Detail předmětu

Umění a řemesla

FSI-YDUAk. rok: 2011/2012

Seznámení se základním i pojmy: člověk a umění, člověk a životní prostředí, člověk z hlediska fyziologického a psychologického, člověk a věci a užité umění, umělecká řemesla a design.
Na daných úkolech posluchači řeší postavení člověka v pracovní i mimopracovní oblasti a navrhuje optimální podmínky pro jeho činnost s uplatněním estetiky pomocí kresebného vyjádření a modelové techniky.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Základní orientace v oborech uměleckých řemesel, průmyslovém a grafickém designu, ergonomii a typologii.

Prerekvizity

Účast ve výuce je podmíněna splněním podmínky návaznosti předmětů - nutné absolvování kurzů Základy designu a Typologie designu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet je podmíněn účastí ve výuce, odevzdáním požadovaného počtu prací (výkresů) v termínu a dostatečné kvalitě a zvládnutí příp. testu. Písemný test ověřuje celkovou orientaci a znalosti vývoje a teorie designu a řemesel v probraném rozsahu.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s dalšími pojmy v oblasti designu, užitého umění a řemesel a se základními prvky: somatografie, typologie a ergonomie. Úkoly kurzu jsou řešeny jako příprava atelierů - průmyslový design a ateliérů - produktový design.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách je doporučovaná.
Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vedoucí práce nezvolí individuálně jiný postup. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc.

Základní literatura

MORANT, Henry de, Gérald GASSIOT-TALABOT a Josef HOBZEK. Dějiny užitého umění od nejstarších dob po současnost. Praha: Odeon, 1983.

Doporučená literatura

CRHÁK, František. Výtvarná geometrie: učební text pro uměleckoprůmyslové školy. 3.vyd. Praha: SPN, 1977. Učebnice odborných a středních odborných škol.
DLABAL, Stanislav. Nábytkové umění: vybrané kapitoly z historie. Praha: Grada, 2000. Stavitel. ISBN 80-7169-655-2.
FROLEC, Ivo. Kovářství. Praha: Grada, 2003. Řemesla, tradice, technika. ISBN 80-247-0611-3.
RILEY, Noël, ed. Dějiny užitého umění: vývoj užitého umění a stylistických prvků od renesance do postmoderní doby. Praha: Slovart, c2004. ISBN 80-7209-549-8.
VONDRUŠKA, Vlastimil. Sklářství. Praha: Grada, 2002. Řemesla, tradice, technika. ISBN 80-247-0261-4.
ZUB, Gleb. Ozdobné kovové ploty a mříže. Praha: Grada, 1999. Stavitel. ISBN 80-7169-735-4.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-PDS , 2. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Člověk a umění, životní styl a umělecký sloh;
2. Člověk a životní prostředí;
3. Člověk z hlediska fyziologického a psychologického;
4. Člověk a věci - funkce předmětů;
5. Užité umění, umělecká řemesla a design - základní pojmy;
6. Užité ümění a umělecká řemesla - kámen, hlína, keramika;
7. Užité umění a umělecká řemesla - keramika;
8. Užité umění a umělecká řemesla - sklo;
9. Užité umění a umělecká řemesla - kovy;
10. Užité umění a umělecká řemesla - textil;
11. Užité umění a umělecká řemesla - dřevo, nábytek;
12. Užité umění a umělecká řemesla - nábytek;
13. Užité umění a umělecká řemesla - papír, kniha.

Laboratoře a ateliéry

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod - základní prvky somatografie a typologie, člověk a jeho rozměry, člověk a zařízení, člověk a nářadí či nástroj, člověk a stroj;
2. Koncepční řešení designu (situace, vztahy apod.) - zadání 1;
3. Koncepční řešení designu - skici;
4. Koncepční řešení designu - návrhy;
5. Koncepční řešení designu - vypracování;
6. Koncepční řešení designu - definitiva, odevzdání úkolu č. 1;
7. Návrh designu výrobku (detailní řešení) - zadání 2;
8. Návrh designu - skici;
9. Návrh designu - návrhy;
10. Návrh designu - vypracování;
11. Návrh designu - vypracování;
12. Písemný test;
13. Návrh designu - definitiva, odevzdání úkolu č. 2;