Detail předmětu
Dějiny populární hudby 1
FEKT-JDP1Ak. rok: 2017/2018
Přehled o žánrech a stylech populární hudby - včetně znalosti dílčích žánrů, skladatelů a interpretů ve výše zmíněném obsahu předmětu.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Absolvent předmětu je schopen:
- vyjmenovat a charakterizovat počátky populární hudby: typy a uplatnění hudebního folklore a charakteristiku tradiční populární hudby,
- vyjmenovat a charakterizovat vývoj populárního hudebního divadla a jeho společenské funkce,
- vyjmenovat a charakterizovat společenské tance a jejich funkce v 19. století v Evropě a Latinskoamerické tance.
- vyjmenovat a charakterizovat počátky populární hudby: typy a uplatnění hudebního folklore a charakteristiku tradiční populární hudby,
- vyjmenovat a charakterizovat vývoj populárního hudebního divadla a jeho společenské funkce,
- vyjmenovat a charakterizovat společenské tance a jejich funkce v 19. století v Evropě a Latinskoamerické tance.
Prerekvizity
Jsou požadovány znalosti z oblasti všeobecného vzdělání, na jejichž základě student prošel přijímacím řízením.
Literatura
Schnierer M. Přehled vývoje populární hudby. Učební text, JAMU, Brno, 2013. (CS)
Horák J. Naše lidová píseň. J.R.Vilímek, Praha, 1946. (CS)
Trojan J. Moravská lidová píseň. Supraphon, Praha, 1988. (CS)
Vysloužil J. L. Janáček o lidové písni a lidové hudbě. SNKLHU, Praha, 1955.
Poledňák I. Úvod do problematiky hudby jazzového okruhu. Učební text, UP Olomouc, 2005.
Horák J. Naše lidová píseň. J.R.Vilímek, Praha, 1946. (CS)
Trojan J. Moravská lidová píseň. Supraphon, Praha, 1988. (CS)
Vysloužil J. L. Janáček o lidové písni a lidové hudbě. SNKLHU, Praha, 1955.
Poledňák I. Úvod do problematiky hudby jazzového okruhu. Učební text, UP Olomouc, 2005.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT. Přednášky mají charakter výkladu doplněného poslechem zvukových a vizuálních ukázek a jejich rozborem. Účast na přednáškách je doporučená.
Způsob a kritéria hodnocení
Hodnocení se řídí Studijním a zkušebním řádem VUT a Směrnicí děkana FEKT doplňující studijní a zkušební řád VUT. Zápočet je udělen za śpěšnou písemnou seminární práci s volně vybranou tematikou z jakého koli oboru populární hudby včetně např. tematiky blízké posluchači, tedy i z oblastiu jazzu a rocku a pod.
Jazyk výuky
čeština
Osnovy výuky
1. Dělení hudby na oblast hudby artificiální (tzv. vážné) a nonartificiální / v širokém smyslu populární)
2.-5. Otázky multilaterální sociální a estetické funkce hudebního folkloru, zvl. U nás a v okolních zemích
6.-7. Tradiční populární hudba od nejstarších hudebních dějin po 18.století
8.-9. Populární hudební divadlo 19.století – vznik operety a společenské tance 19.století.
10. Situace v populární oblasti u nás v době narodního obrození
11.- 13. Česká populární hudba v první třetině 20.století.
2.-5. Otázky multilaterální sociální a estetické funkce hudebního folkloru, zvl. U nás a v okolních zemích
6.-7. Tradiční populární hudba od nejstarších hudebních dějin po 18.století
8.-9. Populární hudební divadlo 19.století – vznik operety a společenské tance 19.století.
10. Situace v populární oblasti u nás v době narodního obrození
11.- 13. Česká populární hudba v první třetině 20.století.
Cíl
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými kapitolami z dějin populární hudby (v zimní semestru otázky hudebního folklore zejména u nás a v sousedních zemích a jeho společenské funkce – tradiční populární hudba od antiky až po 19.století (populární hudební divadlo – vznik operety a společenské tance 19.století aj.)
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Formy kontrolované výuky stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.