Detail předmětu
Applied Statistics
FP-IBasPAk. rok: 2022/2023
Předmět se zabývá parametrickými a neparametrickými testy, analýzou rozptylu, kategoriální analýzou, vícerozměrnými regresními modely, metodami statistické regulace a indexy způsobilosti.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Nabízen zahradničním studentům
Všech fakult
Výsledky učení předmětu
Studenti získají takové znalosti, že budou schopni zvládnout statistické metody na takové teoretické a praktické úrovni, která jim umožní zpracovávat a provádět korektní vyhodnocení dat a rozvíjet vědomí a schopnosti studentů využívat statistické prostředky při řízení jednotlivých činností podniku.
Prerekvizity
Pro úspěšné zvládnutí jsou požadovány základní znalosti teorie pravděpodobnosti, popisné statistiky a matematické statistiky.
- povinná prerekvizita
Literatura
KARPÍŠEK, Z., DRDLA, M. Applied statisitcs. Brno: PC-DIR Real, 1999. ISBN 8021414936.
FIELD, A., MILES, J., FIELD, Z. Discovering Statistics Using R. Los Angeles, Californie.: SAGE Publications Ltd., 2012. ISBN 978-1-4462-0046-9. (EN)
MATHEWS, P. Design of Experiment with Minitab. Milwaukee: ASQ Quality Press, 2005. ISBN 9780873896375 (EN)
BOX, G. E. P., HUNTER, W. G., HUNTER, J. S. Statistics for experimenters: an introduction to design, data analysis, and model building. Wiley, 1978. ISBN 978-0-471-09315-2.
FIELD, A., MILES, J., FIELD, Z. Discovering Statistics Using R. Los Angeles, Californie.: SAGE Publications Ltd., 2012. ISBN 978-1-4462-0046-9. (EN)
MATHEWS, P. Design of Experiment with Minitab. Milwaukee: ASQ Quality Press, 2005. ISBN 9780873896375 (EN)
BOX, G. E. P., HUNTER, W. G., HUNTER, J. S. Statistics for experimenters: an introduction to design, data analysis, and model building. Wiley, 1978. ISBN 978-0-471-09315-2.
Study materials available on e-learning.
(EN)Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka se skládá z přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a metodologie oboru, praktických problémů a jejich vzorových řešení.
Cvičení podporují praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách.
Cvičení podporují praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách.
Způsob a kritéria hodnocení
ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU
Zápočet (max. 40 bodů)
- vypracování výpočtových úloh a teoretických otázek.
Zkouška (max. 60 bodů)
- je písemná.
V její první části řeší student během 80 minut 4 příklady. Ve druhé části zkoušky student vypracuje během 15 minut odpovědi na 3 teoretické otázky.
Známku, odpovídající součtu (max. 100 bodů), která sestává:
- z dosažených bodů z kontrolních testů, teoretických otázek a výpočtových úloh,
- z výsledků řešených příkladů,
- z kvality odpovědí na teoretické otázky.
Známky a jim odpovídající body:
A (100-90), B (89-80), C (79-70), D (69-61), E (59-50), F (49-0).
ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU PRO STUDENTY S INDIVIDUÁLNÍM STUDIEM
Zápočet (max. 40 bodů)
- vypracování výpočtových úloh a teoretických otázek.
Zkouška (max. 60 bodů)
- je písemná.
V její první části řeší student během 80 minut 4 příklady. Ve druhé části zkoušky student vypracuje během 15 minut odpovědi na 3 teoretické otázky.
Známku, odpovídající součtu (max. 100 bodů), která sestává:
- z dosažených bodů z kontrolních testů, teoretických otázek a výpočtových úloh,
- z výsledků řešených příkladů,
- z kvality odpovědí na teoretické otázky.
Známky a jim odpovídající body:
A (100-90), B (89-80), C (79-70), D (69-61), E (59-50), F (49-0).
Zápočet (max. 40 bodů)
- vypracování výpočtových úloh a teoretických otázek.
Zkouška (max. 60 bodů)
- je písemná.
V její první části řeší student během 80 minut 4 příklady. Ve druhé části zkoušky student vypracuje během 15 minut odpovědi na 3 teoretické otázky.
Známku, odpovídající součtu (max. 100 bodů), která sestává:
- z dosažených bodů z kontrolních testů, teoretických otázek a výpočtových úloh,
- z výsledků řešených příkladů,
- z kvality odpovědí na teoretické otázky.
Známky a jim odpovídající body:
A (100-90), B (89-80), C (79-70), D (69-61), E (59-50), F (49-0).
ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU PRO STUDENTY S INDIVIDUÁLNÍM STUDIEM
Zápočet (max. 40 bodů)
- vypracování výpočtových úloh a teoretických otázek.
Zkouška (max. 60 bodů)
- je písemná.
V její první části řeší student během 80 minut 4 příklady. Ve druhé části zkoušky student vypracuje během 15 minut odpovědi na 3 teoretické otázky.
Známku, odpovídající součtu (max. 100 bodů), která sestává:
- z dosažených bodů z kontrolních testů, teoretických otázek a výpočtových úloh,
- z výsledků řešených příkladů,
- z kvality odpovědí na teoretické otázky.
Známky a jim odpovídající body:
A (100-90), B (89-80), C (79-70), D (69-61), E (59-50), F (49-0).
Jazyk výuky
angličtina
Osnovy výuky
Cílem předmětu je naučit studenty pracovat s pokročilejšími statistickými metodami a jejich využití v ekonomii, financích, obchodu i řízení výrobních procesů. Obsah předmětu je zaměřen na použití statistických metod při analýze ekonomických a společenských problémů, přičemž je kladen důraz na pečlivou interpretaci výsledků a testování ekonomických hypotéz.
Topics of lectures are the following:
1. Parametric tests: t-test, paired t-test, t-test, F-test
2. Kolmogorov-Smirnov test, Shapiro-Wilk test, Pearson test
3. Analysis of variance: single-factor and two-factor ANOVA
4. Non-parametric tests: one-sample serial tests
5. Non-parametric tests: two-sample serial tests
6. Nonparametric analysis of variance
7. Multivariate regression models: basic principles
8. Multivariate regression models: general assumptions
9. Categorical analysis
10. Statistical process control
11. Control charts for measurement control
12. Control charts for control by comparison
13. Process Capability Index
Topics of lectures are the following:
1. Parametric tests: t-test, paired t-test, t-test, F-test
2. Kolmogorov-Smirnov test, Shapiro-Wilk test, Pearson test
3. Analysis of variance: single-factor and two-factor ANOVA
4. Non-parametric tests: one-sample serial tests
5. Non-parametric tests: two-sample serial tests
6. Nonparametric analysis of variance
7. Multivariate regression models: basic principles
8. Multivariate regression models: general assumptions
9. Categorical analysis
10. Statistical process control
11. Control charts for measurement control
12. Control charts for control by comparison
13. Process Capability Index
Cíl
Seznámit studenty se základními principy matematické statistiky, ekonometrických modelů, kategoriální analýzy, metod statistické regulace a jejich využití při řízení podnikových procesů.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na přednáškách není povinná, ale doporučuje se. Účast na cvičeních je povinná a kontrolovaná. Omluvená neúčast studenta na cvičení může být nahrazena náhradními úkoly.
Typ (způsob) výuky
eLearning
eLearning: aktuální otevřený kurz