Detail předmětu

Řízení jakosti

FSI-XRJAk. rok: 1999/2000

Předmět řízení jakosti má seznámit studenty se základními
principy moderního řízení jakosti, zásadami systémového
a statistického myšlení tak, aby byli schopni je aplikovat
v rámci celého podniku i na dílčí procesy. Získané znalosti
jsou předpokladem pro zvládnutí navazujících předmětů oboru
a pochopení významu jakosti všech procesů pro jakost finálního
produktu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Výsledky učení předmětu

Předmět řízení jakosti umožňuje studentům získat znalosti o podstatě
jakosti a přístupech k řízení jakosti, o principech komplexního řízení
jakosti (TQM), o legálních rámcích řízení jakosti, o postupech povinného
a dobrovolného prokazování shody, o významu norem pro řízení jakosti
(technických, systémových ISO 9000 a ISO 14000) a o prostředcích
a nástrojích řízení jakosti. Studenti se naučí identifikovat procesy
a aplikovat na ně systémové normy ISO 9000.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu:
Presence ve cvičení. Vypracování dvou seminárních prací na témata
vypsaná na začátku semestru. Přednesení jednoho referátu a dvou
koreferátů na témata vyhlašovaná učitelem během semestru. Při nesplnění
těchto podmínek může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní
podmínku.
Pokud student u písemné zkoušky dosáhne méně než 36 bodů, u zkoušky
nevyhověl.
Klasifikační hodnocení studenta: výborně (85-100 bodů),
velmi dobře (70-84 bodů), dobře (50-69 bodů), nevyhověl (0-49 bodů).

Učební cíle

Cílem předmětu řízení jakosti je seznámit studenty se základními
principy a hlavními prostředky moderního řízení jakosti tak, aby
byli schopni aplikovat je na podnikové procesy a navrhovat
odpovídající postupy řízení. Úkolem předmětu je, aby si studenti
uvědomili, že jakost má universální význam a musí být prioritou
řízení podniku.

Základní literatura

Fiala, A. a kol. : Management jakosti s podporou norem ISO 9000:2000. Verlag Dashöfer, Praha, 2000
Juran, J. M. ; Gryna F. M. : Juran´s Quality Control Handbook. McGraw-Hill, Inc., New York, 1988
Deming, W. E. : The New Economics for Industry, Government, Education. MIT Center for Advanced Engineering Study, Cambridge, MA., 1993

Doporučená literatura

Mizuno, S.: Řízení jakosti. Victoria Publishing, Praha, 1992
ČSN EN ISO 9000:2001: Systémy managementu jakosti – řada 3 svazků. ČSNI, Praha, 2001
Nenadál, J. a kol.: Moderní systémy řízení jakosti (Quality Management). Management Press, Praha, 1998

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2301-5 magisterský

    obor , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor , 1. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

28 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Základní pojmy. Definice jakosti. Dimenze jakosti.
Orientace na zákazníka. Stanovení priorit. Orientace na procesy.
Systém řízení jakosti. Vývoj přístupů k řízení jakosti.
2. Prokazování shody. Jakost jako shoda. Povinné a dobrovolné
prokazování shody. Právní akty EU. Právní prostředí pro jakost v ČR.
3. Technické normy. Jakost jako shoda na rozhraní procesů.
Výhody normovaného rozhraní. Soustavy technických norem.
Normy řady ISO 9000.
4. Normy řady ISO 9000. Systém jakosti podle norem ISO 9000.
Prokazování shody podle norem ISO 9000.
5. Přístupy řízení jakosti v etapě TQM. Požadavky na podnik
pro řízení podle TQM.
6. Řízení jakosti marketingem, jakost marketingových činností
podniku v etapě TQM.
7. Marketingový informační systém - základna a zdroj
charakteristik jakosti produkce.
8. Řízení personálu k jakostním výstupům v TQM.
9. Požadavky na osobní jakost personálu ve filosofii TQM.
10. Řízení jakosti podporované informačním systémem podniku pro TQM.
11. Požadavky na informační systém při globálním řízení
podniku k jakosti.
12. Úplné inženýrské řešení. Plánování jakosti. Předvýrobní procesy.
Povýrobní procesy. Ekologické audity.
13. Řízení zdrojů k jakosti. Analýza vstupů do procesu. Analýza
způsobilosti strojů a procesů. Výběr a hodnocení dodavatelů.
Logistické procesy.
14. Prostředky řízení jakosti. Technická kontrola. Operační
analýza. Psychologické a sociologické studie. Ergonomické studie.
Aplikovaná statistika.
15. Nástroje řízení jakosti. Sběr dat. Vývojové diagramy. Histogramy.
Ishikawův diagram. Paretova analýza. Regulační diagramy.
Regresní a korelační analýza.

Cvičení odborného základu

28 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Základní pojmy jakosti (ČSN ISO 8402), diskuse, případová studie.
2. Politika jakosti, systém jakosti, systémový přístup,
dotazník - test studijní aktivity.
3. Management jakosti, přehled norem jakosti a jejich použití,
samostatná práce.
4. Smyčka jakosti, prvky systému jakosti podle ISO 9000.
5. Aktivní návštěva konference Quality Management.
6. Jakost programového vybavení počítačů (softwaru).
7. Životní fáze softwaru, model jakosti softwarového produktu.
8. Zavádění systému jakosti v organizaci podle ISO 9004.
9. Požadavky na systém jakosti podle QS 9000, struktura.
10. Dokumentace systému jakosti, ISO 10013, příručky jakosti.
11. Směrnice pro management konfigurace, ISO 10 007, řízení změn.
12. Směrnice pro plány jakosti, ISO 10 005, plány jakosti.
13. Nástroje ŘJ, sběr dat, diagramy, histogramy, Paretova analýza.
14. Požadavky na dodavatele z pohledu certifikovaného systému jakosti.
15. Požadavky na jakost prostředí podle ISO 14000, zápočet.