Detail předmětu

Algoritmy umělé inteligence

FSI-VAIAk. rok: 1999/2000

Kurz uceleně seznamuje se základními přístupy k algoritmům uměléinteligence a dnes již klasickými metodami používanými v této oblasti.Důraz je kladen na automatické dokazování formulí, reprezentaci znalostía rozpoznávání. Použitelnost metod je demonstrována na rešeníjednoduchých inženýrských problémů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Detailní seznámení se s základními metodami umělé inteligence a s jejich
implementací.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro udělení zápočtu je požadováno předlození funkčního softwarového
projektu, který používá některou z probíraných implementací metod UI.
Náplň projektu si můze student zvolit samostatně, je však třeba, aby ji
odsouhlasil vyučující. Kontrola postupu realizace projektu a konzultace
jsou prováděny průběžně.

Učební cíle

Získat představu o oblasti umělé inteligence, o možnostech
a přiměřenosti použití jejích metod při řešení inženýrských úloh.

Základní literatura

Russel, S. and Norvig, P. Artificial Intelligence: A Modern Approach, Global Edition. Pearson Education 2021. (EN)
Negnevitsky, M. Artificial Intelligence. A Guide to Intelligent Systems. Pearson Education 2011. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2301-5 magisterský

    obor , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor , 1. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

28 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod, oblast UI.
2. Formální logické systémy, výroková logika, predikátová logika.
3. Zobecněná rezoluční metoda.
4. Predikátová logika a Prolog. Netradiční logiky.
5. Reprezentace znalostí: formulemi predikátové logiky a pravidly.
6. Reprezentace znalostí: sémantickými sítěmi, rámci a scénáři.
Deklarativní a procedurální reprezentace.
7. Řešení úloh: prohledávání stavového prostoru.
8. Řešení úloh: rozklad na podproblémy, metody hraní her.
9. Analýza textu. Morfologická, syntaktická, sémantická a pragmatická
analýza. Použití gramatik.
10. Příznakové a strukturální rozpoznávání. Použití gramatik.
11. Počítačové vidění. Prahová detekce, filtrace. Topologické vlastnosti
obrazu, strukturální analýza.
12. Analýza scén s mnohostěny. Guzmanova a Waltzova metoda.
13. Rozpoznávání řeči. Transformace akustického signálu, filtracní analýza,
metoda klipované řeči. Segmentace a klasifikace segmentu.
14. Další oblasti UI. Současný stav, perspektivy.
)

Cvičení na počítači

28 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do problematiky, zopakování návrhu objektové implementace grafu.
2. Zápis formulí ve výrokové a predikátové logice. Interpretace jako
sémantika formule.
3. Typové příklady použití zobecněné rezoluční metody.
4. Návrh objektové implementace rezoluční metody I.
5. Návrh objektové implementace rezoluční metody II.
6. Návrh a realizace objektové implementace stavového prostoru I.
7. Návrh a realizace objektové implementace stavového prostoru II: rešení
vybraného problému.
8. Návrh a realizace objektové implementace AND-OR grafu, binární
a numerické ohodnocení.
9. Návrh objektové implementace rozkladu na podproblémy, rešení vybraného
problému.
10. Návrh objektové implementace minimaxové metody.
11. Návrh objektové implementace alfa-beta procedury.
12. Zpracování diskrétního snímku filrací.
13. Použití Kirchova operátoru, řešení vybraného problému.
14. Konzultace k semestrálnímu projektu.
)