Detail předmětu

Psychologie v praxi

FP-PVPAk. rok: 2010/2011

Kurz je zaměřen na získání základních teoretických znalostí z oboru psychologie především s ohledem na využití těchto poznatků v manažerské práci. Kurz poskytuje také prostor pro osobní zkušenost, rozvoj sebepoznání a nácvik základních psychologických dovedností aplikovatelných v práci.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Kurz poskytuje studentkám a studentům relevantní psychologické znalosti a rozvíjí, posiluje a prohlubuje schopnosti a dovednosti týkající se sociální způsobilosti a kompetence manažera. Absolvování tohoto kurzu rozvíjí vědomosti a dovednosti především v následujících oblastech: psychologie osobnosti, utváření a dynamika osobnosti, teorie motivace, motivace v řídící praxi, rozvoj tvořivosti v rámci manažerské činnosti, personální management, metodika psychologie práce, psychická zátěž manažerů a způsoby jejího zvládání, genderové aspekty práce manažera, interkulturní aspekty práce manažera, organizace jako sociální skupina, struktura a interakce ve skupině.

Prerekvizity

Základní znalosti a dovednosti v oblasti mezilidské komunikace a týmové práce.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Úspěšné absolvování kurzu a získání zápočtu je podmíněno ústní a prezentací, písemným vypracováním seminární práce a složením zkoušky.

Osnovy výuky

1. Úvod do kurzu. Východiska a koncepce předmětu, základní témata a jejich návaznosti, přehled studijní literatury základní a doporučené, stanovení požadavků k úspěšnému absolvování kurzu, přehled základní terminologie.

2. Psychologie osobnosti. Dimenze teorií osobnosti, přehled základních teorií osobnosti, struktura osobnosti, utváření a dynamika osobnosti, schopnosti, motivace, temperament, postoje, tvořivost, osobnost člověka a jeho pracovní uplatnění, identifikace požadavků práce na pracovníka.

3. Personální management. Interpersonální komunikace v práci manažera, metodika psychologie práce, interview, pozorování, dotazníky, výkonové testy, projekční testy, posouzení produktů člověka, hodnocení, pracovní výkon, pracovní tempo, pracovní únava, biorytmy, personální audit, personální projekty.

4. Psychická zátěž managerů. Teorie stresu, stresové a zátěžové situace v manažerské práci, příčiny stresovanosti, emoční stres, behaviorální stres, dopady stresu na psychiku jedince, naučená bezmocnost, syndrom vyhoření, vliv stresu na charakter člověka, autoregulace emocí, pozitivní naladění, organizace práce, time management, myšlenkové mapy, životospráva, rytmicita života, duševní hygiena.

5. Genderové aspekty práce managera. Základní teze gender studies, psychologické rozdíly mezi muži a ženami, genderové rozdíly v morálním vývoji, v sebepojetí a životní zkušenosti, životní cíle mužů a žen, rodové rozdíly ve schopnostech a motivaci, lingvistické hledisko rodových rozdílů, rodové rozdíly v komunikaci, role mužů a žen ve společnosti, rodové stereotypy, specifika role žena manažerka/muž manažer, výsledky výzkumů, kazuistiky.

6. Specifika řízení v interkulturním prostředí. Základní teze interkulturní psychologie, kultura, kulturní standardy, kulturní dimenze, interkulturní vnímání, interkulturní komunikace, interkulturní kompetence, interkulturní spolupráce, interkulturní řízení a manžerská činnost, interkulturní vyjednávání, aspekty mezinárodní spoupráce, výsledky výzkumů, kazuistiky.


Učební cíle

Cílem kurzu je získat přehled o základních teoretických, metodologických a aplikačních poznatcích v oblasti psychologie řízení. Důraz je kladen především na sociálně psychologické souvislosti řízení, praktické otázky tvorby a rozvíjení komplexně, systémově a současně individuálně chápané práce s lidmi v podniku s ohledem na některé její významné a aktuální specifika. Kurz se zaměřuje na manažerské znalosti a rozvíjí jejich aplikaci v konkrétních interpersonálních situacích.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Aktivní účast v seminářích.

Základní literatura

Plaňava, I. 2005. Průvodce mezilidskou komunikací -- Přístupy - dovednosti - poruchy. Praha : Grada. (CS)
Výrost,J., Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha : Grada. (CS)

Doporučená literatura

Bedrnová, E., Nový, I. (1998): Psychologie a sociologie řízení. Management Press. ISBN 80-85943-57-3. (CS)
Atkinson, R.L., Fredrickson, B., Smith, E.E. (2002): Atkinson and Hilgard’s Introduction to Psychology. Wadsworth Publishing. ISBN-10: 0155050699 (EN)
Armstrong, M. (2002): Řízení lidských zdrojů. Grada Publishing. (CS)
Goleman, D. (1996): Emotional intelligence. New York: Bantam Books. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-ŘEP , 1. ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor