Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Fakulty a programy
Jak se dostat na VUT
Dny otevřených dveří
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Předměty
Studijní programy
Poplatky za studium
Studijní předpisy
Studium a stáže v zahraničí
Stipendia
Sociální bezpečí
Závěrečné práce
Knihovny
(externí odkaz)
Studium bez bariér
Uznání zahraničního vzdělání
Zpracování osobních údajů studentů
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Mezinárodní vědecká rada
Centra výzkumu
Open Science
Transfer znalostí
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Publikace a výsledky VaV
Konference
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Střední školy a VUT
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Aktuality
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum výpočetních a informačních služeb
Institut celoživotního vzdělávání
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
O univerzitě
Aktuality
Vědecké centrum AdMaS společně s plynaři uspořádalo první konferenci o LNG v tuzemské nákladní dopravě
Vědecké centrum AdMaS společně s plynaři uspořádalo první konferenci o LNG v tuzemské nákladní dopravě
Zástupci vědeckého centra AdMaS, které funguje při Fakultě stavební VUT, uspořádali společně s největším tuzemským distributorem zemního plynu GasNet vůbec první konferenci o využití LNG v nákladní dopravě v České republice. Kromě představitelů VUT a GasNetu na konferenci vystoupili zástupci ministerstva dopravy i dalších subjektů podílejících se na rozvoji tohoto ekologického paliva v nákladní dopravě.
První konference o využití zkapalněného zemního plynu (LNG) v nákladní dopravě se konala formou videokonference za účasti více než 50 zástupců, např. z ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva dopravy, od komerčních dopravců apod. Hosty byli i další odborníci z oblasti nákladní dopravy a požární bezpečnosti staveb. „Chtěl bych ocenit naše spolupořadatele Fakultu stavební VUT a Technologickou platformou Energetická bezpečnost ČR za spolupráci na přípravě a organizaci. Věříme, že vůbec první konference s tématikou využití LNG v nákladní dopravě významně přispěje k rozvoji LNG v tuzemsku,“ uvedl Filip Dostál ze společnosti GasNet.
V Evropě je už přes 15 000 vozů na LNG, počet vozidel i stanic rychle poroste i u nás
Globální pohled na možnosti vyššího využití LNG v nákladní dopravě přinesl Zdeněk Dufek z Fakulty stavební VUT: „Globální trh s LNG pochopitelně také poznamenala pandemie covid-19, ale růst se i přes to nezastavil a očekává se i v dalších letech. V současné době jezdí po evropských silnicích více než 15 000 nákladních aut na LNG, tento počet bude stále stoupat, díky čemuž můžeme očekávat i rychlý růst počtu vozů i plnicích stanic také u nás,“ řekl Dufek. To potvrdili i zástupci dovozců vozidel na LNG, což jsou v současné době značky Volvo, Scania a Iveco. V blízké budoucnosti by mělo být v České republice 18 LNG plnicích stanic, většina z nich bude v provozu do konce příštího roku.
Ilustrační foto | Autor: Pixabay
GasNet se podělil o praktické zkušenosti
Další program konference byl z velké části zaměřen na praktické aspekty a zkušenosti pro další rozvoj LNG. Velmi zajímavé přednášky se týkaly tankování vozů, projektování LNG stanic nebo dopravy LNG do České republiky. „Máme už roční zkušenosti z Klecan, před týdnem jsme otevřeli naši druhou plnicí stanici v Mladé Boleslavi. Jsem přesvědčen o tom, že právě naše praktické a pozitivní zkušenosti s bezpečným provozem stanic, nákladních aut, rychlým natankováním a třeba i informace o splnění tuzemských bezpečnostních norem posunou rozvoj LNG do další etapy,“ doplnil Filip Dostál. O úskalích výstavby LNG tankovacích stanic z pohledu požadavků na požární bezpečnost staveb v průběhu konference hovořil Petr Beneš z Fakulty stavební VUT.
Konference se konala v rámci řešení výzkumného projektu Projektování a bezpečné provozování LNG čerpacích stanic, který byl podpořen Technologickou agenturou ČR. V rámci řešení tohoto projektu dochází k vytvoření metodických podkladů a komentáře k normě ČSN EN ISO 16924 Plnicí stanice na zemní plyn – LNG stanice pro plnění vozidel. V rámci projektu již vznikla odborná monografie, komentář k technické normě a certifikovaná metodika. Sborník přednášek z konference bude publikován jako zvláštní příloha odborného časopisu Plyn, který vydává Český plynárenský svaz.
PDF
Sborník z konference o LNG v nákladní dopravě
Publikováno
02.06.2021 09:51
Odkaz
https://www.vut.cz/vut/f19528/d212958
Fakulta stavební
AdMaS
Nahoru