Bachelor's Thesis

Light microscopy and its applications

Final Thesis 4.14 MB Appendix 14.46 MB

Author of thesis: Ing. Pavel Pokorný, Ph.D.

Acad. year: 2009/2010

Supervisor: Ing. Martin Lošťák, Ph.D.

Reviewer: Ing. David Prochazka, Ph.D.

Abstract:

This bachelor´s thesis describes problems of light microscopy for readers. Part of this bachelor´s thesis is dedicated to basic terms of the light microscopy. Next chapters are dedicated to observing techniques - brightfield illumination, darkfield illumination, oblique illumination, Rheinberg illumination, phase contrast, differential interference contrast, polarized light microscopy and fluorescence illumination.

Keywords:

light microscopy, microscope, observing techniques

Date of defence

17.06.2010

Result of the defence

Defended (thesis was successfully defended)

znamkaAznamka

Grading

A

Language of thesis

Czech

Faculty

Department

Study programme

Engineering (B2341-3)

Field of study

Mechanical Engineering (B-STI)

Composition of Committee

prof. RNDr. Tomáš Šikola, CSc. (předseda)
prof. RNDr. Miroslav Liška, DrSc. (místopředseda)
prof. RNDr. Bohumila Lencová, CSc. (člen)
doc. RNDr. Josef Kuběna, CSc. (člen)
prof. RNDr. Jiří Komrska, CSc. (člen)
prof. RNDr. Pavel Zemánek, Ph.D. (člen)
prof. RNDr. Petr Dub, CSc. (člen)
prof. RNDr. Radim Chmelík, Ph.D. (člen)
prof. Ing. Ivan Křupka, Ph.D. (člen)
prof. RNDr. Jiří Spousta, Ph.D. (člen)
RNDr. Antonín Fejfar, CSc. (člen)

Supervisor’s report
Ing. Martin Lošťák, Ph.D.

Student vytvořil práci, která svým rozsahem přesahuje cíle zadání, tj. provést vysvětlení technik včetně vlastního pozorování. Práce obsahuje nejenom části věnované pozorovacím technikám, nýbrž i vysvětlení k tomu, jaké jsou důvody pro používání optických soustav. K pochopení principu mikroskopu včetně pozorovacích technik jsou zde též vysvětleny základní zákony optiky, stejně tak i nejdůležitější pojmy týkající se optické mikroskopie. Díky tomu je bakalářské práce poměrně obsáhla.

Ze stylistického hlediska lze práci vytknout některé nedostatky, jako jsou nedostatečná přesnost a mnohdy spíše výpravný než faktický styl vyjadřování. Při vlastním pozorování navíc občas chybí přesnější interpretace výsledků. Tady ovšem považuji za důležité zmínit ten fakt, že Pavel Pokorný je studentem programu „Strojírenství“, takže problematika mikroskopie pro něj byla před vypracováním zcela nová.

Z hlediska grafické úpravy je práce zdařilá. Student také prokázal, že je schopen dobře spolupracovat s literaturou. Často se v textu vyskytují doslovné citace, které považuji, až na několik výjimek, za vhodně použité.

Za největší přínos této práce považuji vytvoření prvního textu tohoto druhu na naší fakultě, který umožní studentům, jež se s mikroskopií teprve seznamují, jednodušeji proniknout do této problematiky. Po celou dobu vytváření práce přistupoval student k úkolu velmi zodpovědně a samostatně. Zejména oceňuji srozumitelnost a logickou návaznost jednotlivých částí celé práce.
I přes některé stylistické a faktické nedostatky je celá práce zdařilá a jako vedoucí ji hodnotím známkou výborně/A.
Evaluation criteria Grade
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A

Grade proposed by supervisor: A

Reviewer’s report
Ing. David Prochazka, Ph.D.

Práce studenta věnovaná světelné mikroskopii a její aplikaci splňuje požadavky a cíle zadání bakalářské práce. Jednotlivé kapitoly a podkapitoly jsou velmi dobře logicky členěny a navazují na sebe tak, že čtenáři postupně osvětlují problematiku světelné mikroskopie. K dobrému pochopení jednotlivých témat přispívá i použití velkého množství ilustračních obrázků. V sedmé kapitole ,Aplikace mikroskopových technik, student uvádí v přehledné tabulce vhodné mikroskopické metody pro jednotlivé druhy vzorků a v podkapitole 7.1 ,Porovnání metod, potom uvádí porovnání šesti různých metod na jednom vzorku. Přes mé očekávání však v textu není uvedeno, o jaký vzorek se jedná a ani vyhodnoceno, která metoda případně metody jsou pro něj nejvhodnější. Celkově má práce velmi dobrou grafickou i jazykovou úroveň, teoretická část je zpracována adekvátně k danému tématu včetně citací odpovídající literatury.
Evaluation criteria Grade
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Topics for thesis defence:
  1. V kapitole 7.1 Porovnání metod jste uvedl šest různých metod aplikovaných na jeden vzorek, mohl by jste uvést, kterou z těchto metod považujete v tomto případě za nejvhodnější a odůvodnit to?

Grade proposed by reviewer: A

Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová