Detail předmětu

Výtvarná informatika

FIT-VINAk. rok: 2009/2010

Úvod do "Computer Art", stručná historie "Computer Art" ve světě i doma, esteticky produktivní periodické funkce (trigonometrické funkce, cykloidy apod.), chaotické atraktory (diferenciání rovnice), geometrické substituce (iterace transformací), výtvarné algoritmy s náhodnými parametry (generátory pseudonáhodných čísel s různým rozložením, kombinace generátorů), fraktální grafika (dynamika v komplexní proměnné, 3D řezy kvaternionů, Lindenmayerovy přepisovací gramatiky, systémy afinních transformací apod.), mozaiky periodické, neperiodické a aperiodické (grupy symetrií, grafy, gramatiky), dekorativní uzly (topologie, grafy), výtvarné zpracování rastrového obrazu (monadické a dyadické operace, konvoluční filtry, morphing, warping. apod.), speciální kresebné a rytecké techniky (NPR algoritmy), exaktní estetika, (numerická estetika dle Birkhoffa, Benseho aj.), budoucnost "Computer Art".

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Studenti se seznámí se s principy aplikace informatiky ve výtvarném umění, seznámí se s příklady, naučí se též praktickým dovednostem z oblasti výtvarné informatiky, seznamí se i s historií a výhledem do budoucna, prakticky budou realizovat výtvarné práce.

Prerekvizity

Základní znalost práce s počítačem a základní znalosti o principech počítačové grafiky.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.

Osnovy výuky

  1. Úvod do "Computer Art", motivace
  2. Historie "Computer Art"
  3. Esteticky produktivní algoritmy
  4. Periodické funkce
  5. Chaotické atraktory
  6. Fraktální grafika I
  7. Fraktální grafika II
  8. Mozaiky
  9. Dekorativní uzly
  10. Výtvarné zpracování rastrového obrazu I
  11. Výtvarné zpracování rastrového obrazu II
  12. NPR systémy
  13. Budoucnost "Computer Art"

Učební cíle

Seznámit se s principy aplikace informatiky ve výtvarném umění, seznámit se s příklady, naučit studenty praktickým dovednostem z oblasti výtvarné informatiky, seznamit se s historií a výhledem do budoucna, prakticky realizovat výtvarné práce.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrolovaná výuka zahrnuje test, individuální projekt a závěrečnou zkoušku. Test nemá náhradní termín, závěrečná zkouška má dva možné opravné termíny.

Základní literatura

  • Bruter, C. P.: Mathematics and Art. Springer Verlag, 2002.
  • Caplan, C. S. The Bridges Archive. The Bridges Organization, 2013. 
  • Emmer, M., ed.: Mathematics and Culture II: Visual Perfection. Mathematics and Creativity. Springer Verlag, 2005.
  • Emmer, M., ed.: The Visual Mind II. The MIT Press, 2005.
  • Friedman, N., Akleman, E.: HYPERSEEING. The International Society of the Arts, Mathematics, and Architecture (ISAMA), 2012. 
  • Kapraff, J.: Connections: The Geometric Bridge Between Art and Science. World Scientific Publishing Company; 2nd edition, 2002.
  • Manovich, L.: Software Takes Command. Bloomsbury Academic, 2013.
  • McCormack, J., et al.: Ten Questions Concerning Generative Computer Art. Leonardo: Journal of Arts, Sciences and Technology, 2012.
  • Peterson, I.: Fragments of Infinity: A Kaleidoscope of Math and Art. John Wiley & Sons, 2001.
  • Radovic, L.: VisMath. Mathematical Institute SASA, Belgrade, 2014.

Doporučená literatura

  • Adams, C. C.: The Knot Book. Freeman, New York, 1994.
  • Barnsley, M.: Fractals Everywhere. Academic Press, Inc., 1988.
  • Bentley, P. J.: Evolutionary Design by Computers.Morgan Kaufmann, 1999.
  • Deussen, O., Lintermann, B.: Digital Design of Nature: Computer Generated Plants and Organics.X.media.publishing, Springer-Verlag, Berlin, 2005.
  • Glasner, A. S.: Frieze Groups. In: IEEE Computer Graphics & Applications, pp. 78-83, 1996.
  • Grünbaum, B., Shephard, G. C.: Tilings and Patterns. W. H. Freeman, San Francisco, 1987.
  • Livingstone, C.: Knot Theory. The Mathematical Association of America, Washington D.C., 1993.
  • Lord, E. A., Wilson, C. B.: The Mathematical Description of Shape and Form. John Wiley & Sons, 1984.
  • Mandelbrot, B.: The Fractal Geometry of Nature. W. H. Freeman, New York - San Francisco, 1982.
  • Moon, F.: Chaotic and Fractal Dynamics. Springer-Verlag, New York, 1990.
  • Ngo, D. C. L et al. Aesthetic Measure for Assessing Graphic Screens. In: Journal of Information Science and Engineering, No. 16, 2000.
  • Peitgen, H. O., Richter, P. H.: The Beauty of Fractals. Springer-Verlag, Berlin, 1986.
  • Pickover, C. A.: Computers, Pattern, Chaos and Beauty. St. Martin's Press, New York, 1991.
  • Prusinkiewicz, P., Lindenmayer, A.: The Algorithmic Beauty of Plants. Springer-Verlag, New York, 1990.
  • Schattschneider, D.: Visions of Symmetry (Notebooks, Periodic Drawings, and Related Work of M. C. Escher). W. H. Freeman & Co., New York, 1990.
  • Sequin, C. H.: Procedural Generation of Geometric Objects. University of California Press, Berkeley, CA, 1999.
  • Spalter, A. M.: The Computer in the Visual Arts. Addison Weslley Professional, 1999.
  • Stiny, G., Gips, J.: Algorithmic Aesthetics; Computer Models for Criticism and Design in the Arts. University of California Press, 1978.
  • Todd, S., Latham, W.: Evolutionary Art and Computers.Academic Press Inc., 1992.
  • Turnet, J. C., van der Griend, P. (eds.): History and Science of Knots. World Scientific, London, 1995.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-MGR-2 magisterský navazující

    obor MBS , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MBI , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MIS , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MIS , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MIN , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MIN , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MMI , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MMM , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MPV , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MSK , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MPS , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MGM , 1. ročník, letní semestr, volitelný
    obor MGM , 1. ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Úvod do "Computer Art", motivace
  2. Historie "Computer Art"
  3. Esteticky produktivní algoritmy
  4. Periodické funkce
  5. Chaotické atraktory
  6. Fraktální grafika I
  7. Fraktální grafika II
  8. Mozaiky
  9. Dekorativní uzly
  10. Výtvarné zpracování rastrového obrazu I
  11. Výtvarné zpracování rastrového obrazu II
  12. NPR systémy
  13. Budoucnost "Computer Art"

Projekt

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor