Detail předmětu

Kontrastivní analýza odborných textů

FEKT-HCATAk. rok: 2017/2018

V přednáškách a cvičeních nabízí tento předmět studentům hlubší pohled na vyjadřovací možnosti angličtiny a češtiny prostřednictvím srovnání jejich výrazových prostředků. Základním jazykovým materiálem jsou odborné texty, které umožňují jak analýzu obecně jazykových prostředků, tak prostředků typických pro odborný styl. Přednáška vždy přináší seznámení s danými jevy, kterým se poté věnuje praktická pozornost při práci s texty v jednotlivých seminářích.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Student je schopen:
- srovnávat vyjadřovací možnosti angličtiny a češtiny a uplatnit tyto poznatky např. při překladu, ale i při běžném používání cizího jazyka.
- poznat, definovat a správně používat různé prostředky odborného stylu, ať už v češtině nebo angličtině.
- lépe porozumět významu cizojazyčného textu a analyzovat jeho složky.
- používat při překladu správné gramatické ekvivalenty daného jazyka.
- analyzovat používání gramatických a stylistických prostředků v textu.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia a mírně pokročilá znalost angličtiny.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování a způsoby výuky jsou v souladu s článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet, za nějž lze získat až 40 bodů, prověřuje formou písemného testu schopnost studentů uvědomit si a analyzovat rozdíly mezi anglickým a českým textem, především v jejich gramatciké výstavbě.
Zkouška, za níž lze získat až 60 bodů, prověřuje, opět písemným testem, schopnost studentů aplikovat získané teoretické jazykovědné znalosti a osvojenou jazykovědnou metodologii a maximálně za ni lze získat 60 bodů.

Osnovy výuky

Rozdíl mezi analytickými a syntetickými jazyky, obecné důsledky pro vyjadřovací možnosti angličtiny a češtiny.
Jak se projevuje v odborných textech kultura spojená s jednotlivými jazyky.
Pád v češtině a angličtině,
Nominalizace, slovotvorba.
Výpovědní modalita.
Vid slovesa.
Trpný rod.
Systém slovesných časů.
Syntax I - typy vět a souvětí.
Syntax II – slovosled, složitá syntaktická spojení.
Stylotvorné prostředky odborného jazyka.
Rozdílné slohové útvary odborného jazyka a jejich specifika.

Učební cíle

Předmět poskytuje vhled do problematiky vyjadřovacích možností angličtiny a češtiny. Studenti si prakticky ověřují a poznávají rozmanitost obou jazyků od jevů gramatických až po pragmatický a kulturní rozměr jazyka. Předmět dále prohlubuje znalosti studentů ve vztahu k rozdílným stylovým útvarům odborného stylu prostřednictvím analýzy jejich výrazových prostředků

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Dušková, L.: Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha 1994
Krhutová, M. The Language of Electrical Engineering as a Special Province. Brno 2007.
Kol. autorů: Příruční mluvnice češtiny. Praha 1995, 1996, 2000.
Urbanová, L.: Stylistika anglického jazyka. Brno 2008.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program AJEI-H bakalářský

    obor H-AEI , 2 ročník, letní semestr, povinný

  • Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor ET-CZV , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení odborného základu

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Elektronické učební texty

modalita
Modální specifikátory, modální slovesa.pdf 0.14 MB
Modalita hedging exercises.doc 0.04 MB
přechodníky, gerundia, participia
gerundium, přechodník, vid cvičení.doc 0.04 MB
Czech and English Aspect.pdf 0.1 MB
Odborný styl, abstrakt
Benjamin úkol překladatele.PDF 0.67 MB
Abstracts Summaries.ppt 0.17 MB
medipasivum, pasívum, konjunktiv
cvičení 31 March.doc 0.03 MB
04 Reflexivity.pdf 0.15 MB
reflexivity, word order, fsp
Slovosled PRESENTATION.pdf 0.09 MB
syntax
Connecting, dividing sentences.doc 0.06 MB