Detail oboru

Konstrukční a procesní inženýrství

FSIZkratka: D-KPIAk. rok: 2009/2010Zaměření: Konstrukční inženýrství

Program: Stroje a zařízení

Délka studia: 4 roky

Akreditace od: Akreditace do: 1.3.2016

Profil

Tento obor připravuje studenty na samostanou tvůrčí práci v konstrukční praxi a klade důraz na komplexní znalosti, integrování poznatků vědy, techniky a také umění v procesu projektování. Studenti , kteří se soustředí na problémy oblasti procesního inženýrství, jsou vedeni k samostatnosti při řešení vývoje, optimálního vedení, efektivního navrhování a projekce procesů v různých průmyslových oblastech.

Vypsaná témata doktorského studijního programu

  1. Aktivní závěs kola motocyklu

    Cílem projektu je aplikovat zkušenosti s řízením aktivních závěsů automobilů do kategorie jednostopých vozidel. Bude nezbytné zmapovat meze možností při počítačové regulaci funkce závěsů kol motocyklů. Nezbytným krokem bude vytvoření vhodného simulačního modelu a provedení optimalizace způsobu řízení s přihlédnutím ke specifickým vlastnostem kategorie. Speciální zaměření projektu je na využití magnetoreologických kapalin v tlumičích odpružení.

    Školitel: Mazůrek Ivan, doc. Ing., CSc.

  2. Cílená modifikace topografie nedostatečně mazaných povrchů

    Experimentální ověření vlivu cílené modifikace topografie třecích povrchů na nedostatečně mazaný kontakt. Cílená modifikace topografie třecích povrchů představuje jednu z možných cest k zlepšenému utváření mazacích filmů. Použití vysokorychlostní kamery umožní detailní mapování změn v mazacím filmu. Bude zohledněn i možný vliv na únavové poškozování třecích povrchů. Ke studiu bude využito experimentální zařízení umožňující simulování podmínek v reálných kontaktech strojních součástí.

    Školitel: Křupka Ivan, prof. Ing., Ph.D.

  3. Design dopravního prostředku - trojkolky

    Designérská studie dopravního prostředku -trojkolky s důrazem na aplikaci současných i předpokládaných vývojových trendů. Realizace designérského modelu v měřítku.

    Školitel: Zvonek Miroslav, doc. akad. soch., ArtD.

  4. Design obráběcího stroje.

    Koncepční návrh designu obráběcího nebo tvářecího stroje vytvořený se záměrem vize do budoucnosti.

    Školitel: Křenek Ladislav, doc. akad. soch., ArtD.

  5. Design přídavných zařízení k invalidnímu vozíku.

    Designérská studie přídavných zařízení k invalidnímu vozíku.

    Školitel: Zvonek Miroslav, doc. akad. soch., ArtD.

  6. Elastohydrodynamické mazání hypoidních převodů

    Experimentální analýza elastohydrodynamického mazacího filmu mezi boky zubů za nestacionárních podmínek. Řešení tématu disertační práce zahrnuje konstrukci nového experimentálního zařízení, realizaci experimentů a zobecnění získaných výsledků. Práce by měla objasnit vliv skluzu, ke kterému dochází při záběru boků zubů, na rozložení tloušťky mazacího filmu.

    Školitel: Hartl Martin, prof. Ing., Ph.D.

  7. Experimentální přívěsné vozidlo

    Při počítačové simulaci jízdních vlastností automobilů je velmi užitečné ověřit jednotlivé kroky simulace na dostatečně jednoduchém modelu fyzikálním. Požadavkem je návrh speciálního přívěsného vozíku pro ověřování simulačních modelů při virtual prototypingu. Návrh vozidla bude vycházet z analýzy nedostatků prvního prototypu vozíku. Cílem projektu je optimalizace jízdních vlastností sportovních automobilů. Součástí konstrukční práce bude i návrh "umělé vozovky" pro testy celého systému v laboratoři.

    Školitel: Mazůrek Ivan, doc. Ing., CSc.

  8. Experimentální zařízení pro monitorování velikosti tření v mazaném kontaktu

    Návrh experimentálního zařízení pro monitorování velikosti tření v mazaném kontaktu a ověření jeho funkce za podmínek mezného, smíšeného a elastohydrodynamického mazání. Velikost tření bude stanovována ze změny kroutícího momentu jednoho z třecích těles.

    Školitel: Křupka Ivan, prof. Ing., Ph.D.

  9. Konstrukce zařízení pro měření trakce

    Rozšíření již existujícího experimentálního zařízení o měření trakce (součinitele tření) v mazaném bodovém kontaktu pomocí tenzometrického snímače kroutícího momentu. Řešení tématu disertační práce zahrnuje konstrukci meřicí aparatury, její realizaci a následné užití při experimentálním studiu povrchů s modifikovanou topografií. Práce by měla přinést základní poznatky objasňující vliv cílených změn topografie povrchu na chování strojních součástí (zejména velikost energetických ztrát).

    Školitel: Hartl Martin, prof. Ing., Ph.D.

  10. Nestandardní využití standardních datových sítí automobilů.

    Datové sběrnice moderních automobilů slouží k řízení stále vyššího podílu nejrůznějších konstrukčních skupin. Odposlech a záznam těchto informačních toků lze využít k nejrůznějším specifickým účelům. Cílem projektu je především vývoj SW aplikace, umožňující co nejuniversálnější definici snímacího I analytického záměru.

    Školitel: Mazůrek Ivan, doc. Ing., CSc.

  11. Optický klam ve vizuální komunikaci

    Práce je zaměřena na tématický okruh průmyslový design, specializace design vizuálních komunikací. Cílem disertační práce bude vytvoření designérská studie využití optických klamů zejména v grafickém designu – se zaměřením na různé výstupy (multimedia, tiskoviny – např. plakát , kniha apod.)

    Školitel: Rajlich Jan, doc. Ing. arch.

  12. Rychlý řešič problémů elastohydrodynamického (EHD) mazání

    Další rozvoj již existujícího řešiče problémů elastohydrodynamického (EHD) mazání pro aplikace u reálných strojních součástí. Stávající řešič vyvinutý ve spolupráci se společností TIMKEN ČR je založen na kombinaci užití vícesíťového iteračního schématu (Multigrid Method) pro řešení Reynoldsovy rovnice a vícesíťové vícenásobné numerické integrace (Multilevel Multi Integration) pro řešení integrálu elastických deformací. Řešení tématu disertační práce zahrnuje rozšíření řešiče na nestacionární jevy, jeho užití pro numerickou simulaci EHD kontaktu u konkrétní strojní součásti a srovnání získaných výsledků s výsledky experimentů.

    Školitel: Hartl Martin, prof. Ing., Ph.D.

  13. Snižování tření a opotřebení třecích povrchů pomocí nanočástic

    Cílem disertační práce je posouzení možností využití nanočástic při snižování tření a opotřebení třecích povrchů. To předpokládá experimentální ověření chování nanočástic v mazaném kontaktu u modelových i reálných povrchů. K modelování podmínek vyskytujících se v reálných tribologických soustavách bude použit simulátor, ve kterém je tenký mazací film vytvářen ve styku mezi rotujícím skleněným kotoučem a otáčející se ocelovou kuličkou (soudečkem). Tvar mazacího filmu bude stanovován kolorimetrickou interferometrií, měřicí metodou určenou k stanovení a vizualizaci rozložení tloušťky mazacího filmu v bodovém elastohydrodynamickém kontaktu.

    Školitel: Křupka Ivan, prof. Ing., Ph.D.


Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)

Studijní plán oboru není zatím pro tento rok vygenerován.