Detail publikace

Hodnocení vlivu vložení výztužných mříží do konstrukce asfaltových vozovek

SACHR, J. STOKLÁSEK, S. DAŠEK, O.

Originální název

Hodnocení vlivu vložení výztužných mříží do konstrukce asfaltových vozovek

Anglický název

Evaluation of inserting reinforcing grids into the construction of asphalt pavements

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Práce se zabývá vlivem syntetických výztužných systémů na zkvalitnění užitných vlastností asfaltové vozovky. Z metodologického hlediska je snahou optimalizovat dostupné zkušební metody pro kvantifikaci příspěvku výztužných prvků na vlastnosti asfaltového souvrství tak, aby bylo možno rozhodnout, jaká varianta výztužné mříže vložené do hutněného asfaltového souvrství je z hlediska celkového přínosu nejpříznivější. Vhodnou metodou pro tento účel je test na zkušebních trámcích v konfiguraci dynamického čtyřbodového ohybu. Následné využití zkoušky se týká posouzení vlivu výztužného sklovláknitého prvku nejen z hlediska vhodnosti druhu a topologie sítě, ale i její polohy v asfaltovém souvrství a vlivu vlastností použitých asfaltových směsí. Důležitou součástí výztužných technologií jsou poznatky o ukotvení vnášených syntetických výztuh na rozhraní mezi dvěma hutněnými asfaltovými vrstvami, které jsou posuzovány smykovou zkouškou. Práce ukazuje, jak se jednotlivé vlivy projevují na konečném účinku výztužných prvků posuzovaných především z pohledu tvorby a propagace trhlin manifestovaných poklesem tuhosti systému.

Anglický abstrakt

The article deals with the influence of synthetic reinforcement systems on the improvement of utility properties of asphalt pavement. From the methodological point of view, the aim is to optimize the available test methods for quantifying the contribution of reinforcing elements to the properties of asphalt layers so that it is possible to decide which variant of the reinforcement grid embedded between the two compacted asphalt layers is the most optimal. A suitable methodology for this purpose is a test of a dynamic four-point bending. Subsequent use of the test covers the assessment of the impact of the reinforcing glass fiber element not only in terms of the suitability of the type and topology of the network, but also its position in the asphalt construction and the influence of the properties of the used asphalt mixtures. Important points of reinforcement technologies are questions about anchoring in the form of artificial reinforcements at the interface between two compacted asphalt layers, which were assessed by shear test. The work shows how the individual influence are reflected in the final effect of the reinforcing elements, assessed primarily from the perspective of the creation and propagation of cracks manifested by a decrease in the stiffness of the system.

Klíčová slova

Výztužné sklovláknité mříže, dynamický čtyřbodový ohyb, spojení vrstev, prodloužení životnosti asfaltových vozovek

Klíčová slova v angličtině

Reinforcing glassgrids, dynamic four-point bending, Shear test, extending the service live of asphalt pavements

Autoři

SACHR, J.; STOKLÁSEK, S.; DAŠEK, O.

Vydáno

23. 1. 2020

Nakladatel

Vysoké Učení Technické v Brně, Fakulta stavební

Místo

Brno

ISBN

978-80-86433-73-8

Kniha

Juniorstav 2020

Číslo edice

1

Strany od

182

Strany do

188

Strany počet

7

BibTex

@inproceedings{BUT161439,
  author="Jiří {Sachr} and Svatopluk {Stoklásek} and Ondřej {Dašek}",
  title="Hodnocení vlivu vložení výztužných mříží do konstrukce asfaltových vozovek",
  booktitle="Juniorstav 2020",
  year="2020",
  number="1",
  pages="182--188",
  publisher="Vysoké Učení Technické v Brně, Fakulta stavební",
  address="Brno",
  isbn="978-80-86433-73-8"
}