Detail předmětu

Nuclear energetic equipments

FEKT-CJEZAk. rok: 2012/2013

Předmět uvádí studenty do problematiky využívání jaderné energie v jaderných reaktorech současnosti. Seznamuje studenty se základními fyzikálními zákony popisujícími děje v atomovém jádru, definuje uvolňování jaderné energie, jaderné reakce neutronů, jaderné štěpení, atd. Postupuje od obecného ke konkrétnímu, výuka začíná fyzikou atomů a atomového jádra a končí popisem přenosu energie a tepla v jaderném reaktoru. Důraz je kladen na pochopení problematiky fyziky jaderného reaktoru, na příklady z praxe, využití počítačů ve výpočtu jaderného reaktoru a praktického seznámení s fyzikou reaktoru na školním jaderném reaktoru VR-1 v Praze a na výzkumném reaktoru LR-0 v Řeži. Samozřejmostí je seznámení s fyzikou stínění a se zakladními pilíři jaderné bezpečnosti a bezpečnostních výpočtů. Stručně jsou popsána jednotlivá jaderná zařízení důležitá z hlediska bezpečného provozu jaderného reaktoru.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

6

Nabízen zahradničním studentům

Všech fakult

Výsledky učení předmětu

Studenti jsou schopni popsat princip uvolňování jaderné energie, ať již štěpení, fúzí nebo jinými jadernými reakcemi. Jsou schopni vypočítat energetické zabarvení jaderné reakce, hmotnostní schodek jádra i energii uvolněnou při reakci. Jsou schopni vyjmenovat nejvhodnější stínící materiály pro jednotlivé formy záření a vypočítat potřebné tloušťky stínění. Studenti jsou dále schopni: popsat jaderné reakce neutronů, popsat neutronovou bilanci v jaderném reaktoru; popsat časový i prostorový průběh hustoty neutronů a hustoty výkonu v aktivní zóně jaderného reaktoru; popsat vyhořívání paliva v jaderném reaktoru, vypočítat koncentrace plutonia a vyšších aktinidů; popsat otravu jaderného reaktoru xenonem a zastruskování samariem; vývin tepla v palivových elementech v různých provozních stavech. Student je schopen definovat jadernou bezpečnost a fyzikální zásady bezpečného provozu jaderného reaktoru, zejména je schopen definovat výkonové a teplotní zpětné vazby v jaderném reaktoru.

Prerekvizity

Studenti musí znát základní fyzikální zákony a matematické formalizmy umožňující jejich popis. Jedná se zejména o diferenciální počet, základy integrálního počtu a řad. Většinu výpočtů jsou studenti schopni vypočítat s využitím středoškolské matematiky a zdravého úsudku. Základní je znalost řešení rovnic, parametrických rovnic, úpravy složitých výrazů, apod. Z fyzikálního pohledu student musí znát a umět vysvětlit základní fyzikální zákony z mikrosvěta, částicově vlnový dualismus, relativitu, vztah mezi energií a hmotností, mezi vlnovou délkou a energií, apod. Vzhledem ke koncepci předmětu (začíná vysvětlením a opakováním základních pojmů z fyziky mikrosvěta) jsou požadované prerekvizity pouze rámcové.

Korekvizity

Studenti musí znát základní fyzikální zákony a matematické formalizmy umožňující jejich popis. Jedná se zejména o diferenciální počet, základy integrálního počtu a řad. Většinu výpočtů jsou studenti schopni vypočítat s využitím středoškolské matematiky a zdravého úsudku. Základní je znalost řešení rovnic, parametrických rovnic, úpravy složitých výrazů, apod. Z fyzikálního pohledu student musí znát a umět vysvětlit základní fyzikální zákony z mikrosvěta, částicově vlnový dualismus, relativitu, vztah mezi energií a hmotností, mezi vlnovou délkou a energií, apod. Vzhledem ke koncepci předmětu (začíná vysvětlením a opakováním základních pojmů z fyziky mikrosvěta) jsou požadované prerekvizity pouze rámcové.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Vyučování probíhá strandardní formou přednášek, cvičení, laboratorní výuky, externí laboratorní výuky na jaderných zařízeních, formou exkurzí a řízených konzultací. Samozřejmou součástí studia je mentoring a samostudium studentů. Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Student v průběhu semestru získá 30% bodů za 2 průběžné a jeden závěrečný test. Složení těchto testů na 50% je nutnou podmínkou k získání zápočtu. Zbývajících 70% bodů získá během závěrečné zkoušky, ze které je 50% získáno písemným testem a 50% ústním pohovorem nad výsledky testu. Student zpracujte protokoly z exkurzí a měření na externích jaderných pracovištích (VR-1 a LR-0). Tyto protokoly nejsou bodovány, jejich odevzdání je však nutnou podmínkou k získání zápočtu. Omluvená neúčast může být nahrazena zpracováním písemné studie v rozsahu 3 stran na zadané téma.

Osnovy výuky

1. Úvod do problematiky jaderné energetiky, historie využívání jaderné energie
2. Jaderná energie, atomové jádro, jaderné síly, hmotnostní schodek jádra, energetické zabarvení jaderných reakcí
3. Jaderné štěpení, energie uvolněná při štěpení
4. Bilance neutronů v štěpné řetězové reakci
5. Prostorové rozložení hustoty neutronů a výkonu v jaderném reaktoru
6. Časové změny v rozložení hustoty neutronů
7. Vyhořívání jaderného paliva
8. Otrava a zastruskování paliva
9. Stínění proti ionizujícímu záření
10. Zařízení jaderných elektráren I
11. Zařízení jaderných elektráren II
12. Bezpečnost jaderných zařízení

Pracovní stáže

V rámci studia předmětu jsou studenti povinni absolvovat exkurzi/stáž, experimentální měření na školním jaderném reaktoru VR-1. V závislosti na aktuálních možnostech mohou studenti předmětu absolvovat i jiné nepovinné stáže (Elektrárna Dukovany a Temelín, státní podnik DIAMO, ÚJV Řež, CV Řež, atd.)

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními fyzikálními ději a jejich formálním vyjádřením popisujícími mírové využívání jaderné energie v jaderných reaktorech.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Cvičení a účast při měření na jaderných zařízeních jsou povinná, kontrolovaná průběžnými testy. Student z měření vypracuje protokoly. Tyto protokoly nejsou bodovány, jejich odevzdání je však nutnou podmínkou k získání zápočtu. Omluvená neúčast může být nahrazena zpracováním písemné studie v rozsahu 3 stran na zadané téma.

Doporučené volitelné složky programu

Vyučování probíhá strandardní formou přednášek, cvičení, laboratorní výuky, externí laboratorní výuky na jaderných zařízeních, formou exkurzí a řízených konzultací. Samozřejmou součástí studia je mentoring a samostudium studentů.

Základní literatura

Lamarsh, J.R. Introduction to Nuclear Engineering (EN)
Lewis, E.E. Fundamentals of Nuclear Reactor Physics (EN)

Doporučená literatura

Raček, J.: Jaderná zařízení. Brno: NOVPRESS 2009. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-BC bakalářský

    obor BC-SEE , 3. ročník, letní semestr, volitelný oborový

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení odborného základu

15 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Laboratorní cvičení

24 hod., povinná

Vyučující / Lektor