Detail předmětu

Komunikace v řízení

FP-SkrPAk. rok: 2021/2022

Obsahem předmětu jsou poznatky z oblasti mezilidské komunikace, které usnadní studentkám a studentům jako budoucím manažerům jejich působení v řídicích funkcích. V průběhu výuky budou frekventantky a frekventanti seznámeni s teoretickými modely interpersonální komunikace a následně bude kladen důraz na aplikaci a procvičení získaných poznatků v modelových situacích, při řešení případových studií či vzájemných diskuzích.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět prohlubuje, rozšiřuje a rozvíjí relevantní psychologické znalosti a dovednosti v klíčové oblasti sociální způsobilosti a kompetence manažera. Studentům a studentkám poskytuje zdokonalení především v těchto dovednostech: identifikovat komunikační cíle, aktivně naslouchat, srozumitelně formulovat požadavky a stanoviska, analyzovat komunikační problémy, volit relevantní komunikační strategie a taktiky a úspěšně je aplikovat, předcházet nedorozuměním v běžných i náročných pracovních situacích a tvořivou komunikací podporovat a zvyšovat výkonnost individuální, týmovou i organizační.

Prerekvizity

Znalost poznatků obsahující následující publikace:
KONEČNÁ, Z. Základy komunikace. Základy komunikace. 1. Brno: Akademické nakladatesltví CERM, 2009. s. 1-151. ISBN: 978-80-214-3891- 0.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky poskytují vhled do principů a pravidel pro účinné řešení komunikačních situací v manažerské praxi.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky:

  • Semestrální práce vypracovaná na vybrané téma (20%) (výběr tématu na 1. hodině, prezentace v rámci příslušného cvičení, kde bude dané téma probíráno)
  • Týmová prezentace výstupů semestrální práce (20%)
  • Efektivita plnění úkolů v průběhu semestru (10%)
  • Sebevzdělávání formou extra aktivit (např. zapojení do projektů nad rámec povinné výuky (krátkodobé aktivity 2 body, dlouhodobé aktivity 4 body) – nutno doložit potvrzení např. ve formě certifikátu) (10%)
  • Závěrečný písemný test v e-learningu (40%)

Pro konečné hodnocení celého předmětu je nutno splnit výše uvedené podmínky, a to nejméně s 60% úspěšností.

ISP:

  • Semestrální práce vypracovaná na vybrané téma (40%) (výběr tématu odsouhlaseno garantem předmětu)
  • Videoprezentace výstupů semestrální práce (20%) (link zaslaný na e-mail garanta předmětu ve stanoveném termínu)
  • Závěrečný písemný test v e-learningu (40%)

Osnovy výuky

1. Úvod do předmětu: význam interpersonální komunikace pro práci manažera. Koncepce předmětu, jeho základní témata a jejich návaznosti. Přehled studijní literatury základní a doporučené. Stanovení požadavků k zápočtu. Výběr témat pro zpracování semestrální práce.
2. Sebepoznání a poznávání osobnosti druhých jedinců jako účinný nástroj efektivní komunikace manažera.
3. Stres a jeho eliminace. Účinné techniky pomáhající čelit stresu v manažerské práci.
4. Účinná komunikace v krizových situacích.
5. Konflikty a přístupy k jejich řešení na pracovišti. Efektivní komunikace v konfliktních situacích.
6. Účinné styly vedení v současné manažerské praxi a podmínky jejich aplikace.
7. Efektivní komunikace v mezinárodním týmu. Interkulturní management.
8. Specifika komunikace ve vybraných národních kulturách.
9. Sdílení zkušenosti z praxe úspěšného manažera.
10. Organizační kultura a manažer jako tvůrce jejího obsahu.
11. Vnitrofiremní komunikace F2F i ve virtuálním prostředí.
12. Work life balance. 
13. Závěrečná sumarizace získaných poznatků a vyhodnocení získaných dovedností a zkušeností.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty s relevantními poznatky sociální komunikaci jako klíčového nástroje vedení lidí v podniku. Důraz je kladen na rozvíjení manažerských kompetencí potřebných pro efektivní vedení lidí, a to především tréninkovou formou.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách je doporučená, účast na cvičeních povinná a kontrolovaná.

Základní literatura

MIKULÁŠTÍK, M. Manažerská psychologie. Nakladatel: Grada 2015. ISBN 9788024742212.
ČAKRT M. Typologie osobnosti pro manažery. Manažerské styly rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-7261-201-7.

Doporučená literatura

EVANGELU, J. E. Krizová komunikace - Efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava, Key Publishing, 2013. ISBN: 978-80-7418-175-7.
PLAMÍNEK J. Komunikace a prezentace. Grada : Praha, 2012, ISBN 9788024744841.

eLearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SRP magisterský navazující, 1. ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do předmětu: význam interpersonální komunikace pro práci manažera. Koncepce předmětu, jeho základní témata a jejich návaznosti. Přehled studijní literatury základní a doporučené. Stanovení požadavků k zápočtu. Výběr témat pro zpracování semestrální práce.
2. Vymezení procesu interpersonální komunikace a význam komunikační kompetence pro manažerskou praxi. Modely procesu komunikačního procesu a jejich efektivní aplikace v manažerské praxi.
3. Sebepoznání a poznávání osobnosti druhých jedinců jako účinný nástroj efektivní komunikace manažera.
4. Zákonitosti sociální percepce a jejich důsledky pro poznávání sebe sama a druhých. Aplikace zákonitostí sociální percepce v manažerské praxi.
5. Zásady účinné verbální komunikace v manažerské praxi. Efektivní překonávání bariér ve verbální komunikaci.
6. Aktivní naslouchání jako nedílná součást účinné komunikace.
7. Účinná neverbální komunikace. Formy neverbální komunikace a jejich efektivní aplikace v manažerské praxi.
8. Specifika a zásady správného vedení rozhovoru
9. Zásady úspěšné prezentace a její nácvik.
10. Zásady efektivního vedení porad.
11. Základy teoretických modelů sociální komunikace (asertivita a transakční analýza) a možnosti jejich aplikace při zvyšování účinnosti sociální komunikace.
12. Efektivní komunikace v mezinárodním prostředí
13. Závěrečná sumarizace získaných poznatků a vyhodnocení získaných dovedností a zkušeností.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

eLearning