Detail předmětu

Virtuální realita

FSI-V0RAk. rok: 2023/2024

Předmět poskytuje studentům vědomosti z oblasti teoretických základů a praktické implementace virtuální reality (VR) a smíšené reality (AR). Student se naučí přenést digitální 3D model do virtuální nebo reálné scény a dále s ním pracovat. Využita jsou známá prostředí pro VR Unity a pro AR Vuforia.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Vstupní znalosti

základy počítačové grafiky, základy algoritmizace a programování

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Klasifikovaný zápočet dle stupnice ECTS obdrží student za vyřešení projektů ze čtyř tématických okruhů diskutovaných ve cvičeních.
Účast na přednáškách je doporučená, účast na cvičeních je kontrolovaná. Způsob nahrazování zameškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení.

Učební cíle

Student porozumí a bude se umět orientovat v problematice virtuální reality (VR) a doplňované reality (AR). Tyto prostředky bude umět využívat a navrhovat v kontextu průmyslové praxe a Průmyslu 4.0.
Získání kvalifikovaného přehledu a referencí o současných technologiích virtuální (VR) a doplňované reality (AR), vč. praktických dovedností.

Základní literatura

SCHMALSTIEG, Dieter; HOLLERER, Tobias. Augmented reality: principles and practice. Addison-Wesley Professional, 2016. (EN)
MIHELJ, Matjaž; NOVAK, Domen; BEGUŠ, Samo. Virtual reality technology and applications. 2014. (EN)

Doporučená literatura

PARISI, Tony. Learning virtual reality: Developing immersive experiences and applications for desktop, web, and mobile. " O'Reilly Media, Inc.", 2015. (EN)

eLearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-STR-P bakalářský

    specializace AIŘ , 3. ročník, zimní semestr, povinný

  • Program N-AIŘ-P magisterský navazující, 2. ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do problematiky virtuální a doplňované reality (VR) (AR).
2. Senzory a displaye pro VR, latence systému I.
3. Senzory a displaye pro VR, latence systému II.
4. Aplikace VR v průmyslu 4.0
5. ABB Robot studio a jeho možnosti.
6. Trendy využití enginů pro vývoj VR aplikací (Unity, UE, CryTek) I.
7. Trendy využití enginů pro vývoj VR aplikací (Unity, UE, CryTek) II.
8. Rozšířená a smíšená realita I.
9. Rozšířená a smíšená realita II.
10. Aplikace smíšené reality v průmyslové diagnostice a údržbě.
11. Školení obsluhy a simulace krizových stavů.
12. Uživatelská rozhraní ve VR.
13. Shrnutí a budoucnost VR a AR.

Cvičení s počítačovou podporou

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Cvičení je rozděleno tématicky do čtyřech bloků:

Blok A: Úvod, seznámení s HW prostředky (headsety, senzory pohybu, zpětná vazba a latence, kalibrace, ukázky VR aplikací)

Blok B: ABB Robot Studio ( programování pohybu robotu ve VR, simulace robotické linky, vizualizace digitálního dvojčete)

Blok C: prostředí Unity (modelování prostředí a integrace VR pozorovatele,
vlastní model robotu, kinematika modelu robotu, spojení s dynamickou simulací)

Blok D: Smíšená realita, prostředí Vuforia (kombinace Unity a Vuforia pro vytváření, detekce tištěného 2D kódu a rozšíření obrazu o 3D model, detekce 3D objektu a zobrazení 3D modelu)

eLearning