Detail projektu

Virtuální prostředí pro prezentaci výstupů matematických modelů pohybu osob

Období řešení: 01.01.2023 — 31.12.2025

Zdroje financování

Technologická agentura ČR - 6. veřejná soutěž - Program průmyslového výzkumu a experimentálního vývoje TREND

- plně financující (2023-02-10 - nezadáno)

O projektu

Stávající nástroje pro matematické modelování dopravního proudu pěších poskytují z pohledu teorie i praxe velmi kvalitní výstupy, avšak vizuální reprezentace takových modelův podobě animací osob nebo davů jsou spíše technického rázu a to jak v případě videa a obrázků, tak v případě virtuální reality, kde navíc chybí prvky interakce a uživatel se tak stává pouze pasivním pozorovatelem. Tato grafická zaostalost má potom negativní dopad na celkový dojem a porozumění při prezentaci výsledků modelování dopravního proudu pěších laické veřejnosti, v případě virtuální reality pak je výrazně omezena hlavní vlastnost VR technologií, tj. možnost vtažení uživatele do prezentovaného obsahu a aktivní interakce jak s prezentovaným prostředím, tak s agenty, kteří se v daném prostředí nachází např. ve formě virtuálních avatarů). Navrhovaný projekt si klade za cíl výše uvedené nedostatky v oblasti vizualizace odstranit, samotný proces prezentace dále optimalizovat a vytvořit tak nástroj, který umožní statistické a numerické výstupy včetně trajektorií agentů prezentovat v moderním grafickém prostředí s cílem dosáhnout tak fotorealistické grafické úrovně a animace agentů, která je exaktní vzhledem k provedeným matematickým modelům na jedné straně, a uživatelsky přívětivá na straně druhé (uživatelsky komfortní a pochopitelná). Projekt je proto primárně zaměřen na prezentaci výsledků matematických modelů v prostředí virtuální reality, která umožní kromě pasivní prezentace i aktivní využití například pro trénování bezpečnostních složek nebo pro realizaci evakuačních cvičení a experimentů s vysokou úrovní ekologické validity (tj. situačního realismu) v budovách, které jsou teprve v projekční fázi. Transformace výstupů matematických modelů do graficky pokročilého virtuálního prostředí však kromě technické stránky procesu zahrnuje i řadu výzkumných otázek, které si projekt klade za cíl vyřešit a bez kterých není zajištěno dosažení vytyčených cílů. Jedná se především o problematiku pixelového vs. vnímaného realismu s ohledem na uživatelské aspekty, VR sickness (cybersickness) nebo náhodné generování agentů.

Označení

FW06010581

Originální jazyk

čeština

Řešitelé

Útvary

Ústav automatizace inženýrských úloh a informatiky
- spolupříjemce (13.06.2022 - nezadáno)
Masarykova Univerzita v Brně
- spolupříjemce (01.01.2023 - 31.12.2025)
VDT Technology a.s.
- spolupříjemce (01.01.2023 - 31.12.2025)
Mezinárodní bezpečnostní institut, z. ú.
- příjemce (01.01.2023 - 31.12.2025)