Course detail
Present philosophy - postmodernism
FEKT-XFSPAcad. year: 2010/2011
The subject provides students with information on main thought stream of today´s post-modern Word. Philosophical or religion stream are portrayed with their background, pros and cons and possible risks of their blind following.
Language of instruction
Number of ECTS credits
Mode of study
Guarantor
Department
Learning outcomes of the course unit
Prerequisites
Co-requisites
Planned learning activities and teaching methods
Assesment methods and criteria linked to learning outcomes
Course curriculum
Work placements
Aims
Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences
Recommended optional programme components
Prerequisites and corequisites
Basic literature
Dějiny náboženství (Eliade, různí autoři)
Dějiny politických a ekonomických účení (Hearnshaw F.J.C; Mertl J; Mendl B.; různí další autoři)
Dějiny světa (Wells H.G.; Kosina a různí další autoři)
Huntington S. P.: Střet civilizací, Praha 2001
Lyotard, J-F.: O postmodernismu, Praha 1993
Quesnel, M. D.: Co si myslíme, čemu věříme a kdo jsme, Praha 2002
Selech, W.: Naše postmoderní moderna, Praha 1994
Recommended reading
Classification of course in study plans
- Programme EEEI-H Bachelor's
branch H-AEI , 2 year of study, winter semester, elective general
branch H-AEI , 3 year of study, winter semester, elective general - Programme BTBIO-F Master's
branch F-BTB , 1 year of study, winter semester, elective general
branch F-BTB , 2 year of study, winter semester, elective general - Programme EECC Bc. Bachelor's
branch B-TLI , 3 year of study, winter semester, elective general
branch B-TLI , 2 year of study, winter semester, elective general
branch B-EST , 3 year of study, winter semester, elective general
branch B-EST , 2 year of study, winter semester, elective general
branch B-SEE , 3 year of study, winter semester, elective general
branch B-SEE , 2 year of study, winter semester, elective general
branch B-MET , 3 year of study, winter semester, elective general
branch B-MET , 2 year of study, winter semester, elective general
branch B-AMT , 3 year of study, winter semester, elective general
branch B-AMT , 2 year of study, winter semester, elective general - Programme EEKR-M Master's
branch M-SVE , 2 year of study, winter semester, elective general
branch M-SVE , 1 year of study, winter semester, elective general
branch M-KAM , 2 year of study, winter semester, elective general
branch M-KAM , 1 year of study, winter semester, elective general
branch M-EEN , 2 year of study, winter semester, elective general
branch M-EEN , 1 year of study, winter semester, elective general
branch M-TIT , 2 year of study, winter semester, elective general
branch M-TIT , 1 year of study, winter semester, elective general
branch M-EVM , 2 year of study, winter semester, elective general
branch M-EVM , 1 year of study, winter semester, elective general
branch M-EST , 2 year of study, winter semester, elective general
branch M-EST , 1 year of study, winter semester, elective general
branch M-MEL , 2 year of study, winter semester, elective general
branch M-MEL , 1 year of study, winter semester, elective general
branch M-BEI , 2 year of study, winter semester, elective general
branch M-BEI , 1 year of study, winter semester, elective general - Programme EEKR-CZV lifelong learning
branch EE-FLE , 1 year of study, winter semester, elective general
Type of course unit
Lecture
Teacher / Lecturer
Syllabus
2.Pluralita, multikulturnost, postmoderna – proč je mnoho náboženských a filosofických směrů a kde se vzaly, smysl a funkce náboženských a filosofických soustav. Postmoderní koncepce polycentričnosti pravdy.
3.Kořeny současného pluralismu v základech evropské kultury, různé možné způsoby vzájemné koexistence odlišných principů, izolace, monopol, proti sobě, vedle sebe
4.Současné náboženské směry – od světových náboženství po nekonformní skupiny. Náboženství kmenová a univerzalistická, polytheismus, dualismus a monotheismus, fideistické (náboženské) prvky v myšlení, mýty staré a moderní
5.Filosofické, nenáboženské způsoby vidění světa, jejich původ a vznik. Počátky vědeckého myšlení v Řecku, první filosofové.
6.Sofisté – zakladatelé linie, vedoucí až k současnému postmodernímu relativismu a pragmatismu
7.Platon – věčně inspirativní podobenství o světě ideí, zakladatel utopických, idealistických, sociálně reformních podob představ o společnosti, ve kterých může být role státu povážlivě přetížena. Současné formy myšlení, navazující na Platona
8.Aristoteles – východiskem je realita, nikoliv idea a ideál. Vyústění v představě dokonale propojeného světa, nadaného smyslem a účelem nejen v celku, ale i v každé jednotlivosti. Na konci z něj čerpá jak náboženství (novotomismus), tak vcelku atheistický liberalismus. Od personalismu k individualismu.
9.Středověká syntéza, největší a jediný univerzální nábožensko-filosofický systém v dějinách evropské kultury – chvály a výtky na adresu středověku
10.Rozpad středověkého univerzálního systému, jeho možné příčiny, příznaky a důsledky. Co nového (moderního) přichází místo starého. Hledání nového určujícího principu.
11.Vliv a důsledky objevů na poli věd a techniky, nová ekonomická a politická učení (dodnes živá)
12.Válka a revoluce, průvodní jevy evropské kultury, jejich filosofická východiska a vyústění. Konflikt či koexistence civilizací. Globalizace jako nový fenomén. Ekonomika jako určující princip.
13.Budoucnost světa, pesimistické a optimistické vize. Místo jedince v globální informační znalostní společnosti