Detail publikace

Zpomalení působící na posádku vozidla při čelním nárazu

COUFAL, T. VÉMOLA, A.

Originální název

Zpomalení působící na posádku vozidla při čelním nárazu

Anglický název

The deceleration affecting the passengers on the frontal impact

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Článek se zabývá zpomalením působícím na posádku uvnitř vozidla při čelním nárazu. Vysvětlen je princip získání maximálního zpomalení působícího na posádku uvnitř vozidla během nárazu z velikosti poškození vozidla. Na základě tohoto principu je ukázán praktický příklad vypočtu maximálního zpomalení působícího na posádku uvnitř vozidla Audi A4 při čelním nárazu do tuhé překážky. Dále je z hlediska velikosti působícího zpomalení během nárazu vysvětlen rozdíl mezi pasažérem, který je řádně připoután bezpečnostním pásem a pasažérem, který není připoután. Pro představu o tom, jakých hodnot dosahují hodnoty zpomalení působící na posádku během čelního nárazu, jsou zpracována a vyhodnocena data z testovací figuríny z reálné nárazové zkoušky vozidla Audi A4. Zpracován je průběh zpomalení působící na hlavu, hrudník a pánev řidiče v průběhu čelního nárazu vozidla. Maximální hodnoty zpomalení jsou dále porovnány s teoretickým výpočtem.

Anglický abstrakt

The article deals with the deceleration affecting the passengers on the frontal impact. The principle of obtaining the maximum deceleration affecting the passengers in the vehicle during the frontal impact is explained and calculated from the overall damage of the vehicle. Based on this principle, the example illustrates the calculation of the maximum deceleration affecting the passengers inside the Audi A4 during the frontal impact. With respect o the size of the affecting deceleration during the impact, the difference between fastened and unfastened passenger is obtained. The processed and evaluated data of the dummy used in the real crash test of the vehicle are stated in the article to get an idea of values of deceleration affecting the passenger during the frontal impact. The evaluated data include the course of deceleration affecting the head, chest and the pelvis of the passenger during the frontal impact. The maximum deceleration values are further compared with the theoretical calculation.

Klíčová slova

Náraz, testovací figurína, zpomalení, pasažér, HIC, automobil.

Klíčová slova v angličtině

Impact, dummy, deceleration, passenger, HIC, vehicle.

Autoři

COUFAL, T.; VÉMOLA, A.

Rok RIV

2012

Vydáno

15. 8. 2012

Nakladatel

Akademické nakladatelství CERM, s.r.o.

Místo

Brno

ISSN

1211-443X

Periodikum

Soudní inženýrství

Ročník

23-2012

Číslo

2

Stát

Česká republika

Strany od

146

Strany do

156

Strany počet

10

BibTex

@article{BUT97509,
  author="Tomáš {Coufal} and Aleš {Vémola}",
  title="Zpomalení působící na posádku vozidla při čelním nárazu",
  journal="Soudní inženýrství",
  year="2012",
  volume="23-2012",
  number="2",
  pages="146--156",
  issn="1211-443X"
}