Detail předmětu

Strategický management

FP-IsmanPAk. rok: 2023/2024

Strategické řízení firmy v tržním - konkurenčním prostředí lze označit za životně důležitý aspekt potenciálního úspěchu firmy. Rozhodnutí o strategii firmy, má-li zvolená strategie přivést firmu k požadovanému cíly, musí vycházet z důkladné strategické analýzy. Teprve na jejím základě lze generovat možná řešení, vybrat a implementovat optimální variantu. V rámci procesu strategické řízení pak management firmy hodnotí faktory jako jsou disponibilní zdroje, poslání a cíle a externí a interní prostředí firmy. Takto pojímaná a vytvořená strategie, se může stát solidním základem konkurenceschopnosti firmy.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Studenti musí mít základní znalosti postupů v oblasti plánování, organizování, stimulace a kontroly. Je třeba aby se orientovali v základních funkcích podniku. Vyžaduje se znalost běžných marketingových metod.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

ro absolvování předmětu je rozhodující počet bodů získaných za práci na projektu (dílčí úkoly a případná obhajoba projektu), práci ve cvičeních a závěrečnou zkoušku (písemná s ústním dozkoušením). Bodování jednotlivých aktivit v jednotlivých částech je následující:

  • Hodnocení práce na projektu a ve cvičeních – až 102 bodů. Pro získání zápočtu je třeba získat alespoň 20 bodů za dílčí úkoly a aktivitu a práci na cvičeních.
    • 4 dílčí úkoly – maximálně 10 bodů za úkol, tj. až 40 bodů za zpracování dílčích úkolů.
    • Aktivita a práce na cvičeních je práce na prvním až šestém cvičení – na každém tomto cvičení je možné získat 2 body – tj. maximálně 12 bodů. Podmínkou je aktivní práce a odevzdání vypracování úkolu po skončení cvičení. Cvičící hodnotí tento úkol a rozhoduje o hodnocení.
    • Obhajoba projektu – až 50 bodů – probíhá formou týmové diskuse. Pro připuštění k obhajobě musí být odevzdány 4 úkoly a zpracováno zadání dle požadavků. V rámci obhajoby studenti musí prokázat znalost projektu a řešeného problému a znalost odpovídající teorie.
  • Závěrečná zkouška – písemná s ústním dozkoušením – až 100 bodů
    • Písemná zkouška s ústním dozkoušení

Penalizace:

  • Pozdní odevzdání (neodevzdání) zadání projektu a/nebo pozdní nahlášení týmů je penalizováno srážkou 10 bodů.

Výsledná klasifikace se odvíjí od celkového počtu získaných bodů (práce nacvičeních, zpracování úkolů, obhajoba a zkouška) a je v souladu s ECTS. Body se sčítají a mají v rámci finálního hodnocení stejnou váhu. Studenti si v rámci výše uvedených pravidel mohou sami volit aktivity pro získání bodů. Prokáží-li například dostatečné znalosti v rámci dílčích úkolů a projektu, mohou být hodnocení za tuto část a nemusí na závěrečnou zkoušku. Opravné termíny zkoušek se řídí studijním a zkušebním řádem.

Studenti s ISP musí zpracovat dva dílčí úkoly (odevzdání ve stejných termínech jako ostatní studenti) a absolvovat závěrečnou zkoušku.

Učební cíle

Cílem kurzu je seznámit studenty s procesem strategického řízení firem v tržním a konkurenčním prostředí. Důraz je kladen na vysvětlení principu analytických metod a možností jejich aplikace a tvorbu strategie a její realizace.
Studenti budou seznámeni s procesem strategického řízení ve firmě a principy strategického myšlení. Budou seznámeni s analytickými postupy pro strategickou analýzu interních i externích faktorů. Naučí se postupu pro formulaci strategií založeném na hierarchické struktuře strategií - corporate, business, funkční. a horizontální strategie. Naučí se jak postupovat při výběru, realizaci a hodnocení strategie.

Základní literatura

ZICH, R. Koncepce úspěchuschopnosti Konkurenceschopnost - vítězství, nebo účast v soutěži?. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2012. 125 s. ISBN: 978-80-7204-818- 2. (CS)
COLLIS, D.J. and C.A. MONTGOMERY. Corporate strategy - Resources and the Scope of the Firm. 2nd ed. McGraw-Hill, 2004. 204 p. ISBN 978-0072312867. (základní literatura) (EN)
GRANT, R.M. Contemporary Strategy Analysis: Text and Cases Edition. John Wiley & Sons, 2016. 776 p. ISBN 9781119120841. (základní literatura) (EN)
HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307 (EN)
PORTER, MICHAEL E. Competitive Strategy. First Free Press Export Edition: Free Press 2004. 396 (EN)

Doporučená literatura

KOTLER, P. and K.L. KELLER. Marketing Management. 14. ed. Pearson, 2011. 816 p. ISBN 978-0132102926. (doporučená literatura) (EN)
MINTZBERG, H., QUINN, J.B. and S. GHOSHAL. The Strategic Management Process. Revised European Edition. Prentice Hall Europe 1998, 1036 p. ISBN 0-13-675984-X. (doporučená literatura) (EN)
PORTER, M. E. Competitive Advantage. First Free Press Export Edition: Free Press 2004.557 s. ISBN: 0-7432-6087-2. (doporučená literatura) (EN)
PORTER, M. E. Competitive Strategy. First Free Press Export Edition: Free Press 2004. 396p. ISBN: 0-7432-6088-0. (doporučená literatura) (EN)
KANDER, D. All In Startup: Launching a New Idea When Everything Is on the Line. 1st ed. Wiley, 2014. 304 p. ISBN 1118857666. (Doporučená literatura) (EN)
WÖRDEMANN, W., BUCHHOLZ, A. and N. WILEY. The Impossible Advantage: Winning the Competitive Game by Changing the Rules. 1st ed. Wiley, 2009. 220 p. ISBN 0470717122. (Doporučená literatura) (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SI magisterský navazující

    obor MGR-IM , 1. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Význam, specifika a proces strategického řízení firem. Hierarchický a alternativní přístup ke strategii. Struktura a obsah strategie. Význam a podstata úrovní strategie pro rozvoj firmy. Strategie jako výchozí bod chování podniku.
2. Definice a hodnocení strategických cílů ve vazbě na vizi, misi, podnikovou, business a funkční strategii. 3D pojetí strategických cílů. Využití SMART principu ve strategii. Cílově orientovaný přístup ke stakeholderům.
3. Podstata, struktura, specifika a hodnocení potřeb strategické analýzy. Metody strategické analýzy externích a interních faktorů. Projektové principy ve strategické analýze.
4. Koncept konkurenčního prostoru a jeho aplikace pro hodnocení konkurenčního prostředí. Komplexní hodnocení konkurenčních vazeb a hodnocení zájmových skupin. Identifikace externích faktorů ovlivňujících strategický rozvoj. Mapování konkurenčního trhu. Vymezení rozsahu konkurenčního trhu. Hodnocení konkurence a konkurenčních vztahů. Konkurenční srovnání.
5. Strategická konkurenceschopnost firmy. Podstata konkurenční výhody. Hodnota pro zákazníka z pohledu konkurenční výhody. Typologie konkurenčních výhod. Vazba konkurenčních výhod a úrovní strategie. Konkurenční charakter strategie.
6. Hodnotový řetězec jako tradiční přístup k tvorbě hodnoty. Tvorba hodnoty na základě využití zdrojů a základních kompetencí. Síťové přístupy k tvorbě hodnoty. Koncept spolutvorby hodnoty.
7. Hodnocení interních faktorů v procesu strategického řízení podniku. Interní faktory a přístupy k tvorbě a spolutvorbě hodnoty.
8. Korporátní strategie pro rozvoj diversifikovaného podniku. Trojúhelník korporátní výhody. Hodnocení diversifikace podniku. Restrukturalizace diversifikovaného podniku.
9. Business strategie jako základní rámec konkurenčního a podnikatelského chování podniku. Vymezení strategických obchodních jednotek. Aplikace business modelů pro konkurenční vymezení business strategie. Využití struktury marketingového mixu pro formulaci business strategie. Konkurenční charakter business strategie.
10. Vliv zaměření strategie firmy na úroveň a charakter konkurenceschopnosti. Specifika jednotlivých úrovní hierarchie strategie z pohledu rozvoje konkurenceschopnosti. Význam hierarchie strategie firmy pro rozvoj konkurenceschopnosti.
11. Varianty strategického rozvoje. Individuální a kooperativní přístupy ke strategickému rozvoji. Aspekt internacionalizace ve strategickém chování podniku. Fúze, akvizice a síťové formy strategického rozvoje.
12. Přístupy k formulaci a vyhodnocení závěrů analýz a k formulaci východisek strategie. Faktory ovlivňující výběr strategie, přístupy ve výběru strategických variant. Volba přístupu k formulaci strategie rozvoje podniku.
13. Aspekty implementaci strategie. Strategická kontrola. Komunikace strategie.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. cvičení: Úvod do předmětu strategie řízení. Zadání semestrálního projektu.
2. – 6. cvičení: Konzultace zadání projektu, konzultace projektu, konzultace jednotlivých témat projektu.
7. – 10. Cvičení: konzultace a řešení projektu, konzultace a procvičování jednotlivých oblastí řešení projektu.
11. – 13. Cvičení: Finalizace a odevzdání projektu, obhajoby projektu, ve 13 týdnu zápočet.