Detail publikace

Vývoj traťového tribometru pro hodnocení adheze na reálné kolejnici

VALENA, M. OMASTA, M. GALAS, R. HARTL, M.

Originální název

Vývoj traťového tribometru pro hodnocení adheze na reálné kolejnici

Anglický název

Development of a tribometer for evaluating adhesion on a real rail

Typ

článek ve sborníku mimo WoS a Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Jedním z nejdůležitějších parametrů, který se na trati zjišťuje, je součinitel adheze. Součinitel adheze se na reálné trati standardně stanovuje pomocí měřící lokomotivy nebo měřícím vozíkem. Tyto varianty jsou poměrně nákladné, proto se používají stacionární nebo tlačené traťové tribometry. Vyvíjený traťový tribometr se pevně instaluje na kolejnici nad měřený úsek. Hlavní částí zařízení je měřící vozík, který je motorem tažen po lineárním vedení umístěným na rámu. Součinitel adheze je získán pomocí řízené změny trakční síly, která je realizována bržděním měřicího kola. Při měření se zaznamenává brzdný moment a dvojice rychlostí – dopředná a rotační. Na základě těchto údajů je možné vykreslit adhezní křivku v měřeném úseku. Tento příspěvek diskutuje různé měřící módy tribometru a představuje metodiku měření adheze. Součástí příspěvku jsou také experimenty provedeny v laboratorním prostředí pro různé stavy kontaminace kontaktu.

Anglický abstrakt

One of the most important parameters, which are measured on the rail, is the coefficient of adhesion (CoA). CoA on real rail is measured by measuring locomotive or measuring carriage. These methods are quite expensive, therefore rail tribometers which are fixed or pushed are used. Developed track tribometer is mounted on a rail above the measured section. The main part of the device is a measuring module, which is dragged by a stepper along a linear guide mounted on the frame. CoA is obtained by controlling the change in traction force, which is realized by breaking the measuring wheel. During the measurement, the braking torque, forward and rotational speed are recorded. Based on these data, it is possible to plot the adhesion curve in the measured section. The paper discusses the various measuring modes of the tribometer and presents the methodology of adhesion measurement. Moreover, a series of measurements in the presence of various contaminants was performed in a laboratory.

Klíčová slova

tribometr, adheze, skluz, hlava kolejnice

Klíčová slova v angličtině

tribometer, adhesion. slip, top-of-rail

Autoři

VALENA, M.; OMASTA, M.; GALAS, R.; HARTL, M.

Vydáno

17. 9. 2021

Nakladatel

Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice

Místo

Pardubice

ISBN

978-80-7560-377-7

Kniha

XXV. konference s mezinárodní účastí, Součastné problémy v kolejových vozidlech 2021.

Číslo edice

1

Strany od

373

Strany do

380

BibTex

@inproceedings{BUT177174,
  author="Martin {Valena} and Milan {Omasta} and Radovan {Galas} and Martin {Hartl}",
  title="Vývoj traťového tribometru pro hodnocení adheze na reálné kolejnici",
  booktitle="XXV. konference s mezinárodní účastí, Součastné problémy v kolejových vozidlech 2021.",
  year="2021",
  number="1",
  pages="373--380",
  publisher="Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice",
  address="Pardubice",
  isbn="978-80-7560-377-7"
}