Detail předmětu

Plavání

CESA-TV-PLAAk. rok: 2023/2024

Předmět je realizován ve výukových hodinách pod odborným vedením, zaměřeným na výuku a nácvik plaveckých dovedností, plaveckých způsobů (znak, kraul, prsa a u pokročilejších motýlek) s následným zdokonalováním plavecké techniky, odstraňování nedostatků a chyb a budováním kondice.


Studenti jsou rozděleni do kategorií dle plaveckých dovedností na:
- N - Neplavci - na konci výuky studenti zvládnou základní plavecké dovednosti a jeden plavecký způsob.
- Z - Začátečníci - určeno pro slabší plavce, kteří umí jen jeden plavecký způsob s chybami, dělá jim problém výdech do vody a splývání. Výuka bude zaměřena na základní plavecké dovednosti a na výuku znaku a kraulu a základy prsařské techniky.

- MP - Mírně pokročilí – určeno pro plavce, kteří umí základní plavecké dovednosti (výdech do vody, ležet na vodě, splývání aj.), dobře jeden plavecký způsob a zvládají další plavecký způsob s chybami. Výuka bude zaměřena na zdokonalení techniky všech čtyř plaveckých způsobů (Z,K,P,M).

- P - Pokročilí – určeno pro středně pokročilé plavce, kteří umí plavat dvěma plaveckými způsoby velmi dobře a další dva způsoby s chybami. Výuka bude zaměřena na zdokonalování plavecké techniky a rozvoj kondice.
- K - Kondiční – určeno pro pokročilé plavce s dobrou plaveckou technikou všech čtyř plaveckých způsobů. Výuka je zaměřena na budování kondice a zdokonalení plavecké techniky.

- Výkonnostní - v této kategorii plavou velmi pokročilí plavci, kteří zvládnou všechny plavecké způsoby a uplavou minimálně 600m za 12 min.

- V - Výběr - trénink reprezentačního výběru plavců – současní i bývalí závodní plavci, kondiční a výkonnostní plavci. Tréninky i nábor probíhá pondělí a středa 20-21 - po předchozí domluvě emailem: batorova@cesa.vutbr.cz.

- Volné a kondiční plavání - V tomto typu výuky studenti plavou dle vlastního či vyučujícím předloženého tréninku. Vyučující radí studentům do jejich plavecké techniky, čímž dochází k zlepšení výkonnosti a omezení přetěžování segmentů těla (krční a bederní páteř, kolena aj.) z důvodů chyb v technice plavání.

Aktuální rozvrh najdete v informačním systému VUT.


BOZP

- Není dovoleno výuku navštěvovat pod vlivem omamných látek

- student cvičí ve sportovním oblečení a čisté sportovní obuvi

- student si nosí do výuky ručník a pití

- student neplave s prstýnky, hodinky, řetízky a jinými předměty, které by mohli ohrozit jak jeho tak druhé 

- student nahlásí vyučujícímu své případné zdravotní problémy 

- student do výuky nechodí s příznaky nemoci

- student dbá pokynů vyučujícího a neskáče a neplave pod vodou bez pokynu pedagoga

- student přizpůsobí rychlost chůze kolem bazénu tak, aby nedošlo k uklouznutí

- cenné věci zamykat do skřínek na chodbě (nenechávat v šatnách)

- student se z výuky omlouvá emailem vyučujícímu nebo osobně ve výuce

- nahrazení hodin probíhá ve výuce daného vyučujícího nebo po domluvě s garantem v jiné vyučující hodině

- v případě úrazu nebo ztráty osobních věcí vyučující sepíše se studentem formulář o úrazu či ztrátě, který student dodá na Rektorát VUT v Brně.











Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

1

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Znalosti a dovednosti na středoškolské úrovni předmětu tělesná výchova.
Neplavci musí absolvovat výuku pro neplavce a začátečníky, kde získají základní plavecké dovednosti.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočet na základě aktivní účasti ve výuce, tj. pravidelná docházka s evidencí v prezenční listině (jsou povoleny 2 neomluvené účasti). V souladu se Směrnicí č.17/2019 K výuce tělesné výchovy je předmět hodnocen jedním kreditem.
Pravidelná docházka s evidencí v prezenční listině, povoleny 2 neomluvené absence, omluvenky ústně na absence dopředu přímo ve výuce nebo emailem předem nejpozději však do 24,0 hodin po termínu výuky.

Nahrazování hodin po dohodě s vyučujícím pouze v jeho hodinách. 

 

Upozornění: výuka začíná v týdnu od 2.10.2023

 

 

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty se správnou plaveckou technikou všech plaveckých způsobů dle vstupních dovedností studentů od úplných začátečníků a až po pokročilé. Studenti zlepší své plavecké dovednosti, kondici i výkonnost.
Realizace ve zvoleném sportu, vytvoření kladného vztahu k pohybovým aktivitám, další rozvoj plaveckých dovedností, osvojení si dalších plaveckých způsobů (znak, kraul, prsa a u pokročilejších motýlek) s následným zdokonalování plavecké techniky, odstraňování nedostatků a chyb a budováním kondice.

Základní literatura

Hannula, D., Thornton, N. (2012). Swim Coaching Bible, Volume II, Human Kinetics (CS)
Čechovská, I., Miler, T. (2008). Plavání – 2 vydání, Grada Publishing, a.s. (CS)
Hanhn, G. (2006). Plavání – Průvodce sportem, 2 vydání, KOPP nakladatelství (CS)

Typ (způsob) výuky