Detail předmětu

Praktická angličtina 4

FEKT-BPC-PA4Ak. rok: 2025/2026

Předmět Praktická angličtina 4 je zaměřený na rozvoj řečové dovednosti čtení, poslechu, mluvení a psaní s důrazem na komplexní jazykové prostředky a slovní zásobu na úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR). Vychází z učebních materiálů a požadavků mezinárodní zkoušky Cambridge Advanced English (CAE). Předmět navazuje na předmět Praktická angličtina 3 (BPC-PA3).

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Požaduje se jazyková způsobilost na úrovni B2+ Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR) a úspěšné absolvování kurzu Praktická angličtina 3 (BPC-PA3).

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínkou připuštění ke zkoušce je 75% docházka, aktivní účast ve výuce, splnění zadaných úkolů a zápočtový test, který je nutné absolvovat s limitem 24 bodů z celkových 40 bodů. Bodové hodnocení předmětu:
  • Zápočtový test: jazykové prostředky (max. 40b., min. 24b.; studenti mohou opakovat test pouze jedenkrát)
  • Zkouška: poslech (max.30b., min. 15b.), čtení (max. 30b., min. 15b.)

Obsah a formu výuky a způsob závěrečného hodnocení stanoví každoroční aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Vzdělávací cíl a výstupní požadavky na absolventy kurzu jsou formulovány na referenční úrovni C1 (Účinná operační způsobilost) Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR).

Absolvent předmětu:
- rozumí širokému rejstříku náročných a dlouhých textů a rozpozná implicitní významy textů;
- umí se plynule a pohotově vyjadřovat bez zjevného hledání výrazů;
- umí jazyka užívat pružně a efektivně pro společenské, akademické a profesní účely;
- umí vytvořit srozumitelné, dobře uspořádané, podrobné texty na složitá témata, čímž prokazuje ovládnutí kompozičních útvarů, spojovacích výrazů a prostředků koheze.

Ústní projev:
Absolvent předmětu
- dokáže podat jasné a podrobné popisy a srozumitelně a podrobně se vyjadřovat o složitých tématech, rozšiřovat je o vedlejší témata, rozvíjet konkrétní body a zakončit svou řeč vhodným závěrem.

Písemný projev:
Absolvent předmětu
- dokáže napsat jasné, dobře uspořádané texty týkající se složitých témat a zdůraznit důležité otázky;
- dokáže za pomoci doplňujících argumentů a vhodných příkladů podrobně rozvést a podepřít svá názorová stanoviska a vhodně zakončit.

Poslech s porozuměním:
Absolvent předmětu
- rozumí natolik, že dokáže sledovat delší promluvu na abstraktní a složitá témata, která se netýkají jeho/jejího oboru, ačkoli občas může potřebovat potvrzení podrobností, zejména pokud jde o méně běžnou variantu výslovnosti;
- dokáže rozpoznat širokou škálu idiomatických a hovorových výrazů a postřehnout stylistické posuny;
- dovede sledovat dlouhý ústní projev, i když nemá jasnou strukturu a vztahy jsou vyjádřeny pouze v náznacích.

Čtení s porozuměním:
Absolvent předmětu
- rozumí podrobnostem v dlouhých a složitých textech, ať se vztahují k jeho/jejímu oboru či nikoli, za předpokladu, že má příležitost si znovu přečíst obtížné pasáže.

Základní literatura

ELLEDEROVÁ, Eva. CAE Use of English Practice – A Set of Four Parts: 111x Multiple-Choice Cloze, 111x Open Cloze, 111x Word Formation, 111x Key Word Transformation. Brno: VUT FEKT, 2015.
ELLEDEROVÁ, Eva. Grammar and Word Formation for CAE – Survey and Practice. Brno: VUT FEKT, 2015.
ELLEDEROVÁ, Eva. Practical English HPA 4 - Grammar, Vocabulary and Phrases. Brno: VUT FEKT, 2019.
O'DELL, Felicity a Annie BROADHEAD. Objective advanced. Student’s Book with Answers. Third Edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-0-521-18182-2.

Doporučená literatura

HEWINGS, Martin. Advanced grammar in use: a self-study reference and practice book for advanced learners of English : with answers and CD-ROM. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. ISBN 978-1-107-69989-2.
Longman phrasal verbs dictionary. Harlow: Pearson Education, 2000. ISBN 0582291828.
O'DELL, Felicity a Michael MCCARTHY. English collocations in use: advanced : how words work together for fluent and natural English : self-study and classroom use. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. ISBN 9780521707800.
POWELL, Debra. Common mistakes at CAE: --and how to avoid them. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. Cambridge books for Cambridge exams. ISBN 0521603773.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-APE bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení jazykové

52 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1) Trpný rod; vazba „have sth done“; slovotvorba; jazyk akademické angličtiny: esej
2) Slovesa s infinitivem s/bez “to” a gerundiem; vyjadřování názorů
3) Vyjadřování domněnek; idiomy: části těla
4) Čtení: doplňování odstavců do textu; poslech: výběr jedné správné odpovědi
5) Členy; jazyk akademické angličtiny: kritika;
6) Jazykové kompetence: výběr jedné správné odpovědi, doplňování slov do textu a transformace vět pomocí klíčového slova
7) Kolokace; vyjadřování důrazu; jazyk akademické angličtiny: prezentace a diskuze
8) Čtení: výběr jedné správné odpovědi, přiřazování odpovědí
9) Jazyk přesvědčování; homonyma; jazyk akademické angličtiny: návrhy
10) Inverze; slovotvorba; idiomy: cestování; jazyk akademické angličtiny: vědecká zpráva, abstrakt, anotace a shrnutí
11) Poslech: výběr jedné správné odpovědi; doplňování vět; přiřazování
12) Výklad a srovnávání; kolokace: životní prostředí
13) Frázová slovesa; rekapitulace: spojovací výrazy a typy vět

Konverzační témata:
1) Rodinný život
2) Literatura, film, divadlo a hudba
3) Jídlo, vaření a stravování
4) Zajímavá místa
5) Klimatické změny a životní prostředí

Debatní hodiny (teze):
1) Eutanazii bychom měli legalizovat
2) Trest smrti by měl být legalizován
3) Online výuka by měla nahradit tradiční výuku
4) Umělá inteligence nahradí lidskou práci
5) Jaderné zdroje jsou vhodnější než obnovitelné zdroje 
6) Darknet by měl být regulován jako běžný internet