Detail předmětu

Mikroekonomie 2

FP-PmikKAk. rok: 2010/2011

Předmět se zaměřuje na rozšíření již poznaných mikroekonomických vztahů, pojmů, zákonitostí. Jejich aplikací je možno řešit běžné ekonomické problémy a vztahy mezi mikroekonomickými subjekty. Základním cílem předmětu je naučit studenty využívat hlubší teoretické zázemí pro aplikované ekonomické disciplíny a předměty na inženýrské úrovni studia ekonomie. první část se zaměřuje na nástroje a obecné principy, které jsou používány v mikroekonomii a ukazuje konstrukci jednoduchých i složitějších ekonomických modelů. Teorie spotřebitele se zabývá rozhodováním spotřebitele a formováním poptávky včetně analýzy vlivu rizika na volbu spotřebitele. Východiskem teorie firmy je vztah mezi vstupy a výstupem, který se následně promítá do analýzy nákladů. Stěžejním problémem v Rozhodování firmy je volba optimálního výstupu, která je ovlivněn tržní strukturou. Cílem analýzy trhu výrobních faktorů je vysvětlit formování optimálního množství vstupů používaných firmou k výrobě. V závěru předmětu jsou studenti seznámeni s překážkami efektivní alokace zdrojů trhem a nutností či zbytečností státních zásahů do struktury trhu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Student bude znát na pokročilé úrovni systematický výklad mikroekonomických nástrojů, pomocí nichž lze analyzovat konkrétní případy tržního chování jedinců (resp.domácností) a firem. V rámci předmětu budu studenti též seznámeni s užitím nástrojů mikroekonomické analýzy k vyhodnocení účinků hospodářské politiky (zejména pak v její strukturální či mikroekonomické části ) na jednání jedinců a firem.

Prerekvizity

Předpokládájí se znalosti z Ekonomie rozsahu bakalářského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Student získá zápočet za vypracování komplexní seminární práce na zvolené mikroekonomické téma. Hodnocení je v rozmezí 0 - 30 bodů.

Požadavkem ke zkoušce je znalost probrané látky a získaný zápočet.
Forma zkoušky je písemná a ústní.
Písemná část zkoušky max. 60 bodů (cca 5 - 8 příkladů, resp. teoretických otázek)
Ústní část zkoušky max. 10 bodů.

Stupnice pro výslednou klasifikaci (student může získat ze cvičení max. 30 bodů a max. 70 bodů ze zkoušky, tj. celkem 100 bodů):
A: 92 - 100 b.
B: 84 - 91 b.
C: 75 - 83 b.
D: 66 - 74 b.
E: 60 - 65 b.
F: méně než 60 b.

Osnovy výuky

Přednášky
1. Chování spotřebitele.
2. Formování poptávky.
3. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika.
4. Volba technologie firmou.
5. Náklady a příjmy firmy.
6. Optimum dokonale konkurenční firmy, rovnováha dokonale konkurenčního trhu.
7. Optimum firmy a rovnováha odvětví v podmínkách nedokonalé konkurence
(monopol a monopolistická konkurence).
8. Monopolistická konkurence
9. Oligopolní tržní struktura.
10. Alternativní teorie firmy.
11. Specifika trhu vstupů. Formování nabídky práce.Formování poptávky po práci.
12. Trh kapitálu
13. Teorie všeobecné rovnováhy, tržní selhání a mikroekonomická politika státu.

Učební cíle

Předmět podrobně analyzuje chování spotřebitele a firmy na trzích finální produkce a na trzích výrobních faktorů při použití náročnějšího analytického aparátu při rozlišení různých časových horizontů a s přihlédnutím k podmínkám nejistoty a rizika a k mikroekonomickým důsledkům působení státu

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Není kontrolovaná.

Základní literatura

LUŇÁČEK, J., BENEŠ, J.,Mikroekonomie, 2006 CERM Brno, ISBN 80-214-3293-4 (CS)
FRANK,R.H. Mikroekonomie a chování, 1. vyd. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1995. 765s. ISBN 25-042-95 (CS)
SOUKUPOVÁ, J. - HOŘEJŠÍ, B. - MACÁKOVÁ, L. - SOUKUP, J. Mikroekonomie. Management Press, 2. vydání, Praha 1999, 548s., ISBN 80-7261-005-8 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-KS magisterský navazující

    obor MGR-PFO-KS , 1. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE, UŽITEK SPOTŘEBITELE A JEHO PREFERENCE
ROZHODOVÁNÍ SPOTŘEBITELE V PODMÍNKÁCH RIZIKA
POPTÁVKA
CHOVÁNÍ FIRMY
NÁKLADY FIRMY
DOKONALÁ KONKURENCE
MONOPOL
CENOVÁ DISKRIMINACE
REGULACE MONOPOLU
MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE
CHAMBERLINŮV MODEL
PROSTOROVÁ INTERPRETACE MONOPOLISTICKÉ KONKURENCE
EKONOMICKÉ NÁKLADY DIFERENCIACE
OLIGOPOL
COURNOTŮV MODEL
MODELY S ODHADOVANÝMI REAKCEMI KONKURENTŮ = STACKELBERGŮV MODEL OLIGOPOLU
OLIGOPOL S CENOVÝM VŮDCEM
MODEL SE ZALOMENOU POPTÁVKOVOU KŘIVKOU
MODELY OLIGOPOLU ZALOŽENÉ NA TEORII HER
NAPADNUTELNÉ TRHY
ALTERNATIVNÍ CÍLE FIRMY
BEHAVIORISTICKÉ TEORIE FIRMY
MODEL ZAMĚSTNANECKÉ FIRMY
TRH S VÝROBNÍMI FAKTORY
MONOPSON
MZDOVÁ DISKRIMINACE
TRH KAPITÁLEM
ÚLOHA STÁTU