Detail předmětu

Společenská odpovědnost a etika podnikání

FP-PsoeKAk. rok: 2014/2015

Předmět představuje studentům současný etický koncept relevantní v byznyse. Rozvíjí jejich schopnosti definovat problém, analyzovat, řešit a rozhodovat z hlediska etické a sociální perspektivy. Studenti se seznámí s moderními nástroji kultivace podnikatelské etiky a jejich využitím v koždodenním pracovním prostředí. Důraz je kladený na komplexní pojetí etického řízení ve firmě.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát moderní přístup k podnikání se zaměřením na sociální a etickou sféru. Osvojí si základní dovednosti pro řešení etických dilemat.
Budou moci se zúčastnit tvorby a aplikace současných nástrojů pro zlepšení podnikatelské etiky ve firmě či instituci.

Prerekvizity

Znalost obchodních typů společností, nástroje managementu, teorie chování firmy, teorie chování spotřebitelů, mezinárodní obchodní zvyklosti.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet
Znalosti jsou prověřovány zápočtovým testem. Student musí prokázat, že je schopen použít teoretické vědomosti v praxi.
Požadavky na ukončení (váha)
1.Splnění úkolu a odevzdání písemné zprávy v požadovaném rozsahu a formě 10 %
2.Absolvování zápočtového testu 90%

Osnovy výuky

Etika podnikání – souvislosti v historickéma ekonomickém kontextu
Otázky společenské odpovědnosti podnikání
Role managementu při formování etického konceptu firmy
Nástroje zkvalitnění podnikatelské etiky
Etika podnikání v obchodním styku
Podnikatelská etika ve finanční oblasti

Učební cíle

Cílem předmětu je ukázat etické a sociální dimenze podnikání. Globalizace ekonomiky přináší nové výzvy, které by nastupující generace měla být schopná řešit se znalostí současné teorie. Případové studie, které jsou součástí cvičení by mohly pomoci při řešení praktických dilemat v otázkách rozhodování.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Zápočtový test.

Základní literatura

ČERNOHORSKÁ, L.; PUTNOVÁ, A. Společenská odpovědnost firem a jak ji měřit?. 1. 1. Brno: CERM, 2012. 130 s. ISBN: 978-80-7204-806- 9. (CS)
PUTNOVÁ,A.: Sociální odpovědnost a etika podnikání. Skriptum pro KS FP VUT v Brně, str.57. 2004,ISBN 8021417841. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-KS magisterský navazující

    obor MGR-PFO-KS , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní tématická náplň přednášek je následující:
Etika podnikání a její souvislosti v historickém a ekonomickém kontextu.
Současné pojetí podnikatelské etiky
Otázky společenské odpovědnosti podnikání
Teorie stakeholders
Role managementu při formování etického konceptu firmy
Nástroje zkvalitnění podnikatelské etiky
Mezinárodní podnikání a Business Ethics