Detail předmětu

Moderní metody programování II

FSI-SR2Ak. rok: 1999/2000

Objektově orientované programování (OOP) v Object Pascalu (Delphi) a C++. Výhody OOP pro udržování softwarových projektů a událostmi řízené programování. Knihovna STL v C++.Návrh grafického uživatelského rozhraní (GUI) v prostředcích pro vizuální programování jako jsou Delphi, C++ Builder resp. Power++ a Visual Basic. Alternativní metody návrhu GUI pomocí MS Foundantion Classes nebo přímo pomocí Win32 API v prostředí MS Windows, respektive programování v prostředí X-windows na platformě UNIX - jen stručně. Popis základních komponent.Přenositelnost programového kódu. Vytváření a volání dynamicky linkovaných knihoven DLL z různých programovacích jazyků. Model COM (Component Object Model). Instalace a volání ActiveX knihovny. Použití objektů MS Office ve vlastních programech.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Základní orientace v prostředích BD a MS C++, zvládnutí základních algoritmů a schopnost posoudit vhodnost jejich použití v konkrétních
případech.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet se uděluje za komplexní projekt obsahující probrané technologie.

Učební cíle

Úkolem kurzu je prohloubení schopnosti algoritmizace základních problémů matematického modelování a realizace algoritmu v prostředí Delphi a MS Visual C++.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2301-5 magisterský

    obor , 2. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

14 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Knihovna STL (Standard Template Library) v C++.
2. Výhody OOP pro udržování softwarových projektů a událostmi řízené programování.
3. Návrh grafického uživatelského rozhraní (GUI) v prostředcích pro vizuální programování.
4. Popis základních komponent (tlačítka, listboxy, editboxy ?).
5. Delphi I. Projekty, formuláře, menu. Použití možností Code Inside.
6. Delphi II. Použití Object Inspector pro práci s komponentami.
7. Delphi III. Třídy Tcanvas, Tlist, Tsringlist, datové proudy. Struktura aplikací.
8. Optima ++ I. Drag and Drop Programming. Jednosměrná kompatibilita s C++.
9. Optima ++ II. Užití knihovny komponent, import ActiveX komponent.
10. Visual Basic I. Objekové rozšíření ve VB 5.0. Automatic Code Completion.
11. Visual Basic II. Lehkost vytváření ActiveX komponent v VB5. VB Control Creation Edition.
12. Alternativní metody návrhu GUI pomocí MS Foundantion Classes nebo přímo pomocí Win32 API v prostředí MS Windows.
13. Programování v prostředí X-windows na platformě UNIX. Knihovna Motif a Qt (KDE).
14. Přenositelnost programového kódu. Vytváření a volání dynamicky linkovaných knihoven DLL z různých programovacích jazyků. Knihovna IMSL.
15. Model COM (Component Object Model). Instalace a volání ActiveX knihovny. Použití objektů MS Office ve vlastních programech

Cvičení na počítači

28 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Objektově napsaný program v C++ s použitím STL (Standard Template Library). Použití kontejnerů pro ukládání dat.
2. Použití a vytváření dynamicky linkovaných knihoven.
3. Návrh jednoduchých Win32 aplikací s použitím komponent, které nabízejí vizuální programovací nástroje.
4. Řešení požadované funkcionality pomocí metod reagujících na události.
5. Použití typových knihoven a knihoven ActiveX.
6. Použití knihovny ActiveX k vizualizaci dat.
7. Využití matematické a statistické knihovny IMSL (dostupné prostřednictvím vlastního DLL z Fortranu PowerStation) v programu s grafickým rozhraním.
8. Specifické vlastnosti Inprise Delphi.
9. Specifické vlastnosti Powersoft Optimy ++ (nebo Power++).
10. Specifické vlastnosti Visual Basicu.
11. Práce na semestrálním projektu.
12. Visual C++ a MS Foundation Classes.
13. Grafické rozhraní X-window systému UNIX a objektová knihovna Qt.
14. Práce na semestrálním projektu.
15. Klasifikovaný zápočet. Obhajoba semestrálních projektů. Nejlepší projekty se stávají součástí školících materiálů a jsou k dispozici na internetu.