Detail projektu

Vývoj zařízení pro identifikaci stopových prvků brzdné stopy

Období řešení: 01.07.2018 — 30.06.2021

Zdroje financování

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR - TRIO

- plně financující (2018-01-01 - 2020-12-31)

O projektu

Předmětem řešení projektu je vyvinout, prototypizovat a verifikovat předpokládané parametry zařízení pro detekci pryžových reziduí na silničním povrchu založeného na metodě spektroskopie laserem buzeného plazmatu (Laser-Induced Breakdown Spectroscopy, dále také „LIBS“). Projekt vychází z již dříve realizovaného aplikovaného výzkumu zabývajícího se diverzifikací využití metody LIBS v různých průmyslových a komerčních odvětvích. Uplatnění nalezne navrhované zařízení v několika specifických oborech, z nichž nejdůležitějším je forenzní inženýrství. Primární účel zařízení bude směřovat k návrhu a otestování mobilního zařízení pro přímou detekci pryžových reziduí na silničním povrchu k běžnému použití při hodnocení tvaru a délky brzdné stopy vozidla v rámci vyšetřování dopravních nehod. Stopy po prudkém brzdění, tedy ulpělé částečky pryže, které se odlupují z pneumatiky při zvýšeném tření o povrch vozovky, jsou často viditelné pouze v některých úsecích brzdné dráhy (v případě použití antiblock systému – ABS – jsou tyto stopy zřetelné minimálně). Prostřednictvím nového přístroje by mělo být možné zrekonstruovat celou brzdnou dráhu a tím odvodit rizikové chování řidiče vedoucího k zapříčinění nehody.

Popis anglicky
The main aim of the project is the research and development, prototyping and verification of the parameters of new Road-Trace device that will be intended to provide the detection of rubber residuals and trace elements on the road surface. The device will be based on the Laser-Induced Breakdown Spectroscopy (LIBS) analytical methodology. The project will be built on preceding research activities conducted in the area of applied research targeted on the diversification of the LIBS spectroscopy method application within various industrial sectors and commercial branches associated with the global strategy of AtomTrace a.s. The general goals of the project are listed as follows: 1. Qualitative elemental analysis of the braking tracks and tire abrasion in situ 2. The detection of the braking track alongside the whole length, including the parts not visible to the naked eye 3. Direct and quick analysis of the residues on the surface layer of the road 4. Unambiguous and hard to be questioned evidence when evaluating the causes of the traffic accidents 5. New accurate tool for the assessment of tire overall and abrasion resistance Key goals – technical part: 1. Liability and accuracy of the device 2. Mobility in terms of the in situ analysis 3. Safe operation 4. Spatial resolution of the measurement 5. Immediate outcome of the analysis Key goals – user part: 1. Intelligibility of the outcome for the common user 2. Easy-to-use application for the laics 3. Optimal shape solution and minimized weight of the device (maximal miniaturization) 4. Compactness and easy-to-provide service 5. Trouble-free transport and quick putting into operation in the target location

Klíčová slova
Spektroskopie laserem buzeného plazmatu (LIBS), analýza pryžových reziduí, forenzní inženýrství, ohledání místa nehody – sběr důkazů

Klíčová slova anglicky
Laser-induced plasma spectroscopy (LIBS)- Elemental analysis of rubber residues- Brake track- Causes of traffic accidents- Forensic engineering

Označení

FV30224

Originální jazyk

čeština

Řešitelé

Útvary

Ústav soudního inženýrství
- příjemce (01.01.2018 - 31.12.2020)
Fakulta strojního inženýrství
- spolupříjemce (01.01.2018 - 31.12.2020)