Detail předmětu

Rating a oceňování podniku

FP-FropPAAk. rok: 2023/2024

Prezentovat studentům modely hodnocení spolehlivosti podniku a přístupy k určování hodnoty podniku. Obeznámit studenty s postupem určování hodnoty podniku. Zaměřit se na strategický analýzu podniku, zejména z hlediska vyhledávání nositelů (generátorů) hodnoty. Procvičit metody tvorby finančního plánu a tvorba modelu na PC. Prezentovat a aplikovat metody určování hodnoty podniku.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Finanční management.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Studenti budou hodnoceny na základě zpracování samostatné práce zaměřené na ocenění podniku a její obhajoby, včetně ověření teoretických znalostí.
Požadavky k zápočtu:
1) Aktivní účast na cvičení (účast je kontrolována, jsou možné 2 absence), při vyšším počtu absencí se zvyšují nároky na seminární práci, viz níže.
2) Vypracování seminární práce v dostatečné kvalitě a její včasné odevzdání.

Vypracování a odevzdání práce
Za práci vypracovanou v dostatečné kvalitě se rozumí takové zpracování, které je hodnoceno alespoň 50 body. V případě tří a více absencí se zvyšuje hranice o 10 bodů za každé cvičení bez účasti. Pozdní odevzdání práce je penalizováno ztrátou 10 bodů, přičemž platí původní minimální hranice 50 bodů pro získání zápočtu. Pokyny k odevzdání sdělí vyučující ve cvičení a v IS.
Hodnocení předmětu
Hodnocení předmětu je na základě obhajoby vypracované práce a teoretických znalostí. Hodnocení úrovně zpracované práce a její prezentace má 70% podíl na celkovém hodnocení.

Výuka bude kontrolovaná ve cvičeních. Nahrazování výuky je plně v kompetenci cvičícího.

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je prezentovat studentům přístupy k tvorbě bankrotních modelů (scoringových modelů), význam ratingu a jeho právní úpravu, postup tvorby investičního ratingu. Seznámit studenty s aktuálními přístupy k určování hodnoty podniku a s postupem určování hodnoty podniku. Dále je předmět zaměřen na strategickou analýzu podniku, zejména z hlediska vyhledávání nositelů (generátorů) hodnoty, na metody tvorby finančního plánu a tvorbu modelu na PC, a na aplikaci metod určování hodnoty podniku.
Výstupy předmětu
Studenti budou umět popsat právní úpravu ratingu, přístupy k určování hodnoty podniku, jako i aktuální problémy související s využívání ratingu. Budou znát předpoklady použití metod vedoucích k určení hodnoty podniku, jako i jejich omezení.
Na základě strategické analýzy, včetně finanční analýzy, studenti dovedou kvantifikovat generátory hodnoty a stanovit předběžné ocenění podniku. Dovedou doporučit vhodnou metodu ke stanovení hodnoty podniku a zjednodušeným způsobem stanovit hodnotu podniku. Dokážou diskutovat předpoklady platnosti stanoveného ocenění.
Studenti budou způsobilí aplikovat metody vedoucí k určení hodnoty podniku, určit hodnotu podniku, jakož i identifikovat faktory, které zvyšují hodnotu podniku, případně ji ohrožují. Budou schopni modelovat dopady strategických rozhodnutí na hodnotu podniku.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku:proces ocenění,základní metody a postupy.2011, 494 s.. Praha: Ekopress, ISBN 978-8086929-67-5.
VINŠ, P. a LIŠKA, V. Rating. Praha: C.H.Beck, 2005. ISBN 80-7179-807-X.
DAMODARAN, A. Damodaran on valuation: security analysis for investment and corporate finance. 2 Ed. Hoboken: John Wiley & Sons. 2006. ISBN 0-471-75121-9
DAMODARAN, A. Investment valuation: tools and techniques for determining the value of any asset. 2 Ed. New York: John Wiley & Sons. 2002. ISBN 0471414883

Doporučená literatura

MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku pro pokročilé: hlubší pohled na vybrané problémy. Praha: Ekopress, 2011. 548 s. ISBN 978-80-86929-80-4
ŠANTRŮČEK, J. Pohledávky, jejich cese a hodnota. 2. aktualizované vyd. Praha: Oeconomia, 2005. ISBN 80-245-0873-7
McKINSEY & COMPANY, KOLLER, T., GOEDHART, M., WESSELS, D. (2005) Measuring and Managing th Value of Companies. 4th Editon (University Edition). New Jersey: Wiley. 742 p. ISBN 978-0-471-70221-4.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-UFRP-A magisterský navazující, 2. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Konzultace v kombinovaném studiu

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

20 hod., povinná

Vyučující / Lektor