Detail předmětu

Praktická angličtina 4

FEKT-BPC-PA4Ak. rok: 2025/2026

Předmět Praktická angličtina 4 je zaměřený na rozvoj řečové dovednosti čtení, poslechu, mluvení a psaní s důrazem na komplexní jazykové prostředky a slovní zásobu na úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR), a současně zahrnuje prvky úrovně C2. Vychází z učebních materiálů a požadavků mezinárodních zkoušek Cambridge Advanced English (CAE) a Cambridge Proficiency English (CPE). Předmět navazuje na předmět Praktická angličtina 3 (BPC-PA3).

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Požaduje se jazyková způsobilost na úrovni B2+ Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR) a úspěšné absolvování kurzu Praktická angličtina 3 (BPC-PA3).

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínkou připuštění ke zkoušce je 75% docházka, aktivní účast ve výuce, splnění zadaných úkolů a zápočtový test, který je nutné absolvovat s limitem 24 bodů z celkových 40 bodů. Bodové hodnocení předmětu:

  • Zápočtový test: jazykové prostředky (max. 40 b., min. 24 b.; studenti mohou opakovat test pouze jedenkrát)
  • Zkouška: poslech (max. 30 b., min. 15 b.), čtení (max. 30 b., min. 15 b.)

Obsah a formu výuky a způsob závěrečného hodnocení stanoví každoroční aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Vzdělávací cíl a výstupní požadavky na absolventy kurzu jsou formulovány na minimální referenční úrovni C1 (Účinná operační způsobilost) Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR).

Absolvent předmětu:
- rozumí širokému rejstříku náročných a dlouhých textů a rozpozná implicitní významy textů;
- umí se plynule, přesně a pohotově vyjadřovat;
- umí jazyka užívat pružně a efektivně pro společenské, akademické a profesní účely;
- umí vytvořit srozumitelné, dobře uspořádané, podrobné texty na složitá témata, čímž prokazuje ovládnutí kompozičních útvarů, spojovacích výrazů a prostředků koheze.

Ústní projev:
Absolvent předmětu
- dokáže podat jasné a podrobné popisy a srozumitelně a podrobně se vyjadřovat o složitých tématech, rozšiřovat je o vedlejší témata, rozvíjet konkrétní body a zakončit svou řeč vhodným závěrem.

Poslech s porozuměním:
Absolvent předmětu
- rozumí natolik, že dokáže sledovat delší promluvu na abstraktní a složitá témata, která se netýkají jeho/jejího oboru;
- dokáže rozpoznat širokou škálu idiomatických a hovorových výrazů a postřehnout stylistické posuny;
- dovede sledovat dlouhý ústní projev, i když nemá jasnou strukturu a vztahy jsou vyjádřeny pouze v náznacích.

Čtení s porozuměním:
Absolvent předmětu
- rozumí podrobnostem v dlouhých a složitých textech, ať se vztahují k jeho/jejímu oboru či nikoli, za předpokladu, že má příležitost si znovu přečíst obtížné pasáže.

Písemný projev:
Absolvent předmětu
- dokáže napsat jasné, dobře uspořádané texty týkající se složitých témat a zdůraznit důležité otázky;
- dokáže za pomoci doplňujících argumentů a vhodných příkladů podrobně rozvést a podepřít svá názorová stanoviska a vhodně zakončit.  

Základní literatura

ELLEDEROVÁ, Eva. CAE Use of English Practice – A Set of Four Parts: 111x Multiple-Choice Cloze, 111x Open Cloze, 111x Word Formation, 111x Key Word Transformation. Brno: VUT FEKT, 2015.
ELLEDEROVÁ, Eva. Grammar and Word Formation for CAE – Survey and Practice. Brno: VUT FEKT, 2015.
ELLEDEROVÁ, Eva. Practical English HPA 4 - Grammar, Vocabulary and Phrases. Brno: VUT FEKT, 2019.
Practical English 4 - Learning Materials - Compilation

Doporučená literatura

HEWINGS, Martin. Advanced grammar in use: a self-study reference and practice book for advanced learners of English : with answers and CD-ROM. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. ISBN 978-1-107-69989-2.
Longman phrasal verbs dictionary. Harlow: Pearson Education, 2000. ISBN 0582291828.
O'DELL, Felicity a Michael MCCARTHY. English collocations in use: advanced : how words work together for fluent and natural English : self-study and classroom use. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. ISBN 9780521707800.
POWELL, Debra. Common mistakes at CAE: --and how to avoid them. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. Cambridge books for Cambridge exams. ISBN 0521603773.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-APE bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení jazykové

52 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Gramatika: přítomné časy; Slovní zásoba: pocity a emoce, přídavná jména a podstatná jména s „-self“; Idiomy: osobnost
  2. Gramatika: minulé časy, příslovce a příslovečné fráze; Slovní zásoba: cestování; Idiomy: jak udělat příběh zajímavějším; Příprava na zkoušku – Čtení a jazykové prostředky: části 1–4
  3. Gramatika: budoucí časy, „will“, „shall“ a „would“; Slovní zásoba: frázová slovesa, kolokace s podstatnými jmény, předložkové fráze s „at“, „in“, „on“ a „under“; Idiomy: inovace
  4. Gramatika: modální slovesa 1, nominální fráze a věty; Slovní zásoba: partitivní výrazy s nepočitatelnými podstatnými jmény, složená slova; Idiomy: vyjednávání; Příprava na zkoušku – Čtení a jazykové prostředky: části 5–7
  5. Gramatika: koheze (soudržnost textu), ukazovací zájmena; Slovní zásoba: neutrální a senzacechtivý jazyk, binominální spojení; Idiomy: komunikace
  6. Gramatika: podmínkové věty; Slovní zásoba: výrazy a fráze se slovy „pay“, „rise“ a „fall“; Idiomy: peníze a bohatství; Příprava na zkoušku - Poslech: části 1–3
  7. Gramatika: modální slovesa 2, přídavná jména a ustálené výrazy; Slovní zásoba: frázová slovesa vyjadřující dedukci a vyšetřování, slovesa vyjadřující zmatek a klam; Idiomy: záhada
  8. Gramatika: srovnávání, vyjadřování kontrastu; Slovní zásoba: kolokace na téma životního prostředí; Idiomy: rozpoznávání podobností a rozdílů
  9. Gramatika: vyjadřování kontrastu, přípustkové, účelové a příčinné věty, trpný rod a kauzativní vazby; Slovní zásoba: předložkové fráze s „by“, „in“ a „out of“, popis umění a architektury; Idiomy: umění a kreativita; Procvičování mluveného projevu na cambridgeskou zkoušku: části 1–3
  10. Gramatika: inverze, vytváření důrazu a rozštěpené věty; Slovní zásoba: popis knih a filmů, přirovnání; Idiomy: z literatury
  11. Gramatika: větné konstrukce pro reprodukci výpovědí; Slovní zásoba: městské bydlení, frázová slovesa pro problémy a řešení; Idiomy: „talk“ a „tell“
  12. Gramatika: participium, slovesné vazby; Slovní zásoba: zdraví a kondice, víceslovná slovesa; Idiomy: sport
  13. Opakovací hodina

Poznámka: Součástí každé lekce je procvičování poslechu (výběr z možností, doplňování vět, přiřazování) a mluveného projevu (rozhovory, samostatné projevy, úkoly založené na spolupráci a diskuse).