Detail předmětu

Teorie systémů a operační analýza

FSI-XOAAk. rok: 1999/2000

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Úspěšným ukončením kurzu student:
- Získá potřebné návyky jak rozpoznat nebezpečné stavy systémů
a procesů, způsoby jejich modelování a klasifikace. Pochopí
dynamiku vztahu systém - prostředí.
- Osvojí si a naučí se používat tvůrčí metody systémového
přístupu při řešení složitých a rozsáhlých sociotechnických
systémů.
- Naučí se aplikovat poznatky z teoretické přípravy do praktických
potřeb podniku, a ovládne základní kvantifikační techniky
a nástroje analýzy systémových struktur.
- Osvojí si a ve cvičeních upevní návyky ke zdokonalování
a optimalizaci systémů sociotechnického charakteru.
- Zvládne analytické metody požívání poznatků systémové
teorie a její aplikace v praktických úlohách inženýrských
a manažerských úkolech.

Způsob a kritéria hodnocení

Ukončení předmětu je provedeno zápočtem a zkouškou.
Zápočet: - podmínky udělení zápočtu v zápočtových úkolech
získaní minimálně 20 bodů z 30 možných.
Zápočtové úkoly:
1. Presentace na cvičeních 5 bodů
2. Samostatná kontrolní práce 10 bodů
3. Presentace na semináři 8 bodů
4. Provedený a předložený aktuální literární průzkum 7 bodů
CELKEM 30 bodů
Zkouška : Prověřuje znalosti v termínech, definicích a pravidlech
analýzy a syntézy sociotechnických systémů. V teoretické
a praktické aplikaci systémových poznatků a systémového tvůrčího
myšlení, modelování a řízení složitých a rozsáhlých sociotechnických
systémů a aplikace na podnik. Zkouška může být buď písemná mimořádně
při malém počtu studentů i ústní.
CELKOVÉ KLASIFIKAČNÍ HODNOCENÍ ZAHRNUJE:
A. Bodové hodnocení výsledku zápočtu, pokud hodnota přesáhla
minimálně 20 bodů.
B. Výsledky písemné zkoušky maximálně 70 bodů, minimálně 36 bodů.
HODNOCENÍ CELKOVÝM SOUČTEM BODŮ:
výborně (85 - 100) bodů,
velmi dobře (70 - 84) bodů,
dobře (50 - 69) bodů,
nevyhověl ( 0 - 49) bodů.

Učební cíle

Naučit studenty rozvíjet, poznatky o systémech a hledat cesty
zdokonalování systémů sociotechnického charakteru.
Seznámit studenty s využitím metod systémového přístupu při
výstavbě a projektování systémů sociotechnického charakteru.
Posílit potřebu využívání prostředků a nástrojů systémové analýzy
k modelování složitých a rozsáhlých sociotechnických systémů
(SCTS) a hledaní cest jejich rozvoje.

Základní literatura

BEAM, W.R.:: SYSTEMS ENGINEERING, , 0
KREMPASKÝ, J. A KOL.: : SYNERGETIKA, , 0
POSTON, T.; STEWART, I:: CATASTROPHE THEORY AND ITS APPLICATION, , 0

Doporučená literatura

PITRA, Z.:: TEORIE SYSTÉMŮ, , 0
PEITGEN, H.O. A KOL.:: CHAOS AND FRACTALS, , 0
DVOŘÁK, J. A KOL.:: METODY OPERAČNÍHO VÝZKUMU, , 0

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2301-5 magisterský

    obor , 1. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

28 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Podmínky existence sociotechnického systému
2. Diagnostika sociotechnických systémů
3. Hodnocení diagnózy sociotechnických systémů
4. Celočíselné programování v diagnostice
5. Dynamické programování
6. Síťová analýza metody, PERT a CPM
7. Prognózy vývoje evolučních systémů
8. Topologie prognóz v evolučních systémech
9. Úvod do synergetiky, význam synergetiky
v sociotechnických systémech
10. Synergetický model sociotechnického systému
11. Rozhodování v sociotechnických systémech
a využití teorie her
12. Řízení sociotechnických systémů
13. Úvod do teorie katastrof
14. Fraktální analýza sociotechnických systémů

Cvičení na počítači

28 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Metody diagnózy stavů sociotechnických systémů
2. Řešení úloh celočíselného programování
3. Formulace a řešení optimalizačních úloh v GAMSu a EXCELu
4. Použití metody CPM
5. Projektování struktu a procesů sociotechnických systémů
6. Seznámení se systémem Microsoft Project
7. Řešení úloh lineárního programování
8. Prognózování stavů sociotechnických systémů
9. Příklady na synergetické jevy v produkčních systémech
10. Rozhodovací stromy, rozhodovací matice
11. Příklady teorie katastrof
12. Příklady využití fraktálních konstrukcí sociotechnických
systémů
13. Seminář na předem zadané téma na počátku výuky
14. Vyhodnocení semestrálních projektů