Detail předmětu

Ateliér - grafický design

FSI-YG1Ak. rok: 1999/2000

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Základní orientace v grafickém designu a schopnost aplikace zejména
v?oblasti firemního designu, služební, orientační a provozní grafiky,
tzn. ve spojitosti s průmyslovým designem.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení (ateliéru), odevzdání
zadaných prací ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného
úkolu. U každého úkolu se hodnotí zvlášť navržený design a úroveň
prezentace.
Písemný test. Test prověřuje celkovou orientaci a znalosti vývoje
grafického designu a technik.
Bodové hodnocení :
15 - 12 bodů - výborně
11 - 8 bodů - velmi dobře
7 - 4 bodů - dobře
3 - 0 bodů - nevyhověl

Učební cíle

Orientace v?historii, teorii a technikách grafického designu a praktické
procvičení práce s?písmem, barvou a kompozice v?navrhování.

Základní literatura

Henrion FHK, Parkin A.: Design Coordination and Corporate Image
Meggs P. B.: A history of Graphic Design
Brockmann J. M.: Grid syst.in Graphic Design

Doporučená literatura

Slezák M. a kol: Písmo ve výtvarné výchově. - Praha: SPN, 1989.
Šalda J.: Od rukopisu ke knize a časopisu. - Praha: SNTL, 1988.
Rajlich J.: Grafika a propagace. - Brno: Mospra, 1992.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2301-5 magisterský

    obor , 1. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

14 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Seznámení s?grafickým designem - základní pojmy, nástin vývoje g. d., rozdělení g. d., úloha a význam g. d.
2.-6. Písmo a typografie - vývoj vizuálních komunikací a písma,
terminologie, členění písmových druhů latinky, písmo v?g. d., typografie
7.-8. Tisk a polygrafie - vývoj tisku, sazby a reprodukce, používané
tiskové techniky, reprodukční techniky
9.-10. Propagační grafika ? vývoj, propagační prostředky: plakát, leták,
prospekt, průsvitka, inzerát prospekt, katalog, p. g. v?architektuře ?
neon, velkoplošná reklama ap.
11-12. Značka a ochranná známka - vývoj značky, terminologie, tvorba,
právní aspekty
13.-14. Aplikovaná semiologie

Laboratorní cvičení

56 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Zadání praktického úkolů ve dvou etapách. (Příklad: 'Jednotné grafické
řešení akce'. 1. etapa ? symbol. 2. etapa - plakát A1, vstupenky, pozvánka
nebo program). Analýza témat a vybraného zadání, dokumentace na obdobné
téma, přípravné kresby a skici 1. etapy
2. Skici 1. etapy.
3. Alternativní. návrhy 1. etapy
4. Rozpracování 2. etapy, dokončení 1. etapy
5., 6. Skici a návrhy 2. etapy
7. Alternativních řešení 2. etapy
8. ? 11. Rozpracování schváleného řešení, práce na čisto
12. Dokončení 2. etapy
13. Odevzdání ateliérové práce
14. Obhajoba ateliérové práce
)