Detail předmětu

Manažerské účetnictví

FP-FmuPAk. rok: 2021/2022

Předmět je zaměřen na následující oblasti:
- Charakteristika nákladového, finančního a manažerského účetnictví a jejich vývojové trendy v aktuálním ekonomickém kontextu, základní rozdíly (např. používané jednotky pro evidenci, oceňování, klasifikace nákladů, výkazy, pojetí odpisů, atd) mezi vnitropodnikovým a finančním účetnictvím
- Vazba účetních výkazů na analytické metody (např, Porterův pětifaktorový model, SWOT analýza, atd) a na získání informací z nich pro rozhodování a rozpoznávání rizik
- Zobrazování nákladů a výnosů ve vnitropodnikovém účetnictví - sledování nákladů, výnosů a zisku v účetnictví - jednookruhová a dvouokruhová organizace účetnictví
- Vliv charakteru podnikání na výkonově orientované účetnictví (metoda prostá, fázová, stupňová, zakázková, sdružených výkonů)
- Metoda standardních nákladů - základní pojmy, typy standardů, odchylky od standardů a jejich analýza, specifika metody dle výrobních podmínek (vliv technologie a organizace výroby, sdružená výroba), užití principů rozdílových metod u režijních nákladů
- Útvarové a odpovědnostní účetnictví - vymezení problematiky, předpoklady účinného fungování, ekonomická struktura podniku
- Aktuální trendy v řízení nákladů (ABM, Time.Driven-Activity-Based- Costing) průtokové účetnictví,
- Reporting - základní pojmy, význam a úloha, charakteristika, druhy, problematika implementace, požadavky na efektivní reporting, tvorba reportů

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Znalosti: Studenti umí rozlišit možnosti finančního a manažerského účetnictví, uvědomuje si význam druhu činnosti na nákladové účetnictví. Uvědomuje si odlišnosti způsobu vyjadřování podnikových nákladů, výnosů a zisku. Zná podmínky, možnosti a principy použití Metody standardních nákladů i odlišnosti její aplikace. Pochopí význam a osvojí si principy efektivního reportingu a tvorby reportů v návaznosti na vnitropodnikový informační systém.
Dovednosti: Student je schopen komplexnější analyzovat a zhodnotit současný stav vnitropodnikového informačního systému jako nástroje pro řízení nákladů a efektivnosti. Je schopen nalézt způsoby jeho optimalizace s ohledem na specifika tvorby výkonů tak, aby zejména prostřednictvím reportingu včas poskytoval informace potřebné pro rozhodování na různých řídících úrovních.
Způsobilosti: student umí z účetních výkazů získat informace, které použije při provádění analýz (typu Porterův pětifaktorový model, analýza rizik).
Samostatně řeší úlohy spojené s výběrem a implementací způsobu zobrazování a sledování nákladů, výnosů a zisku prostřednictvím jednookruhové dvoukruhové organizace účetnictví s přihlédnutím na vliv charakteru podnikání na výkonově i odpovědnostně orientované účetnictví.
Umí pomocí Metody standardních nákladů zjistit a analyzovat odchylky v různých typech výroby a také u režijních nákladů.

Prerekvizity

Základní znalostí z oblasti finančního účetnictví (principy účtování, základy účtování obecně, znalost účetních výkazů), obecné znalosti z mikroekonomie a ekonomiky podniku

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny a problémů. Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Požadavky na udělení klasifikovaného zápočtu:
a) zpracování semestrální práce tak, že vybere obchodní korporaci, jejíž Rozvahu a Výkaz zisku a ztráty přehledně a ve vzájemných souvislostech rozebere a provede vyhodnocení zjištěných skutečností v kontextu analyzované firmy, s cílem nalézt argumenty na podporu položek SWOT analýzy, Porterova pětifaktorového modelu a identifikovat možná rizika.
Výběr korporace schvaluje přednášející
Práci lze odevzdávat průběžně, nejpozději ve 12 týdnu semestru. Seminární práci student vypracuje samostatně. 25%
b) v sedmé hodině cvičení student samostatně vypracuje příklad na implementaci dvouokruhové účetní soustavy na základě individuálního zadání, které obdrží od pedagoga. 25%
c) ústní dozkoušení - se skládá ze dvou částí.
1. Z diskuse k seminární práci a obhajoby závěrů v ní uvedených 25%
2. Z odpovědí na jednu otevřenou otázku, kterou písemně zadává zkoušející studentovi. Student má čas na jejich přípravu, která může mít i písemnou formu, pak je ústně prezentuje vyučujícímu. Otázky z tematických okruhů, se kterými jsou studenti seznamováni průběžně. 25%
Výsledné hodnocení předmětu je součtem hodnocení ze samostatných prací a ústního dozkoušení. Hodnocení je klasifikováno dle stupnice ECTS.

Osnovy výuky

Základní tématická náplň je následující:
1. Charakteristika nákladového, finančního a manažerského účetnictví a jejich vývojové trendy v aktuálním ekonomickém kontextu.
2. Základní rozdíly (např.. oceňování, klasifikace nákladů, výkazy, pojetí odpisů, atd) mezi vnitropodnikovým a finančním účetnictvím
3. Vazba účetních výkazů na analytické metody (např, Porterův pětifaktorový model, SWOT analýza, atd) a na rozpoznávání rizik
4. Zobrazování nákladů a výnosů v účetnictví - sledování nákladů, výnosů a zisku v účetnictví - jednookruhová organizace účetnictví
5. Zobrazování nákladů a výnosů v účetnictví - sledování nákladů, výnosů a zisku v účetnictví - dvouokruhová organizace účetnictví
6. Vliv charakteru podnikání na výkonově orientované účetnictví (metoda prostá, fázová, stupňová, zakázková, sdružených výkonů)
7 Metoda standardních nákladů - základní pojmy, typy standardů, odchylky od standardů a jejich analýza,
8 Specifika metody standardních nákladů dle výrobních podmínek (vliv technologie a organizace výroby, sdružená výroba),
9. Specifika metody standardních nákladů (užití principů rozdílových metod u režijních nákladů)
10. Útvarové a odpovědnostní účetnictví - vymezení problematiky, předpoklady účinného fungování, ekonomická struktura podniku
11.Řízení nákladů dle aktivit (ABM), rozpočtování na základě aktivit (ABB)
12 .Aktuální trendy v řízení nákladů - Time Driven -Activity-Based-Costing, průtokové účetnictví
13. Reporting (základní pojmy, charakteristika, druhy, požadavky na efektivní reporting, tvorba reportů)

Učební cíle

Cílem je:
- pochopit význam, vývoj a vzájemný vztah mezi finančním, nákladovým a manažerským účetnictvím a pochopit význam jaký vliv má druh činnosti podniku na nákladové účetnictví
- získat teoretické a praktické dovednosti při využívání účetních výkazů jako zdroje informací pro vybrané analytické metody a analýzu rizik
- získat teoretické a praktické dovednosti pro implemetaci jednookruhové a dvouokruhové organizace účetnictví
- osvojit si principy Metody standardních nákladů a možnosti jejího použití v sériové, kusové, homogenní a sdružené výrobě, a také u režijních nákladů
- pochopit význam, principy a základní aplikace odpovědnostního účetnictví
- získat teoretické i praktické dovednosti pro tvorbu reportů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech



Základní literatura

 ČECHOVÁ, Alena. Manažerské účetnictví. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2831-2.  (CS)
 FIBÍROVÁ, Jana, Libuše ŠOLJAKOVÁ, Jaroslav WAGNER a Petr PETERA. Manažerské účetnictví: nástroje a metody. 3. upravené vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-885-0.  (CS)
HRADECKÝ, Mojmír, Jiří LANČA a Ladislav ŠIŠKA. Manažerské účetnictví. Praha: Grada, 2008. Účetnictví a daně. ISBN 978-80-247-2471-3.  (CS)

Doporučená literatura

 ČECHOVÁ, Alena. Manažerské účetnictví. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2831-2.  (CS)
 FIBÍROVÁ, Jana, Libuše ŠOLJAKOVÁ, Jaroslav WAGNER a Petr PETERA. Manažerské účetnictví: nástroje a metody. 3. upravené vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-885-0.  (CS)
MULFORD Charles W,. Creative cash flow reporting: uncovering sustainable financial performance. Hoboken: John Wiley & Sons, 2005. 414 s. ISBN 0-471-46918-1

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program RRTES_P magisterský navazující

    specializace RRES , 2. ročník, zimní semestr, povinně volitelný

  • Program MGR-UFRP magisterský navazující, 2. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní tématická náplň přednášek je následující:
-Charakteristika nákladového, finančního a manažerského účetnictví a jejich vývojové trendy v aktuálním ekonomickém kontextu, základní rozdíly (např. používané jednotky pro evidenci, oceňování, klasifikace nákladů, výkazy, pojetí odpisů, atd) mezi vnitropodnikovým a finančním účetnictvím
- Vazba účetních výkazů na analytické metody (např, Porterův pětifaktorový model, SWOT analýza, atd) a získávání informací z nich pro rozhodování a rozpoznávání rizik
- Zobrazování nákladů a výnosů v účetnictví - sledování nákladů, výnosů a zisku v účetnictví - jednookruhová a dvouokruhová organizace účetnictví
- Vliv charakteru podnikání na výkonově orientované účetnictví (metoda prostá, fázová, stupňová, zakázková, sdružených výkonů)
- Metoda standardních nákladů - základní pojmy, typy standardů, odchylky od standardů a jejich analýza, specifika metody dle výrobních podmínek (vliv technologie a organizace výroby, sdružená výroba), užití principů rozdílových metod u režijních nákladů
- Útvarové a odpovědnostní účetnictví - vymezení problematiky, předpoklady účinného fungování, ekonomická struktura podniku
- Aktuální trendy v řízení nákladů (ABM, Time Driven Activity Based Costing), průtokové účetnictví
- Reporting (základní pojmy, charakteristika, druhy, požadavky na efektivní reporting, tvorba reportů)

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Obsahem cvičení je procvičování přenášených témat a zpracování zadaných úkolů.
1. Porovnání vlivu základních odlišností mezi finančních a vnitropodnikovým účetnictvím na konkrétních příkladech (např. oceńování, ekonomické a účetní odpisy), Pilotní příklad na analýzu povinných účetních výkazů ve vazbě na analytické metody a rozpoznávání rizik
2. Pokračování zpracování pilotního příkladu
3. Řešení příkladu na implementaci jednookruhové organizace účetnictví
4. Řešení příkladu na implementaci dvouokruhové organizace účetnictví
5. Písemka
6. Příklady na řešení odchylek ( výpočet a analýza celkové odchylky, kvantitativní a kvalitativní odchylky variabilních a fixních nákladů)
7. Tvorba reportů