Detail předmětu

Plošné modelování a CAS

FSI-YPAAk. rok: 2021/2022

Studenti uplatní své předchozí znalosti plošného NURBS modelování a rozšíří je o techniky Class-A modelování CAS (computer aided styling) a STRAK. Seznámí se s postupy práce využívanými při přechodu od koncepčních návrhů až po vytvoření kvalitního plošného modelu vhodného pro další výrobní zpracování. Vyhodnocení proběhne na základě odevzdání zadaných úkolů za konzultace externího odborníka z praxe.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou ovládat základní principy práce s tvorbou pohledových ploch uplatnitelné zejména v automobilovém průmyslu v oblasti class A modelování. Získané zkušenosti mohou studenti využít při řešení diplomové práce, při spolupráci s firmami a zejména v praxi, kde je po kompetentních absolventech vysoká poptávka.

Prerekvizity

Předpokládají se znalosti z oblasti CAD systémů (Rhinoceros 3D) a znalosti klasické nebo digitální kresby.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou cvičení, které je zaměřeno na praktické zvládnutí látky. Od jednoduchých návrhů se během semestru přejde k přesné práci na naskenovaných datech.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení, odevzdání zadané práce ve stanovených termínech, závěrečný test prokazující znalosti práce s programem a schopnost samostatné práce.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů, pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Osvojení základů CAS (computer aided styling), pokročilého plošného modelování a přípravy pohledových ploch modelu pro průmyslovou výrobu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na cvičeních je povinná a kontrolovaná vyučujícím. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v počítačové laboratoři a pracovat na úkolech a vyčkat konzultace. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu.

Základní literatura

TICKOO S., Learning Autodesk Alias Design 2010, CADCIM Technologies, ISBN: 1932709762 (EN)
GERHILD T.L., Autodesk Alias Surface, Polic, 2012, ISBN: 6201671110 (EN)

Doporučená literatura

Sham Tickoo. Learning Autodesk Alias Design 2016, 5th Edition. 726 pages. CADCIM Technologies (August 11, 2015). ISBN-10: 194268911X (EN)
Kuang-Hua Chang. Product Design Modeling using CAD/CAE: The Computer Aided Engineering Design Series. Series: Computer Aided Engineering Design Hardcover: 438 pages. Academic Press; 1 edition (February 21, 2014). ISBN-10: 0123985137 (EN)

eLearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-PDS-P bakalářský, 3. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení s počítačovou podporou

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Význam CAS a STRAK v průmyslové praxi, pracovní proces, zlatá pravidla, porovnání možností a názvosloví funkcí různých software (Rhinoceros 3D, Autodesk Alias, ICEM-Surf)
2. Stručná teorie plošného modelování pro praxi, NURBS, B-Spline, řády, stupně, span bod
3. Zadání prvního úkolu – koncepční model
4. 2D prvky - křivky, jejich vytváření, třídy křivek, nástroje span body, blend, align, transform CV, křivostní analýza, tvorba 2D grafiky na základě podkladové skici.
5. Plochy – tvorba plochy z křivek, funkce draft, skin, transform CV u ploch, align ploch, analýzy křivosti ploch, highlight, kontrola kvality napojení ploch.
6. Topologie povrchu – segmentování, jak vzniká, ořezaná a neořezaná plocha, ostrý model, jednoduché blend přechody, rádius, chord.
7. Typické řešení segmentace – systém skladby stříhaných a nestříhaných ploch, přechod z ostrého modelu na model s blend přechody a rádiusy.
8. Zadání druhého úkolu – class A model
9. Typické řešení segmentace – příklady řešení: souběh rádiusů, kufrový roh.
10. Typické řešení segmentace – příklady řešení: Y souběh ploch, vrchlík rotační plochy.
11. Samostatná práce na zadaném úkolu pro komplexní procvičení získaných dovedností. modifikace nebo dokončení zadaných podkladových dat. Jedná se například o části exteriéru automobilu: víčko nádrže, zadní krytka ostřikovače, střecha s přechody na čelní a zadní sklo apod.
12. Nástroje pro ověření návazností a celkové kvality modelu
13. Odevzdání úkolu hodnoceného odborníkem z praxe.

eLearning