Detail předmětu

Proseminář akademické práce

FA-SAK-TEAk. rok: 2022/2023

Předmět seznámí studenty se základy akademické práce v prostředí architektury. Vysvětlí, co je to výzkum, co může být jeho cílem, a jaký je jeho vztah k navrhovaní. Představují se různé výzkumné rámce a metody, jakož i to, proč je text nezbytným nástrojem zprostředkování výsledků jakéhokoli výzkumu. Klade se proto důraz na to, aby si studenti osvojili parametry akademického textu, práci se zdroji a pravidla jejich citování, a zároveň aby pochopili důvody ustálení určité formy psaní v akademickém prostředí. Důležitý prostor je na hodinách věnován aktivní participaci studentů, kteří tak získají potřebné zkušenosti s akademickou prací prostřednictvím analyzování a následného společného diskutování vybraných akademických textů a psaním návrhu vlastního výzkumu. Návrh bude mít formu akademického odborného textu odevzdaného v závěru semestru.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

4

Výsledky učení předmětu

  • Student zná hlavní směry sociálně-vědného výzkumu a je schopen je kriticky využít k reflexi vlastního oboru.
  • Student je schopen vyhledávat relevantní, kvalitní a odborné informace.
  • Student získá hlubší a odbornější znalosti potřebné pro vypracování odborných textů.
  • Student si osvojí základní metody vědecké práce a schopnosti práce s odbornou literaturou.
  • Student bude schopen kriticky uvažovat o nabytých znalostech v okruhu témat svého zájmu.
  • Student je schopný výsledky své práce úspěšně prezentovat jak psanou tak mluvenou formou.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky, semináře, dílna. Samostatně zpracovaná, prezentovaná a následně diskutovaná formální a obsahová analýza akademických textů. Realizace a závěrečná prezentace návrhu vlastního výzkumu zprostředkovaného průběžně konzultovaným textem.

Způsob a kritéria hodnocení

Písemná práce hodnocená zápočtem, jejímž obsahem bude návrh vlastního výzkumného záměru.

Osnovy výuky

Obsah bloků výuky:
  1. Úvod do výzkumu v architektuře: co můžeme zkoumat, jak souvisí navrhování s výzkumem.
  2. Rámce architektonického výzkumu a metody. Výzkumná otázka.
  3. Práce se zdroji a literaturou.
  4. Akademický text.
  5. Zvláštnosti akademického psaní v anglickém jazyce.

Učební cíle

Osvojení si základů akademické práce a schopnosti realizovat samostatný výzkum v oblasti architektury i s přesahem do jiných vědných oborů. Studenti budou schopni rozeznat kvalitní odborný text, osvojí si základy akademického psaní a jeho etické zásady.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast a aktivní participace na minimálně 80% seminářů. Neúčast je třeba nahradit samostudiem. Udělení zápočtu předpokládá prezentování a odevzdání eseje.

Základní literatura

GROAT, Linda N; WANG, David. Architectural research methods. Hoboken: Wiley, 2013. ISBN 978-0-470-90855-6. (EN)
WALLWORK, Adrian. English for Writing Research Papers. Springer Science + Business Media, 2011. ISBN 1441979212. (EN)

Doporučená literatura

ILYIN, Natalia. Writing for the Design Mind. Bloomsbury Visual Arts, 2019. ISBN: 978-1350034976. (EN)
MCCARTHY, Michael; O'DELL, Felicity. Academic vocabulary in use. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. ISBN 978-0-521-68939-7. (EN)
LEA, Diana; BULL, Victoria; WEBB, Suzanne; DUNCAN, Robert. Oxford learner's dictionary of academic English. Oxford: Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-19-433350-4. (EN)

eLearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program NE_A+U magisterský navazující, 1. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

eLearning