Detail publikace

Stres v současné škole a jeho podoby

BLAHUTKOVÁ, M. NOVÁKOVÁ, S. ZEMAN, T.

Originální název

Stres v současné škole a jeho podoby

Anglický název

Stress in the Current School and its Forms

Typ

abstrakt

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

V návaznosti na výsledky Výzkumného záměru Pf MU, jsme provedli další výzkum stresu ve vybraných základních školách. Pokusili jsme se odhalit souvislosti s jeho nečekaně rychlým nárůstem u žáků základních škol. Necelé dva roky po ukončení výzkumných šetření, ve kterých se ukázal stres ve škole na nižší úrovni, a jeho příčiny patřily spíše mimo školní prostředí, dochází k poměrně velkému nárůstu stresu již u dětí na prvním stupni základní školy. Proto jsme rozšířili výzkumná šetření o další indikátory a zaměřili jsme se na hledání závislostí mezi nalezenou úrovní stresu a faktory ohrožujícími zdraví dětí. K výzkumu jsme použili testy stresu a dotazníková šetření, vše bylo doplněno pozorováním a rozhovory. Mezi faktory působící pozitivně na míru stresu jsme zařadili mimo jiné i sportovně pohybové aktivity prováděné dětmi ve volném čase. Zjistili jsme, že pouze u dětí mladšího školního věku má sport a pohybové aktivity značný podíl na výši stresu nebo na rychlosti odbourávání stresu. Totéž platí pro učitele. U dětí staršího školního věku však žádné závislosti nebyly prokázány.

Anglický abstrakt

Following the results of the research plan of Pf Masaryk University, we conducted further research on stress in selected primary schools. We have tried to uncover the context of the unexpectedly rapid increase of primary school pupils. Less than two years after the completion of research studies, which showed stress at school at a lower level, and its causes were more outside of school, there is a relatively large increase of stress in children already at primary school. That is why we expanded research surveys and other indicators we have focused on finding dependencies found between the levels of stress and factors threatening the health of children. We used stress tests and questionnaires, everything was supplemented by observations and interviews. Among the factors impacting positively on levels of stress, we have included, among others, sports and physical activities performed by children in their free time. We found that only children of primary school age has a sport and physical activity a considerable proportion of the amount of stress or speed stress relief. The same is true for teachers. For school children, however, no dependence has been shown.

Klíčová slova

škola; děti; stres; zdraví; pohybové aktivity

Klíčová slova v angličtině

school; children; stress; health; physical activities

Autoři

BLAHUTKOVÁ, M.; NOVÁKOVÁ, S.; ZEMAN, T.

Vydáno

15. 5. 2015

Nakladatel

Filozofická fakulta Univerzita Karlova

Místo

Praha

ISBN

978-80-7308-562-9

Kniha

Sborník abstrakt příspěvků na 22. Celostátní konferenci Sekce psychologie zdraví ČMPS s mezinárodní účastí, Vernířovice, 15. – 17. 5. 2015

Edice

Českomoravská psychologická společnost a FF UK Praha

Číslo edice

první

Strany od

7

Strany do

7

Strany počet

1

BibTex

@misc{BUT115537,
  author="BLAHUTKOVÁ, M. and NOVÁKOVÁ, S. and ZEMAN, T.",
  title="Stres v současné škole a jeho podoby",
  booktitle="Sborník abstrakt příspěvků na 22. Celostátní konferenci Sekce psychologie zdraví ČMPS s mezinárodní účastí, Vernířovice, 15. – 17. 5. 2015",
  year="2015",
  series="Českomoravská psychologická společnost a FF UK Praha",
  edition="první",
  pages="7--7",
  publisher="Filozofická fakulta Univerzita Karlova",
  address="Praha",
  isbn="978-80-7308-562-9",
  note="abstract"
}