Detail předmětu

Tepelné výměníky

FSI-ITVAk. rok: 1999/2000

Výměníky tepla patří mezi nejpoužívanější zařízení v různých odvětvích
průmysly. Důležitý je jednak výběr vhodného typu výměníku jednak jeho
tepelný a hydraulický výpočet, který umožňuje stanovit hlavní rozměry
aparátu. Z těchto souvislostí vyplývá znalost teorie, zvláště přenosových
jevů (přenos energie, hybnosti a hmotnosti) a schopnost aplikovat teore-
tické znalosti na výpočet a modelování aparátů. V přednáškách je rovněž
obsaženo ekonomické a ekologické hodnocení z hlediska aparátů i procesů
v souladu s trendem trvale udržitelného rozvoje. Koncepce předmětu vychází
mj. z výukových modulů získaných v rámci mezinárodních projektů na reno-
movaných světových pracovištích. Některé přednášky jsou v angličtině.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Výsledky učení předmětu

Posluchači si uvědomí, proč je třeba disponovat znalostí teorie. Teoretic-
ké znalosti jsou potřebné pro výpočty aparátů. Vhodným propojením aparátů
se realizuje proces tak, aby vyhovoval současným prioritám, jako jsou o-
chrana životního prostředí a ekologie, snižování energetické náročnosti a
redukce škodlivých emisí, popř. ekonomický provoz. Protože je část předná-
šek v angličtině, je ve výuce předmětu zastoupena i výuka odb. angličtiny.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtů:
Aktivní účast ve cvičeních.
Zkouška:
Porozumění problematice je ověřováno písemnými testy (výborně - 29 až 34
bodů, velmi dobře - 23 až 28 bodů, dobře - 17 až 22 bodů, nevyhověl - méně
než 17 bodů).
Studenti, kteří absolvují testy s hodnocením alespoň "dobře", pokračují
ústní zkouškou.

Učební cíle

Účel a cíle výuky předmětu "Tepelné pochody" jsou následující:
- Poskytnout studentům základní teoretické znalosti z dané oblasti
- Získané znalosti mají přímou návaznost na řešení praktických problémů
- Naučit studenty orientovat se v odborné literatuře, především zahraniční
- Zaměřit se na dokonalé zvládnutí základních zákonitostí a porozumění da-
né problematice.

Základní literatura

G. F. Hewitt (executive editor): Heat Exchanger Design Handbook 1998, , 0
E. U. Schlunder: VDI-Waermeatlas, , 0
Hewitt G. F.- Shires G. L.-Bott T. R.: Process Heat Transfer, , 0

Doporučená literatura

Stehlík P. - Kohoutek J.-Němčanský J.: Tepelné pochody. Výpočet výměníku tepla., , 0
Stehlík P.: Termofyzikální vlastnosti. , , 0

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2301-5 magisterský

    obor , 2. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

22 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Význam tepelných pochodů, souvislost teorie a aplikací.
2. Základní rozdělění zařízení pro výměnu tepla, přehled literatury.
3. Základní výpočtové vztahy pro navrhování výměníků tepla.
4. Výměníky tepla se svazkem trubek v plášti (TVT)-popis,principy výpočtu.
5. TVT - pokračování: výpočtové metody, tepelné a hydraulické výpočty.
6. TVT - pokračování: korekční faktory,metoda Bell-Delaware,její aplikace.
7. TVT - pokračování: návrhový a kontrolní výpočet, algoritmy výpočtů.
8. Deskové výměníky tepla (popis, použití, výhody, výpočet).
9. Kompaktní výměníky tepla (popis, použití, výhody, výpočet).
10. Výměníky tepla s dvoufázovým prouděním, var, kondenzace.
11. Optimalizace výměníků, kontrola funkce, zanášení,ověřování výp.vztahů.

Cvičení na počítači

11 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Jednoduché příklady na zopakování základních zákonitostí.
2. až 11. a) příklady navazující na jednotlivá témata v přednáškách
b) práce s odbornou literaturou.