Detail předmětu

International Business

FP-ibPAAk. rok: 2023/2024

Předmět poskytuje znalostí související s oblastmi mezinárodního podnikatelského prostředí a obchodování. Cílem předmětu je vysvětlit studentům charakteristiky mezinárodního prostředí a význam mezinárodního obchodu, vymezit základní pojmy, kategorie, hlavní subjekty a organizace v mezinárodním obchodu, seznámit je se základními obchodními operacemi v mezinárodním obchodním styku a řízením mezinárodního obchodu.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Základní ekonomické kategorie, informační gramotnost, základy organizace podniků, metody finanční analýzy, bankovní operace a pojišťovací operace.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Způsob a kritéria hodnocení jsou podrobně rozpracovány v dokumentu "Podmínky ukončení předmětu mezinárodní obchod", které jsou vyvěšeny v aktualitách předmětu na začátku semestru. Práce studenta je hodnocená v jednotlivých aktivitách:
Aktivity Maximum bodů
Návrh individuálního projektu 10
Individuální projekt 60
Aktivní účast na doporučených přednáškách a seminářích 30
Celkové hodnocení (min. 50 bodů pro absolvování předmětu) 100
Kritéria hodnocení projektu(v %) jsou:
Teoretický základ vybrané problematiky 30%
Kvalita řešení problematiky, dodržení požadovaného obsahu, originalita (vlastní názor, praktické příklady, případové studie apod.) 40%
Formální požadavky (grafická forma, literatura, citace dodržení rozsahu apod.) 30%

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech, při zpracování seminární práce, týmové práce a pod.. Nahrazení zameškané, řádně omluvené nepřítomnosti na výuce je formou náhradního organizovaného zaměstnání s vypracováním nového úkolu a jeho hodnocení podle kriterií při udělování zápočtu.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s významem mezinárodního obchodu, s jeho formami, s vývozními a dovozními operacemi a s mnohostranným obchodem. Zvládnout úpravu závazkových vztahů, typy vybraných mezinárodních smluv, přehledně s vnitrostátními předpisy, typickými mezinárodními zvyklostmi a vybranými vzorovými smlouvami a dodacími podmínkami. Zvládnout proces uzavírání smlouvy se zahraničním partnerem, způsoby plateb a zajišťování závazků v zahraničním obchodním styku.
Studenti budou znát postupy při vývozních a dovozních operacích firem, uzavírání smluv a platební podmínky při těchto operacích. Osvojí si terminologii mezinárodního obchodu a postupy při řízení a financování obchodních operací podnikatelských subjektů na mezinárodních trzích a možnosti financování mezinárodního obchodu firem.

Základní literatura

GRIFFIN, R. W., PUSTAY, M. W. International Business. 6th Edition, Pearson Education, 2010. ISBN-10: 1-40-825916-8. (EN)
RUGMAN, A. M., COLLINSON, S. International Business. 6th Edition, FT Prentice Hall, 2012. ISBN-10: 0-273-76097-1 (EN)

Doporučená literatura

MORRISON, J. The Global Business Environment: Meeting the Challenges. 3rd edition, Palgrave Macmillan, 2010. ISBN-10: 9780230210257 (EN)
CAVUSGIL S. T., GHAURI, P., KNIGHT, G. and RIESENBERGER, J. International Business. Global Edition. 3rd Edition, Pearson Education, 2013. ISBN10: 0-273-78706-3. (EN)
ŠIMBEROVÁ,I., REKOVÁ E. Phenomenon of "Born Globals“ in the internationalization of small and medium-sized enterprises in the Czech Republic. European Research Studies Journal, 2016, Volume 19, Issue 4, Pages 120-129. ISSN:1108-2976. (EN)
RUGMAN, A. M, HODGETTS, R. M. International Business. 3rd inter.ed. Prentice Hall. 2003. ISBN 0-273-67374 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-UFRP-A magisterský navazující, 1. ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

A. Světové tržiště
1. Úvod do mezinárodního obchodu (vysvětlení podmínek a očekávání kurzu)
2. Regionální a globální strategie, nadnárodní podnikání, triáda, netriáda
3. Globální tržiště a obchodní centra, právní, technologické, politické síly a role kultury
B. Mezinárodní prostředí
4. Mezinárodní teorie obchodu a investic
5. Formulování národních politik
6. Mezinárodní spolupráce mezi národy
C. Řízení mezinárodního obchodu
7. Strategie pro analýzu a vstup na zahraniční trhy
8. Mezinárodní strategické aliance
9. Vývoz, dovoz a protizákony (diskuse o vývozu jako jednom z nejčastějších způsobů vstupu do mezinárodní expanze a populární volba pro internacionalizaci malých a středních podniků)
10. Řízení a organizace mezinárodního obchodu a řízení chování
D. Řízení operací mezinárodního obchodu
11. Mezinárodní marketing
12. Mezinárodní řízení provozu, vývozní a dovozní operace
13. Mezinárodní řízení lidských zdrojů

Konzultace v kombinovaném studiu

16 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor