Detail předmětu

Současné přístupy v teorii 1 (1945-1989)

FaVU-2SPvT1Ak. rok: 2024/2025

Předmět je postaven na podrobném kritickém čtení vybraných textů současné filozofie a humanitních disciplín se zaměřením na zpřesnění orientace v základních pojmech, metodách a problémech. Po tematické stránce se kurz neomezuje na teorii a kritiku umění, nýbrž usiluje o komplexnější gramotnost v současném akademickém diskurzu. V první části kurzu se zaměříme na vybrané proudy v období přibližně od konce 2. světové války až po pád železné opony – na kritickou teorii v kontextu západního marxismu, sémiotiku, strukturalismus a poststrukturalismus, feministickou a queer teorii, postkoloniální myšlení a teorii postmoderny. Diachronní hledisko, jehož prostřednictvím se studující s vybranými přístupy seznamují, má posílit zařazení daných teorií do širších souvislostí nedávných dějin.  

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro udělení zkoušky jsou stanoveny následující podmínky: 

- aktivní účast ve výuce (75% účast) nebo její nahrazení písemnou rešerší zameškaného materiálu v rozsahu dohodnutém s vyučujícím; 

- krátká ústní prezentace na zvolené téma z látky probírané během semestru. 

 
Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (3 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícím kompenzovat předložením alternativního úkolu.  

Učební cíle

Cílem předmětu je prohloubit orientaci studujících s klíčovými pojmy, metodami a problémy současné filozofie a humanitních disciplín a posílit jejich schopnost kritického myšlení.  
Studující získají hlubší orientaci v konceptuálním aparátu vybraných přístupů ve filozofii a společenských vědách 2. poloviny 20. století, posílí schopnost kritického čtení a argumentace.  

Základní literatura

Roland BARTHES, Mytologie. Praha: Dokořán 2004.
Vincent DESCOMBES, Stejné a jiné, Praha: ISE 1995.
Raymond GEUSS, The Idea of a Critical Theory, Cambridge: Cambridge University Press1981.
Donna HARAWAY, „Kyborgský manifest“, in: Helena BENDOVÁ – Matěj STRNAD (eds.), Společenské vědy a audiovize, Praha: NAMU 2014, s. 607–639.
Libora OATES-INDRUCHOVÁ (ed.), Dívčí válka s ideologií. Praha: SLON, 1998.

Doporučená literatura

Anour ABDEL–MALEK – Chinua ACHEBE – Aimé CÉSAIRE – Achille MBEMBE – Edward W. SAID – Ngũgĩ Wa THIONGʼO, Postkoloniální myšlení II, Praha: tranzit.cz, 2011.
Theodor W. ADORNO, Estetická teorie, Praha: Panglos 1997.
Theodor W. ADORNO – Max HORKHEIMER, Dialektika osvícenství, Praha: OIKOYMENH 2009.
Louis ALTHUSSER, „Ideology and Ideological State Apparatuses. Notes towards an Investigation“, in: Lenin and Philosophy and Other Essays, New York: Monthly Review Press 1971.
Jean BAUDRILLARD, Amerika, Praha: Dauphin 2000.
Jean BAUDRILLARD, „Simulakra a simulace“, in: Jiří ŠEVČÍK – Pavlína MORGANOVÁ – Terezie NEKVINDOVÁ – Dagmar SVATOŠOVÁ (eds.), České umění 1980–2010. Texty a dokumenty, Praha: AVU 2011, s. 263–265.
Peter BÜRGER, Teorie avantgardy. Stárnutí moderny, Praha: AVU 2015.
Guy DEBORD, Společnost spektáklu, Praha: Intu 2007.
Gilles DELEUZE – Félix GUATTARI, Tisíc plošin, Praha: Herrmann & synové 2010.
Terry EAGLETON, „Ideologie estetična“, in: Pavel ZAHRÁDKA (ed.), Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky, Brno: Barrister & Principal 2010, s. 301–311.
Terry EAGLETON, Idea kultury, Brno: Host 2000.
Frantz FANON, Černá kůže, bílé masky, Praha: tranzit, 2011.
Michel FOUCAULT, Dohlížet a trestat. Kniha o zrodu vězení, Praha: Dauphin 2000.
Michel FOUCAULT, Myšlení vnějšku, Praha: Herrmann & synové 2003.
Josef FULKA, Psychoanalýza a francouzské myšlení, Praha: Herrmann & synové 2008.
Donna HARAWAY, „Tentacular Thinking. Anthropocene, Capitalocene, Chthulucene“, e-flux Journal, 2016, č. 75, http://www.e-flux.com/journal/75/67125/tentacular-thinking-anthropocene-capitalocene-chthulucene/.
Fredric JAMESON, Postmodernismus neboli kulturní logika pozdního kapitalismu, Praha: Rybka 2016.
Jean-François LYOTARD, O postmodernismu (Postmoderno vysvětlované dětem; Postmoderní situace), Praha: Filosofický ústav AVČR 1993.
Herbert MARCUSE, Psychoanalýza a politika, Praha: Svoboda 1970
Herbert MARCUSE, „O afirmativním charakteru kultury“, Divadlo, roč. 19, 1968, č. 3, s. 46–55, č. 4, s. 47–57.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_M magisterský navazující, 1. ročník, zimní semestr, povinný
    , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    , 1. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Kritická teorie a západní marxismus – přednáška 

2. Kritická teorie a západní marxismus – seminář, diskuze nad četbou vybraného textu 

3. Sémiotika, strukturalismus a poststrukturalismus – přednáška 

4. Sémiotika, strukturalismus a poststrukturalismus – seminář, diskuze nad četbou vybraného textu 

5. Feministická a queer teorie – přednáška 

6. Feministická a queer teorie – seminář, diskuze nad četbou vybraného textu 

7. Postkoloniální myšlení – přednáška 

8. Postkoloniální myšlení – seminář, diskuze nad četbou vybraného textu 

9. Teorie postmoderny – přednáška 

10. Teorie postmoderny – seminář, diskuze nad četbou vybraného textu 

11. Studentské prezentace a diskuze nad tématy probíranými během semestru 

12. Studentské prezentace a diskuze nad tématy probíranými během semestru 

13. Studentské prezentace a diskuze nad tématy probíranými během semestru 

 

Seminář

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor