Detail předmětu

Obchodní angličtina

FEKT-HBENAk. rok: 2020/2021

Kurz je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině a v pracovním procesu. Studenti se seznámí s prostředky odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech. Předmět se zaměřuje na rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby studentů a rozvíjí gramatické struktury odborného jazyka. Důraz je kladen na rozvíjení komunikačních dovedností, ale také schopnost aktivně využívat nabyté znalosti v rámci řešení případových studií.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni:
- orientovat se v anglické ekonomické terminologii vztahující se k probraným tématům,
- porozumět středně obtížnému odbornému autentickému textu,
- hovořit o probraných ekonomických tématech,
- aplikovat získanou odbornou slovní zásobu v praxi, např. při simulaci obchodních jednání, prezentacích, komunikaci v rámci mezinárodních týmů, nebo v obchodní korespondenci.




Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Absolvování předmětu Praktická angličtina 2.

Studenti jsou schopni:
- používat gramatické struktury podle požadavků dané úrovně znalostí a osnovy předmětů, na něž navazuje,
- aplikovat znalosti formálního i neformálního stylu v písemném projevu,
- použít různé jazykové prostředky k popisu osob a míst,
- vyjmenovat a popsat různé volnočasové aktivity a sportovní disciplíny a diskutovat o nich v širších souvislostech,
- charakterizovat různá zaměstnání,
- komunikovat v situacích spojených s cestováním,
- diskutovat o problémech turistického průmyslu,
- vyjádřit svůj názor na sdělovací prostředky, zvláště internet a elektronická média,
- popsat v základních rysech rozvoj vědy a techniky a jeho vliv na životní styl,
- vyjmenovat různé problémy spojené s ochranou životního prostředí a vysvětlit souvislosti.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.
Metody dovednostně praktické
Práce s textem (učebnice, doporučená literatura)
Monoligická metoda (výklad, přednáška, instruktáž)
Prezentace (statická projekce)
Výuka podporovaná počítačem (e-learning)

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení se skládá z následujících částí:
75% aktivní účast na hodinách v případě prezenční výuky a průběžné plnění úkolů.

Zápočet - maximální počet bodů 40, minimální počet bodů k získání zápočtu 24:
E-learningová testovací cvičení - 10 bodů.
Zápočtový test - 30 bodů

Zkouška má dvě části s maximálním počtem bodů 60:
1) Poslech s porozuměním - max. 30 bodů, min. 15 bodů
2) Porozumění odbornému textu - max. 30 bodů, min. 15 bodů

Maximální počet bodů získaných v předmětu je 100.

Osnovy výuky

V průběhu semestru budou probrána následující témata:
I. Obchodní praxe:
1. Nábor zaměstnanců: žádost o zaměstnání, fáze přijímacího řízení, digitalizace a mobilní technologie v oblasti lidských zdrojů
2. Podnikový management: manažerské funkce, charakteristika dobrého manažera, manažerské dovednosti
3. Struktura firmy: typy organizačních struktur, akvizice, fúze, budování obchodních vztahů
4. Vyjednávání: typy vyjednávání, strategie vyjednávačů, rozvíjení strategie BATNA, vyjednávání napříč kulturami
5 Projektový management: fáze projektu, úkoly v rámci každé fáze, možná rizika a jejich řešení
6 Týmová spolupráce: týmové role a zodpovědnost, budování efektivního týmu s adekvátní komunikační dovednosti
7 Pracovní porady: typy porad a jejich technika vedení, aktivní účast a komunikace, využití digitálních technologií
8 Manažerská informatika: podnikové informační systémy a tvorba firemních webových stránek
9 Marketing: segmentace trhu, marketingový výzkum, marketingový mix, role digitálních médií v reklamě
10 Prezentační dovednosti: typy prezentací a jejich struktura, příprava prezentace, technické vybavení, prezentace v mezinárodních korporátech

II. Interkulturní kompetence:
1. Vedení podniku: lineárně aktivní vs. multiaktivní vs. reaktivní kultura
2. Týmová spolupráce: individualistická vs. kolektivistická kultura
3. Prezentace a porady: monochronní vs. synchronní kultura
4. Smlouvání a vyjednávání: kultura zaměřená na výsledek vs. kultura zaměřená na vztahy
5. Obchodní vztahy a nezávazná společenská konverzace: specifická vs. difuzní kultura
6. Postoj ke kritice: specifická vs. difuzní kultura
7. Postoj k riziku: kultura vyhýbající se riskování vs. kultura neobávající se riskování
8. Porady: kultura zaměřená na dohodu vs. kultura zaměřená na výsledek
9. Prezentování: kultura zaměřená na obsah vs. kultura zaměřená na styl; kultura zaměřená na nízký kontext vs. kultura zaměřená na vysoký kontext
10. Styl kladení otázek: přímá vs. nepřímá kultura

Učební cíle

Kurz je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině. Studenti se seznámí s prostředky odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech, což představuje:
- aktivování gramatických struktur typických pro odborný jazyk,
- rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby,
- zaměření na komunikační a prezentační dovednosti v pracovním procesu,
- aplikaci zásad cizojazyčné korespondence.



Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Výuka probíhá v průběhu 13 týdnů formou jazykových cvičení. Je požadována aktivní 75% účast ve vyučování a průběžné plnění zadaných úkolů. Případné absence musí být řádně omluveny. V případě, že absence přesáhne 75%, musí být zameškané hodiny studenty nahrazeny.


Základní literatura

Trappe, Tonya, and Graham Tullis. Intelligent Business Upper Intermediate. Coursebook. Harlow: Pearson Education Limited, 2006.
Johnson, Christine, and Irene Barrall. Intelligent Business Upper Intermediate. Skills Book. Harlow: Pearson Education Limited, 2006.
MacKenzie, Ian. English for Business Studies. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

Doporučená literatura

Hunter, Amie et al. Business Communication. Coursebook. Oxford: Oxford University Press, 2014. (CS)
Harrison, Andrew. Business Environment in a Global Context. 2nd Edition. Oxford: Oxford University Press, 2013. (CS)

eLearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program AJEI-H bakalářský

    obor H-AEI , 2. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení jazykové

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

eLearning