Detail předmětu
Dějiny populární hudby 2
FEKT-JDP2Ak. rok: 2017/2018
Přehled o žánrech a stylech populární hudby - včetně znalosti sólistů a významných skupin - se zaměřením na: jazz,rock, art-rock, disco, folk, folk.rock, funky, punk, rap, soul, underground.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Absolvent předmětu je schopen:
- vyjmenovat a charakterizovat představitele a soubory hudebních skupin, orchestrů žánrů populární hudby,
- charakterizovat a vyjmenovat hlavní směry jazzové a rockové hudby a jejich představitele,
- definovat charakter žánrů populární hudby,
- vysvětlit jejich hudební podstatu a jejich společenské funkce.
- vyjmenovat a charakterizovat představitele a soubory hudebních skupin, orchestrů žánrů populární hudby,
- charakterizovat a vyjmenovat hlavní směry jazzové a rockové hudby a jejich představitele,
- definovat charakter žánrů populární hudby,
- vysvětlit jejich hudební podstatu a jejich společenské funkce.
Prerekvizity
Jsou požadovány znalosti základních pojmů hudební akustiky, tempových, výrazových a dynamických označení a soustav ladění hudebních nástrojů, vítaná soukromá hra na hudební nástroje.
Literatura
MATZNER, A., POLEDŇÁK, I., WASSERBERGER, I. a kol. Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby. Praha : Editio Supraphon, 1980. (CS)
VLČEK, J. Rockové směry a styly. Praha : Ústav pro kulturní výchovnou činnost, 1988. (CS)
WEISS, T. Beaty, bigbeaty, breakbeaty - průvodce moderní hudbou 90. let. Praha : MAŤA, 1998. ISBN 80-86013-41-3 (CS)
WICH F. Rock a pop, encykloipedie 2 sv. Volvox Globator, Praha, 1999.
POLEDŇÁK I. Úvod do problematiky hudby jazzového okruhu. Učební text, UP Olomouc, 2005.
SCHNIERER M. Přehled vývoje populární hudby. Učební text, JAMU, Brno, 2013.
VLČEK, J. Rockové směry a styly. Praha : Ústav pro kulturní výchovnou činnost, 1988. (CS)
WEISS, T. Beaty, bigbeaty, breakbeaty - průvodce moderní hudbou 90. let. Praha : MAŤA, 1998. ISBN 80-86013-41-3 (CS)
WICH F. Rock a pop, encykloipedie 2 sv. Volvox Globator, Praha, 1999.
POLEDŇÁK I. Úvod do problematiky hudby jazzového okruhu. Učební text, UP Olomouc, 2005.
SCHNIERER M. Přehled vývoje populární hudby. Učební text, JAMU, Brno, 2013.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT. Přednášky mají charakter výkladu doplněného poslechem zvukových ukázek a jejich rozborem. Účast na přednáškách je doporučená.
Způsob a kritéria hodnocení
Hodnocení se řídí Studijním a zkušebním řádem VUT a Směrnicí děkana FEKT doplňující studijní a zkušební řád VUT. Je třeba odevzdat písemnou podobu seminární práce na indiviuálně zvolené téma z okruhu jazzové a rockové hudby. Za zkoušku ve formě ústního pohovoru je uděleno maximálně 100 bodů. Pro úspěšné složení zkoušky je potřeba získat alespoň 50 bodů. Zkouška je zaměřena na znalosti dějin populární hudby podle osnov předmětů Dějiny populární hudby 1 a 2.
Jazyk výuky
čeština
Osnovy výuky
1. Vznik a předpoklady jazzu (spirituály,gospely, worksong aj.)
2.-5. Neworleánský archaický jazz, kapely, styl,dixieland a šíření do jiných měst USA, swingová éra
6. Hudební revue na Broadwayi, Gershwin ad. skladatelé
7. Historie muzikálů mezi dvěma válkami až do současnosti
8. Vznik koncertního moderního jazzu od 40.let a jeho dílčí styly
9. Vznik a vývoj rockové hudby včetně jejich substylů
10. Meziválečné populární hudební divadlo u nás – Jar.Ježek a Osvobozené divadlo
11. Country, folk a trampská píseň ve světě a u nás
12. Divadla tzv. malých forem – Semafor aj.
13. Problematika soudobé pop music.
2.-5. Neworleánský archaický jazz, kapely, styl,dixieland a šíření do jiných měst USA, swingová éra
6. Hudební revue na Broadwayi, Gershwin ad. skladatelé
7. Historie muzikálů mezi dvěma válkami až do současnosti
8. Vznik koncertního moderního jazzu od 40.let a jeho dílčí styly
9. Vznik a vývoj rockové hudby včetně jejich substylů
10. Meziválečné populární hudební divadlo u nás – Jar.Ježek a Osvobozené divadlo
11. Country, folk a trampská píseň ve světě a u nás
12. Divadla tzv. malých forem – Semafor aj.
13. Problematika soudobé pop music.
Cíl
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými kapitolami z dějin populární hudby (jazz,rock, art-rock, disco, folk, folk.rock, funky, punk, rap, soul, underground)-
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Formy kontrolované výuky stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.