Detail předmětu

Mikroekonomie 2

FP-Imik2PAk. rok: 2010/2011

Předmět se zaměřuje na rozšíření již poznaných mikroekonomických vztahů, pojmů, zákonitostí. Jejich aplikací je možno řešit běžné ekonomické problémy a vztahy mezi mikroekonomickými subjekty. Základním cílem předmětu je naučit studenty využívat hlubší teoretické zázemí pro aplikované ekonomické disciplíny a předměty na inženýrské úrovni studia ekonomie. první část se zaměřuje na nástroje a obecné principy, které jsou používány v mikroekonomii a ukazuje konstrukci jednoduchých i složitějších ekonomických modelů. Teorie spotřebitele se zabývá rozhodováním spotřebitele a formováním poptávky včetně analýzy vlivu rizika na volbu spotřebitele. Východiskem teorie firmy je vztah mezi vstupy a výstupem, který se následně promítá do analýzy nákladů. Stěžejním problémem v Rozhodování firmy je volba optimálního výstupu, která je ovlivněn tržní strukturou. Cílem analýzy trhu výrobních faktorů je vysvětlit formování optimálního množství vstupů používaných firmou k výrobě. V závěru předmětu jsou studenti seznámeni s překážkami efektivní alokace zdrojů trhem a nutností či zbytečností státních zásahů do struktury trhu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Student bude znát na pokročilé úrovni systematický výklad mikroekonomických nástrojů, pomocí nichž lze analyzovat konkrétní případy tržního chování jedinců (resp.domácností) a firem. V rámci předmětu budu studenti též seznámeni s užitím nástrojů mikroekonomické analýzy k vyhodnocení účinků hospodářské politiky (zejména pak v její strukturální či mikroekonomické části ) na jednání jedinců a firem.

Prerekvizity

Předpokládájí se znalosti z Ekonomie rozsahu bakalářského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Student získá zápočet, pokud obdrží minimálně 15 bodů ze 30 bodů udělovaných na cvičeních. Body budou udělovány za písemný zápočtový test.

Požadavkem ke zkoušce je znalost probrané látky a získaný zápočet.
Forma zkoušky je písemná a ústní.
Písemná část zkoušky max. 70 bodů (cca 5 - 8 příkladů, resp. teoretických otázek)
Ústní část zkoušky pokud bude nutná.

Stupnice pro výslednou klasifikaci (student může získat ze cvičení max. 30 bodů a max. 70 bodů ze zkoušky, tj. celkem 100 bodů):
A: 90 - 100 b.
B: 80 - 89 b.
C: 70 - 79 b.
D: 60 - 69 b.
E: 50 - 59 b.
F: méně než 50 b.

Osnovy výuky

Přednášky
1. Chování spotřebitele.
2. Formování poptávky.
3. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika.
4. Volba technologie firmou.
5. Náklady a příjmy firmy.
6. Optimum dokonale konkurenční firmy, rovnováha dokonale konkurenčního trhu.
7. Optimum firmy a rovnováha odvětví v podmínkách nedokonalé konkurence
(monopol a monopolistická konkurence).
8. Monopolistická konkurence
9. Oligopolní tržní struktura.
10. Alternativní teorie firmy.
11. Specifika trhu vstupů. Formování nabídky práce.Formování poptávky po práci.
12. Trh kapitálu
13. Teorie všeobecné rovnováhy, tržní selhání a mikroekonomická politika státu.

Semináře:
1. Analytický aparát používaný v ekonomii.
2. Teorie spotřebitele.
3. Formování poptávky. Spotřebitel v podmínkách rizika.
4. Technologie a náklady firmy.
5. Optimum firmy v dokonalé a nedokonalé konkurenci.
6. Trh práce a kapitálu.
7. Zápočtový test

Učební cíle

Předmět podrobně analyzuje chování spotřebitele a firmy na trzích finální produkce a na trzích výrobních faktorů při použití náročnějšího analytického aparátu při rozlišení různých časových horizontů a s přihlédnutím k podmínkám nejistoty a rizika a k mikroekonomickým důsledkům působení státu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na cvičeních se průběžně kontroluje.

Základní literatura

LUŇÁČEK, J.; BENEŠ, J. Mikroekonomie. 1 vyd. Olomoučany: CERM s.r.o. Brno, 2006. 2007 s. ISBN: 80-214-3293-4. 207s. ISBN 80-214-0581-3. (CS)

Doporučená literatura

ALLEN R.G.D.: Makroekonomická teorie, matematický výklad,Academia, Praha 1975 (CS)
BAYE, M. R. MANAGERIAL ECONOMICS AND BUSINESS STRATEGY. 2nd edition. Boston: Irwin/McGraw-Hill, 1997. 562 p. ISBN 0-256-17955-7 (EN)
FRANK, Robert H. MICROECONOMICS AND BEHAVIOR. 1st edition. New York: McGraw-Hill, 1991. 694 p. ISBN 0-07-021870-6 (EN)
KUTSOYIANNIS, A: Modern Microeconomics. MacMillan, 2nd edition, Hong Kong 1993, ISBN 0-33-25349-3, 581 p. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SI magisterský navazující

    obor MGR-IM , 1. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Přednášky
1. Chování spotřebitele.
2. Formování poptávky.
3. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika.
4. Volba technologie firmou.
5. Náklady a příjmy firmy.
6. Optimum dokonale konkurenční firmy, rovnováha dokonale konkurenčního trhu.
7. Optimum firmy a rovnováha odvětví v podmínkách nedokonalé konkurence
(monopol a monopolistická konkurence).
8. Monopolistická konkurence
9. Oligopolní tržní struktura.
10. Alternativní teorie firmy.
11. Specifika trhu vstupů. Formování nabídky práce.Formování poptávky po práci.
12. Trh kapitálu
13. Teorie všeobecné rovnováhy, tržní selhání a mikroekonomická politika státu.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Analytický aparát používaný v ekonomii.
2. Teorie spotřebitele.
3. Formování poptávky. Spotřebitel v podmínkách rizika.
4. Technologie a náklady firmy.
5. Optimum firmy v dokonalé a nedokonalé konkurenci.
6. Trh práce a kapitálu.
7. Zápočtový test