Detail předmětu

Ruština: začátečníci 2/2

FIT-JR1Ak. rok: 2010/2011

Kurs je určen pro začátečníky v ruském jazyce. Výuka je založena na rozvíjení komunikativní kompetence, a to zejména v poslechu s porozuměním a v hovoru ve spojení s dovednostmi čtení a psaní. Vzhledem ke specifičnosti počáteční fáze výuky se klade (zejména v úvodních lekcích)velký důraz na zvukovou a grafickou stránku jazyka. Jazykové učivo je úzce spjato s poznatky mimojazykovými, v nichž zaujímají důležité místo hlavně údaje ze soudobých i starších ruských reálií. Přiměřeným způsobem se uplatňují i české reálie. Důraz je kladen na důkladné procvičování učiva s hlavním zaměřením na rozvíjení řečových dovedností.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Schopnost psát azbukou bez větších problémů a číst. Reagovat na slyšené i čtené podněty. Zvládnutí základních gramatických struktur a jejich aktivní využití v mluveném i psaném projevu. Schopnost konverzovat v oblasti každodenních situací.

Prerekvizity

Získání zápočtu v předmětu JR1/1.

Způsob a kritéria hodnocení

  • Zvládnutí učiva probíraného v daném semestru
  • Úspěšné zvládnutí písemného semestrálního testu (min. 50%)

Osnovy výuky

Předmět nemá osnovu.

Učební cíle

Cílem je získání základních jazykových dovedností, tj. čtení a porozumění ruskému textu, poslech a porozumění slyšenému projevu a schopnost ústně a písemně komunikovat v různých situacích s důrazem na přirozené vyjadřování v běžných situacích a tematických okruzích.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

  • Aktivní práce v seminárních cvičeních
  • Samostudium a následné plnění zadaných úkolů
  • 75% docházka do seminárních cvičení
  • průběžné testy

Základní literatura

  • Jelínek a kol.: Raduga 1, Nakladatelství Fraus (učebnice a pracovní sešit)

Doporučená literatura

  • Balcar, M.: Ruská gramatika v kostce. Praha, Leda, 1999
  • Fozikoš, A., Reiterová, T.: Reálie rusky mluvících zemí. Plzeň, Fraus
  • Wilkes, A., Gogová, K., Lepší, R.: Začínáme s ruštinou. Plzeň, Fraus

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-BC-3 bakalářský

    obor BIT , libovolný ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení odborného základu

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. 1. lekce: úvod do studia ruského jazyka, seznámení s azbukou
  2. Procvičování psaní a výslovnosti, základní struktury
  3. Upevnění základních obratů v ústní komunikaci
  4. 2. lekce: pozdravy, základní číslovky, specifika přízvuku
  5. Seznamování a představování, intonace táz. a oznam. vět
  6. Telefonický rozhovor, domluvení schůzky, specifika oslovení
  7. 3. lekce: poskytnutí osobních informací, časování základních sloves v přítomném čase, psaní "ne" u sloves
  8. Pozvání na návštěvu, poděkování, omluva, další číslovky a tvar podstatných jmen po číslovkách
  9. 4. lekce: vyjádření radosti a údivu, podst. jména žen. rodu, osobní zájmena
  10. Odstraňování jazykových nedorozumění, budoucí čas sloves, další číslovky
  11. 5. lekce: rozšíření osobních informací, přivlastňovací zájmena, pohyblivý přízvuk u sloves
  12. Změny intonace vět podle smyslu, časování sloves, opakování
  13. Semestrální test za zimní semestr
  14. 6. lekce: pozvání (přijetí, odmítnutí), I. a II. časování sloves
  15. Poskytnutí informací o trávení volného času, časování zvratných sloves
  16. Týdenní program, časování sloves se změnou kmenové souhlásky
  17. 7. lekce: Návštěva divadla a kina (pozvání), řadové číslovky
  18. Vyjadřování dojmů, vyjadřování data, skloňování osobních zájmen
  19. Psaní adresy, odpověď na inzerát, intonace různých typů otázek
  20. 8. lekce: zápis do jazykového kursu, orientace v budově, minulý čas, vykání
  21. Dotazy a odpovědi o studiu, skloňování zájmen a podst. jmen
  22. 9. lekce: orientace ve městě, dopravní prostředky, podst. jména životná a neživotná
  23. Nakupování, časování dalších sloves, výslovnost předložkových vazeb
  24. 10. lekce: vyjádření možnosti, nemožnosti a zákazu, příčiny a srovnání, nesklonná podst. jména
  25. Vyjádření radosti a lítosti, dojmy z cestování, intonace souvětí. Celkové opakování
  26. Semestrální test za letní semestr