Detail předmětu

Programovací techniky

FSI-DPTAk. rok: 2009/2010

Prostřednictvím jazyka C# jsou prezentovány vybrané konstrukce objektově orientovaného programování a demonstrovány zásady tvorby programů. Poznatky jsou uváděny do souvislostí s metodologií systematického návrhu programu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Výsledky učení předmětu

Studenti získají znalost metodiky tvorby programů užitím objektově orientovaného
programování a osvojí si schopnost řešit problémy s pomocí objektových technologií.

Prerekvizity

Předpokládá se obvyklá středoškolská počítačová gramotnost.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Požadavky pro udělení zápočtu: aktivní účast na cvičeních a samostatné zpracování projektu zadaného vyučujícím. Zkouška sestává z písemné a ústní části. Písemnou část představuje test se čtyřmi otázkami. Ústní část se skládá z diskuse nad písemnou částí s možnými doplňujícími otázkami. Klasifikace je plně v kompetenci vyučujícího podle platných směrnic VUT v Brně.

Učební cíle

Seznámení s objektově orientovanou metodikou práce s počítačem. Rozvoj algoritmického myšlení a strukturovaného přístupu k řešení problémů. Rozvoj počítačové kreativity posluchačů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách je žádoucí, na cvičeních povinná. Výuka běží podle týdenních plánů. Způsob nahrazení zameškaných cvičení je plně v kompetenci vyučujícího.

Základní literatura

Sharp J.: Microsoft Visual C# 2008 Krok za krokem

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-MAI , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor B-MET , 1. ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)

  • Program B3S-P bakalářský

    obor B-AIŘ , 2. ročník, letní semestr, povinný
    obor B-STI , 2. ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do programování, programovací prostředí, motivace a principy objektově
orientovaného programování.
2. Základy objektově orientovaného programování v C#, zapouzdření, dědičnost,
polymorfismus.
3. Statické a virtuální metody, využití konstruktorů, destruktory.
4. Polymorfismus, realizace a jeho praktické využití.
5. Návrh objektu, programový interface, bezpečnost navrženého kódu.
6. Využití vyjímek a chráněných bloků pro zvýšení bezpečnosti kódu.
7. Návrh struktury projektu, systematičnost v návrhu struktury vzájemných vazeb
mezi objekty.
8. Dynamické pole, práce s dynamickým polem, využití.
9. Operace s textovými soubory, vytváření, čtení a zápis.
10. Základy práce s grafikou, bitmapa, grafický kontext zařízení.
11. Rekurze, implementace, příklady využití.
12. Využití systémových informací, časovač, idea více vláknových aplikací.
13. Faktorizace kódu, nástroje a jejich možnosti.

Cvičení s počítačovou podporou

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Opakování - práce s ukazateli, rekurze. Objekt jako zobecněný záznam.
2. Statická a dynamická instance třídy. Systematický návrh konstruktoru a destruktoru.
3. Filosofie používání virtuálních metod.
4. Zásady zvýšení bezpečnosti kódu.
5. Filosofie tvorby tříd s využitím dědičnosti, kompatibilita tříd.
6. Tvorba tříd a metoda shora dolů. Využití kompatibility tříd pro zestručnění a zobecnění kódu. Oddělení režijních a datových tříd.
7. Filosofie strukturace projektu, podpora v Delphi.
8. Dynamické pole, práce s dynamickými poli.
9. Operace s textovymi soubory.
10. Grafický výstup aplikace, práce s bitmapou.
11. Využití interního timeru.
12. Využití rekurze.
13. Zápočet.

Cvičení probíhají formou rozvíjení typových příkladů.