Detail předmětu

Strategické řízení

FSI-HSMAk. rok: 1999/2000

Objasnit proces strategického řízení firem v tržním hospodářství s důrazemna jeho analytickou etapu (rozbor vlivu okolí a vývoj firemních faktorů firem) a výběr odpovídající strategie.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Pochopení procesu strategického řízení firmy, zvládnutí strategického
myšlení, zvládnutí analytických technik a metod. Studenti tak budou
schopni definovat strategii podniku a provést analýzu slabých a silných
stránek podniku a prostředí, ve kterém působí. Studenti budou schopni
vymezit faktory, které mohou rozvíjet konkurenceschopnost firmy v
daném případě a v konkrétních souvislostech.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu:
Prezence ve cvičení a aktivní účast. Odevzdání semestrálního projketu.
Zkouška:
Zkouška prověřuje znalosti a základní pojmy používané ve strategickém
řízení. Zkouška je ústní (příp. i písemná).

Učební cíle

Cílem kurzu je seznámit studenty s procesem strategického řízení firem
v tržním a konkurenčním prostředí. Důraz je kladen na vysvětlení principu
analytických metod a možností jejich aplikace a tvorbu strategie
akcentující požadavky, které na konkurenceschopnost firmy klade současné
podnikatelské prostředí

Základní literatura

Bowman,P.: Strategický management, , 0

Doporučená literatura

KOTLER, P. and K.L. KELLER. Marketing Management. 14. ed. Pearson, 2011. 816 p. ISBN 978-0132102926. (doporučená literatura) (EN)
MINTZBERG, H., QUINN, J.B. and S. GHOSHAL. The Strategic Management Process. Revised European Edition. Prentice Hall Europe 1998, 1036 p. ISBN 0-13-675984-X. (doporučená literatura) (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2301-5 magisterský

    obor , 2. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Popis a charakteristika procesu strategického řízení firmy, poslání,
cíle a strategie firmy
2. Firmy v tržním hospodářství, globální tendence ve vývoji ekonomických
procesů
3. Možné způsoby tvorby cílů ve firmě, tři úrovně strategie, definování
strategických jednotek
5. Chování firem v rozdílných tržních strukturách
6. Členění okolí firmy, analýza obecného okolí
7. Analýza oborového okolí firmy, porterův pětifaktorový model
8. Analýza interních faktorů firmy, analýza hodnotového řetězce, volba
hodnotového systému
9. Finanční analýza - ukazatele, dupoint finanční analýza, portfolid ana-
lýza, swot analýza
10. Tvorba strategií (základ, alternativní směry, alternativní metody)
11. Porterovy generické strategie, tržní generické strategie - strategické
hodiny
12. Diverzifikace, podstata akvizie, fůzí, point-venture a franchasing
13. Faktory ovlivňující výběr strategie, metody výběru vhodné strategické
varianty
14. Implementace a hodnocení strategie

Cvičení odborného základu

20 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do předmětu strategie řízení
2. Zadání semestrálního projektu
3. Všeobecná diskuze o českém průmyslu
4. Opakování látky z přednášky a zadání úkolu - případová studie
5. Prezentace - případová studie, diskuze
6. Opakování látky z předchozí přednášky a zadání úkolu
7. Prezentace - případová studie, diskuze
8. Opakování látky z přednášky a zadání úkolu
9. Prezentace - případová studie, diskuze
10. Opakování látky z předchozí přednášky a zadání úkolu
11. Prezentace - případová studie
12. Odevzdání semestrálního projektu, prezentace
13. Odevzdání semestrálního projektu, prezentace
14. Zápočet