Detail předmětu

Ateliér-grafický design II

FSI-YG2Ak. rok: 1999/2000

Grafický design v prumyslovém designu - jako prostredek dorozumení a humanizace prostredí. V oblasti tisku, sazby a reprodukce jde o vývojová, technologická a aplikacní hlediska, v oblasti vizuálních komunikací o úvod do semiologie, základní terminologii, techniku a proces tvorby grafického designu a aplikace písma a znaku v typografických a grafických návrzích. Poznatky budou vyuzité dále na grafické prezentaci designérského návrhu v návaznosti na atelierovou tvorbu prumyslového designu, a to, co se týce pochopení významu pouzitého nápisového písma jako popisu, jeho typu, stupne, kompozicního usporádání, a na zpusob zvolené obrazové dokumentace.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Základní orientace v grafickém designu a schopnost aplikace zejména
v?oblasti firemního designu, služební, orientační a provozní grafiky,
tzn. ve spojitosti s?průmyslovým designem.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení (ateliéru), odevzdání
zadaných prací ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného
úkolu. U každého úkolu se hodnotí zvlášť navržený design a úroveň
prezentace.
Písemný test. Test prověřuje celkovou orientaci a znalosti vývoje
grafického designu a technik.
Bodové hodnocení :
15 - 12 bodů - výborně
11 - 8 bodů - velmi dobře
7 - 4 bodů - dobře
3 - 0 bodů - nevyhověl

Učební cíle

Orientace v?historii, teorii a technikách grafického designu
a praktické procvičení práce s?písmem, barvou a, kompozice v?navrhování.

Základní literatura

Henrion FHK, Parkin A.: Design Coordination and Corporate Image, , 0
Meggs P. B.: A history of Graphic Design, , 0
Typografia 1-3: Typografia 1-3, , 0

Doporučená literatura

Slezák M. a kol.: Písmo ve výtvarné výchově , , 0
Rabová Zd.: Jak publikovat na počítači, , 0
Rajlich J.: Značka a jenotný vizuální styl, , 0

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2301-5 magisterský

    obor , 1. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

14 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.-2. Jednotný vizuální styl - vývoj, podnikový a propagační styl, tvorba
a užití JVS, design manuál, propagační akce
3.-4. Obory g. d. v?průmyslu a architektuře - provozní grafika, informační
a orientační grafika, služební grafika, obalová grafika a výstavnická
grafika
5. Prostředky tvorby a její účinnost - vyjadřovací prostředky ? bod, čára,
plocha, tvar, prostor, světlo a barva; kompoziční prostředky ? proporce,
symetrie, rytmus, kontrast, výzkum a hodnocení účinnosti g. d.
6. Materiály a techniky tvorby - grafické, malířské, fotografické, moderní
postupy /fotosazba, počítače ap./
7. Proces tvorby g. d. - zadávání, navrhování, týmová práce, konzultační
činnost, právní otázky
8.-14. Vývoj grafického designu
)

Laboratorní cvičení

56 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Zadání úkolu - zpracování graf.návrhu (Příkl.jednot. vizuál.styl.1. etapa
- značka, barevnost, výběr podnik.písma, písemná analýza. 2. etapa - služební
grafika, automobily vč. koncepce typograf.řeš. design-manuálu). Analýza témat
a vybr.zadání, dokumentace na obdobné téma.
2.-3. Přípravné kresby a skici 1. etapy,záměr 2. etapy
4. Alternativní řešení návrhů 1. etapy
5. Přípravné kresby a skici 2. etapy, dokončení 1. etapy
6. Rozpracování 2. etapy
7. Rozpracování 2. etapy, dokončení 1. etapy
8. Odevzdání 1. etapy, skici a návrhy 2. etapy
9. Alternativní řešení návrhů 2. etapy
10.?12. Rozpracování schváleného řešení, práce na čisto. Dokončení 2. etapy.
13. Odevzdání ateliérové práce
14. Obhajoba ateliérové práce
)