Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Bachelor's Thesis
Author of thesis: Bc. Jakub Kačka
Acad. year: 2024/2025
Supervisor: Ing. Petr John
Reviewer: Ing. Juraj Lazúr
Motorsport demands that vehicles deliver maximum performance even under extreme conditions, requiring mechanics to continuously monitor the vehicle's status and make rapid decisions. This thesis presents a functional software prototype of a digital dashboard designed specifically for the onboard mechanic in a rally vehicle. Implemented as a web application with a React frontend and Node.js backend which is responsible for the simulation. A reusable library of custom visualization components was developed to support future dashboard implementations. The solution was tested in collaboration with industry professionals, resulting in a validated design tailored for motorsport use, while also demonstrating generalizable principles for rapid and reliable sensor data visualization in other domains.
Motorsport Telemetry, Dashboard Visualization, React Web Application, Sensor Data Monitoring, Internet of Things (IoT), Real-Time Error Detection.
Date of defence
19.06.2025
Result of the defence
Defended (thesis was successfully defended)
Grading
B
Process of defence
Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm B.
Topics for thesis defence
Language of thesis
English
Faculty
Fakulta informačních technologií
Department
Department of Information Systems
Study programme
Information Technology (BIT)
Composition of Committee
doc. Dr. Ing. Dušan Kolář (předseda) doc. Ing. Vladimír Janoušek, Ph.D. (člen) Ing. Radek Hranický, Ph.D. (člen) doc. Ing. Jan Kořenek, Ph.D. (člen) Ing. Zdeněk Materna, Ph.D. (člen)
Supervisor’s reportIng. Petr John
Student pracoval samostatně a důkladně. Dokázal také komunikovat s více odborníky a shromažďovat jejich často protichůdné požadavky. Výsledkem je dobře provedené řešení, které by na základě zpětné vazby mohlo pomoci mechanikům nákladních vozidel v drsných dakarských podmínkách. Doporučuji hodnocení stupněm B.
Cílem této bakalářské práce bylo navrhnout a implementovat prototyp obrazovky typu dashboard pro závodní speciály s primárním zaměřením na kamiony používané v závodech Rallye Dakar. Vzhledem k tomu, že tyto kamiony lze považovat za zařízení internetu věcí, student provedl průzkum této oblasti a zejména využití v automobilovém průmyslu, např. využití systémů CAN, a principy vizualizace dat a návrhů obrazovek typu dashboard. Student se také seznámil se současnými přístupy k vizualizaci v závodních speciálech. Prostřednictvím četných konzultací s vedoucím práce i odborníkem z oboru – Ing. Davidem Svídou, Ph.D. – student, v iterativním procesu, vytvořil několik návrhů přístrojových panelů. Jeden z nich byl vybrán pro finální realizaci. Student následně vytvořil vlastní vizualizační knihovnu pomocí jazyků TypeScript a React.js a vybraný návrh implementoval spolu se serverem, na kterém probíhá simulovaný závod (kombinace Express.js a WebSocket). Zadání hodnotím jako průměrně obtížné a student úspěšně splnil všechny zadané požadavky.
Student prostudoval doporučenou literaturu a sám aktivně vyhledával další relavatní zdroje.
Student komunikoval po celý akademický rok. Konzultace s vedoucím práce probíhaly online přibližně jednou za dva týdny. Kromě toho proběhlo několik konzultací s Ing. Davidem Svídou Ph.D. a Ing. Martinem Beranem z Fakulty strojního inženýrství VUT. Student také často komunikoval prostřednictvím zpráv, které popisovaly postup práce. Student řádně plnil zadané úkoly a práce postupovala dobrým tempem.
Práce byla dokončena v předstihu, takže mohla být prezentována jak Ing. Davidu Svídovi, Ph.D., a Ing. Martinu Beranovi, tak i dvěma mechanikům, Filipu Škrobánkovi a Radimu Kaplánkovi. Vzhledem ke složitosti procesu však řešení zatím nebylo ověřeno v reálném závodním prostředí v rámci vybraného závodního vozidla.
-
Grade proposed by supervisor: B
Reviewer’s reportIng. Juraj Lazúr
Autor navrhol a implementoval interaktívny dashboard podľa reálnych požiadaviek cieľovej skupiny používateľov. Funkčnosť návrhu bola overená používateľským testovaním. Celkovo tak prácu hodnotím 82 bodmi.
Evaluation level: průměrně obtížné zadání
Priemerne náročné zadanie.
Práca je dobre štruktúrovaná, text je logický, kapitoly sú zrozumiteľné, implementácia, ako aj testovanie sú dostatočne popísané. Gramatika je v poriadku.
Technická správa zodpovedá typografickému štandardu, obrázky, ako aj schémy sú zrozumiteľné a dobre popísané. Celkovo technická správa zodpovedá po formálnej stránke štandardom bakalárskej práce.
Výsledkom práce študenta je interaktívny dashboard, ktorý zobrazuje širokú škálu technických údajov o vozidle vrátane rôznych upozornení. Z technickej správy sa výsledok javí ako dobre navrhnutý a implementovaný s dôrazom na čo najširšiu použiteľnosť, pričom spätná väzba vychádza priamo z požiadaviek technikov, ktorý budú daný dashboard používať v praxi. Samotná funkčnosť implementovaného riešenia bola študentom prakticky predvedená.
Výsledný dashboard poskytuje technikom nový ergonomickejší spôsob, akým môžu sledovať aktuálny stav vozidla. Návrh, ako aj samotné riešenie so zapracovanými pripomienkami z používateľského testovania, má potenciál kvalitatívne zlepšiť prácu mechanikov počas pretekov.
Evaluation level: zadání splněno
Autor splnil všetky body zadania.
Evaluation level: je v obvyklém rozmezí
Rozsah zadania technickej správe zodpovedá požiadavkám.
Študijné materiály sú vybrané k téme, sú riadne citované. Počet citovaných zdrojov je nad priemerom.
Grade proposed by reviewer: B
Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová