Detail předmětu

Management

FP-manPAk. rok: 2024/2025

Cílem přednášek / cvičení je prezentovat, diskutovat a procvičit základní poznatky (manažerské funkce) odpovídající základnímu pojetí z teorie managementu a organizační teorie.

První část je zaměřena na procesy plánování, organizování, vedení a kontrolování, v rozsahu odpovídajícím většině univerzit a škol obdobného zaměření.

Druhá část seznámí posluchače se základním pojetím managementu v kontextu příkladů manažerské praxe (Best practices) – Rodinné podniky, rozvoj podniků, podniková komunikace, podnikatelské sítě

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Znalosti z oblasti ekonomiky podniku, podnikové funkce, hospodaření a výsledky.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zakončení předmětu:
Pro udělení zápočtu je (kromě jiného) požadována aktivní účast na cvičeních při presentaci a následné diskusi k seminárních pracím.
V průběhu semestru jsou jednotlivé aktivity na cvičeních hodnoceny bodovým systémem, který je aktualizován pro každý semestr podle typů úkolů.

Student pro udělení zápočtu musí získat alespoň 60% bodů.

Studenti mají možnost získat body za:
• semestrální práci
• presentaci semestrální práce
• zpracování otázek z případových studií
• zpracování dotazníku - dobrovolná činnost (nad rámec bodového hodnocení).
Požadavky ke zkoušce: znalost přednášené látky a její praktické aplikace.
Forma zkoušky písemná, o ústní zkoušce rozhoduje zkoušející na základě nerozhodného výsledku písemné zkoušky.
Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS, pro její úspěšné absolvování je třeba získat alespoň 50% bodů. Do celkového hodnocení předmětu se započítává  hodnocení práce v průběhu celého semestru.
Požadavky na ukončení předmětu (váha)
- Splnění podmínek pro získání zápočtu max. 60%; Splnění podmínek cvičení pro získání zápočtu 50% min – 30 bodů z 60.

- Absolvování závěrečné zkoušky max. 40% test; Absolvování závěrečné zkoušky - test 50% min. 20 bodů ze 40.

Celkem 100%

Zakončení předmětu pro studenty s ISP:
1) vypracování a odevzdání semestrálního projektu
2) zkouška - test

Zakončení předmětu v případě vyhlášení distanční formy:

analogické podmínky jako pro prezenční formu:

  • zpracování a odevzdání semestrální práce
  • presentace semestrální práce
  • zpracování otázek z případových studií
  • zpracování dotazníku - dobrovolná činnost (nad rámec bodového hodnocení)
  • zkouška - test

 

Kontrola výsledků semestrální práce, výsledků řešení případových studií.
V případě omluvené neúčasti na cvičení může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku, zpravidla vypracování dílčího písemného úkolu.

Učební cíle

Seznámit posluchače se základy managementu, jeho pojmy, obsahem, strukturalizací a metodami.
Studenti si osvojí základní přístupy managementu a jeho funkce plánování, organizování, leadership a kontrola.

Základní literatura

KINICKI, Angelo a SOIGNET, Denise Breaux. Management: a practical introduction. Tenth edition. New York: McGraw Hill, 2022. ISBN 978-1-265-01775-0. KINICKI. ISE eBook Online Access for Management. 10th edition. McGraw-Hill, 2021. ISBN 1265017751.
KINICKI, Angelo a SOIGNET, Denise Breaux. Management: a practical introduction. Tenth edition. New York: McGraw Hill, 2022. ISBN 978-1-265-01775-0. KINICKI. ISE eBook Online Access for Management. 10th edition. McGraw-Hill, 2021. ISBN 1265017751.

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BIT bakalářský 2 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program BIT bakalářský 2 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program BAK-EP bakalářský 1 ročník, zimní semestr, povinný
  • Program BAK-MIn bakalářský 1 ročník, zimní semestr, povinný
  • Program BAK-PM bakalářský 1 ročník, zimní semestr, povinný
  • Program BAK-UAD bakalářský 1 ročník, zimní semestr, povinný
  • Program BPC-IBE bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.Povaha, smysl a praxe managementu. Vymezení managementu, manažerské práce. Význam managementu v praxi, důvody pro studium managementu (Pirožek).

2.Vývojové směry v managementu. Představení manažerských škol ovlivňující vývoj managementu. Představení jednotlivých konceptů vývoje managementu (Pirožek).

3.Prostředí managementu. Vnější prostředí a vnitřní prostředí. Dopady na manažerské rozhodnutí. SWOT analýza. Charakter prostředí ovlivňující management organizace (Pirožek).

4.Vize, poslání a cíle organizace. Základní předpoklady pro stanovení poslání a cílů organizace. Typy cílů, hierarchické členění, časové členění. Konfliktnost cílů (Pirožek).

5.Plánování, vymezení, členění hierarchické a časové. Komplexní systém plánování v organizaci. Kontrola – vymezení, pojmy. Standardy kontroly. Proces kontroly a nároky na jeho účinnost a efektivnost. Typy kontrol. Audit se zaměřením na manažerský audit (Pirožek).

6.Organizování – vymezení, pojmy. Kontingenční přístup k tvorbě organizační struktury. Hlediska horizontální a vertikální diferenciace tvorby struktury. Integrace a typy organizačních struktur. Rozpětí řízení, centralizace a decentralizace řízení. Kompetence v organizačním projektování (Pirožek).

7.Motivace a vedení v organizaci. Vymezení pojmů, teoretických přístupů. Obsahové a procesní motivační teorie. Teorie stylů vedení, manažerské mřížky a situační teorie (Pirožek).

8.Rozhodování v managementu – organizační hierarchie pro rozhodování. Dobře a špatně strukturované problémy. Kroky rozhodovacího procesu. Typy rozhodnutí (Pirožek).

9.Životní cyklus organizace, etapy rozvoje organizační struktury, fáze vývoje org. struktury. Jednotlivé fáze životního cyklu a jejich aplikace na vývoj org. struktury. Greinerova teorie evoluce a revoluce v organizačním rozvoji a její aplikace na org. struktury (Marciánová).

10.Komunikace v podniku, rodinné podnikání. Strategický rozvoj – aplikace - Organizační struktury SBU, výhody a nevýhody SBU, důvody pro použití SBU (Marciánová).

11.Strategické aliance – vymezení pojmu a definice strategických aliancí. Funkce a vlastnosti s aplikací z praxe. Konkrétní typy a členění aliancí (Marciánová).

12.Interní a externí organizační sítě. Podnikatelské síťové organizační struktury, Ameba, Franchising, Fraktálová organizace. Holdingové organizační struktury, typy holdingových organizačních struktur, vlastnosti a charakteristiky holdingů (Pirožek/Marciánová – samostudium).

13.Rezerva

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat, zpracování a presentace semestrálních prací a případových studií (individuálně i skupinově).

Elearning