Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Bachelor's Thesis
Author of thesis: Bc. David Škrabal
Acad. year: 2024/2025
Supervisor: Ing. Petr John
Reviewer: Ing. Jiří Hynek, Ph.D.
With the development of Internet of things (IoT) technologies, users need a tool that allows them to configure these technologies without requiring programming knowledge. Current tools are often complex and unsuitable for mobile devices. They can discourage users from trying to interfere in any way with the settings of IoT systems. The aim of this work is to design a mobile-friendly tool that enables end users to program IoT technologies using visual programming. The solution should also support working with various types of IoT devices from different manufacturers. The outcome of this work is a library that implements an editor designed for mobile devices. Its output is a serialized program that can be converted into commands for IoT devices.
Internet of things, IoT, visual programming, End-User development, graphical editor, web application, Lit, TypeScript, JSON, web components
Date of defence
17.06.2025
Result of the defence
Defended (thesis was successfully defended)
Grading
B
Process of defence
Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm B.
Topics for thesis defence
Language of thesis
Czech
Faculty
Fakulta informačních technologií
Department
Department of Information Systems
Study programme
Information Technology (BIT)
Composition of Committee
doc. Ing. Tomáš Martínek, Ph.D. (předseda) Ing. Vladimír Bartík, Ph.D. (člen) Ing. Jiří Hynek, Ph.D. (člen) doc. Mgr. Adam Rogalewicz, Ph.D. (člen) doc. Ing. Michal Španěl, Ph.D. (člen)
Supervisor’s reportIng. Petr John
Bakalářskou práci hodnotím kladně. Student si osvojil potřebné technologie a prostudoval předchozí verze editoru, na jejichž základě vytvořil novou verzi zaměřenou na zlepšení uživatelské přívětivosti na mobilních telefonech. Nový editor zachovává původní princip programování koncových zařízení kombinací blokového a formulářového přístupu, zároveň však zahrnuje specifické interakce typické pro mobilní aplikace. Navrhuji hodnocení stupněm B.
Cílem práce bylo vytvořit nový prototyp pro vizuální programování zaměřený primárně na mobilní telefony. Student proto musel nastudovat jak verze editorů vytvořené během inovačního voucheru a předešlé bakalářské práce, tak aktuálně používaný jazyk, principy vývoje na mobilních telefonech i klasických zařízeních a konkrétní doménu. Dále také musel prostudovat technologie pro implementaci samotného editoru, a to primárně jazyk TypeScript a minimalistickou knihovnu pro tvorbu webových komponent Lit.js. Zadání protohodnotím jako průměrně složité a považuji jej za splněné ve všech bodech.
Student prostudoval doporučenou literaturu a sám aktivně vyhledával další relavatní zdroje.
Student během celého akademického roku aktivně komunikoval, a to jak prostřednictvím osobních konzultací, tak formou zpráv, ve kterých pravidelně informoval o svém pokroku od posledního setkání. Konzultace probíhaly ve dvoutýdenních intervalech po oba semestry. Student pracoval samostatně.
Student dokončil práci včas, což umožnilo konzultaci finální verze jak technické zprávy, tak i softwaru.
Student vycházel z předchozího výzkumu a poznatky z testování jeho řešení mohou posloužit jako podklad pro další úpravy editoru.
Grade proposed by supervisor: B
Reviewer’s reportIng. Jiří Hynek, Ph.D.
Bakalářská práce obsahuje některé výše uvedené nedostatky spíše v praktické části práce. Výstupy jsou nicméně využitelné ve výzkumném projektu. Navrhuji hodnocení stupněm B.
Evaluation level: průměrně obtížné zadání
Cílem práce bylo navrhnout a implementovat nástroj pro vizuální programování IoT zařízení na mobilních zařízeních, který umožní běžným uživatelům konfigurovat zařízení bez znalosti programování. Student se seznámil s problematikou vizuálního programování, projektem Pocketix a navázal na návrh editoru bakalářské práce [1], který dále rozvinul – zejména o podporu proměnných a vylepšení ovládání pomocí funkcí jako drag and drop. Výsledkem je knihovna implementovaná v jazyce TypeScript s využitím knihovny Lit, použitelná v různých webových aplikacích. Zadání hodnotím jako průměrně obtížné.
[1] PODVOJSKÝ, Lukáš. Vizuální programování IoT zařízení. Brno, 2024. Bakalářská práce. Vysoké učení technické v Brně, Fakulta informačních technologií. Vedoucí práce Ing. Jiří Hynek, Ph.D.
Struktura dokumentu je dobrá. Nejprve je diskutována teorie (IoT, vizuální programování), poté praktická část. Kapitoly navazují. Některé pasáže by mohly být lépe členěné do odstavců (např. Shrnutí existujících nástrojů). Implementace částečně diskutuje návrh.
Jazyková a typografická úroveň technické zprávy je kvalitní. Některé obrázky jsou rozmazané (např. 5.5 - 5.7).
Výstupem je responzivní webová aplikace reprezentující nový vizuální editor. Hodnotím jej průměrně. Splňuje zadání, nicméně po uživatelské stránce přináší spíše menší rozšíření oproti výše uvedené bakalářské práci, z které se vycházelo. Ruční generování kódu nepovažuji za moc šťastné. Oceňuji funkci drag and drop.
Výstupy jsou využitelné v rámci výzkumného projektu Pocketix.
Evaluation level: zadání splněno
Evaluation level: je v obvyklém rozmezí
Student provedl nadprůměrnou rešerši dostupných odborných zdrojů týkajících se IoT a vizuálního programování.
Grade proposed by reviewer: B
Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová