ECTS VUT:A – 90-100 bodůB – 89-80 bodůC – 79-70 bodůD – 69-60 bodůE – 59-50 bodůF – 49 a méně bodů.Důvody k neudělení zápočtu:- neodevzdání výzkumného projektu v termínu,- neabsolvování obou dvou povinných aktivit (projekt+test), - získání méně než 50 bodů.
Účast na přednáškách není povinná, ale je vyučujícím kontrolovaná. Průběžná a finální kontrola probíhá ve fázích a formou hodnocení dílčích bodovaných aktivit pro splnění podmínek získání klasifikovaného zápočtu.
Učební cíle
Cílem předmětu je obeznámit studenty s problematikou metodologie výzkumné práce a prohloubit znalosti a dovednosti v oblasti realizace výzkumu budoucích absolventů pro praxi v oblasti řízení rozvoje podniků. Předmět je postaven na teoretických základech zákonitostech, postupech a pravidlech provádění výzkumu po celou dobu výzkumného procesu tak, aby byl student individuálně schopen s ohledem na vybranou problematiku nebo zadaný problém praxe, vybrat vhodný přístup, metodu a techniku sběru dat, provést analýzu a interpretaci dat za účelem naplnění cíle nebo zodpovězení výzkumné otázky a následně tyto výsledky zpracovat formou výzkumné zprávy. Student si individuálně vybírá problematiku, kterou bude zpracovávat prostřednictvím vybraných metod výzkumu a technik sběru dat a to: 1) „v terénu“ (primární sběr a analýza dat) a/nebo provedením 2) „desk research“ (sekundární sběr a analýza dat).
Studenti se obeznámí s výzkumným procesem, jeho pravidly a postupy. Studenti budou znát základní výzkumné přístupy, metody a techniky sběru dat v nich používané. Studenti budou schopni samostatně vybírat vhodný přístup a metody sběru dat s ohledem na vybraný problém z praxe či problematiku s cílem zodpovězení výzkumné otázky a naplnění cíle. Studenti budou schopni vypracovat výzkumnou zprávu s relevantními výsledky pro následné rozhodování či návrhy doporučení pro praxi. Studenti se naučí prakticky aplikovat výzkumné metody a techniky a uplatnit je v diplomové práci.
Motivačním a prestižním výstupem předmětu jsou tištěné sborníky vybraných nejlepších projektů studentů z magisterského studia, které budou postupně procházet hodnocením a recenzním řízením (interní pracovníci a externí odborník z praxe). Studentské projekty, které projdou oponenturou, budou vytištěny ve sborníku a také uveřejněny na webu fakulty: https://www.fbm.vutbr.cz/cs/veda-a-vyzkum/studentske-projekty
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Konzultace v kombinovaném studiu
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Úvod do předmětu, hodnotící podmínky a požadované aktivity, specifika výzkumu v rámci řízení firem, vymezení základních pojmů v oblasti, výzkumný proces, pilotní studie a před-výzkum, kritické faktory procesu. Stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek, literární rešerše a zdroje dat, konceptualizace tématu. Výzkumné přístupy. Kategorie triangulace a metodologická triangulace. Výzkumný design a strategie.2. Metody a techniky kvantitativního výzkumu. Experiment a kvazi experiment, testování a simulace. Archivní (historická) a sekundární analýza strukturovaných dat. Kvantitativní obsahová analýza nestrukturovaných dat. Standardizované dotazování a pozorování.3. Metody a techniky kvalitativního výzkumu. Nestandardizované dotazování (technika sběru dat rozhovory a diskuzí). Nestandardizované pozorování (poznámky z terénu). Dokumentární analýza. Kvalitativní obsahová analýza - redukce a analýza kvalitativních dat - transkripce a proces kódování dat. Interpretace kvalitativních dat a vizuální zobrazování výsledků.4. Vzorkování ve výzkumu, pravděpodobnostní vs nepravděpodobnostní vzorkování, stanovení výběrového souboru a vzorku, validita a reliabilita v kvantitativním a kvalitativním přístupu, reprezentativnost. Zpracování výsledků výzkumu do výzkumného projektu/zprávy, propojení výzkumného projektu s diplomovou prací.
Student má možnost svůj výzkumný projekt konzultovat s vyučujícím, který mu bude dávat metodickou podporu v případě potřeby po celou dobu výzkumného procesu. Student má možnost požádat o metodické poradenství a konzultaci v průběhu semestru. V případě kontaktní výuky, může student požádat o konzultaci po výkladu odborné problematiky nebo ve dnech vymezených pro konzultace v kanceláři vyučujícího nebo po dohodě online formou přes MS Teams. Blíže bude upřesněno na přednášce.