Master's Thesis

Permanent Way in Tunnel

Final Thesis 6.15 MB Appendix 609.73 kB

Author of thesis: Ing. Daniela Kulhavá

Acad. year: 2023/2024

Supervisor: Ing. Richard Svoboda, Ph.D.

Reviewer: Ing. Petr Lukeš

Abstract:

The master thesis deals with the comparison of railway superstructure structures in a tunnel. It compares the construction of the ballast base and the slab track - specifically the type with concreted track length and the type with prefabricated slabs. Specifically, the slab track type Rheda 2000 and ÖBB-PORR are considered. Furthermore the construction and maintenance technology of these structures is proposed. A final comparison of the advantages and disadvantages of the different types in tunnel applications is made.

Keywords:

permanent way in tunnel, superstructure, ballast base (gravel ballast, ballast bed), ballastless track (slab track), railway tunnel

Date of defence

30.01.2024

Result of the defence

Defended (thesis was successfully defended)

znamkaBznamka

Grading

B

Process of defence

Studentka odprezentovala svou diplomovou práci s názvem "Železniční svršek v tunelu". Práce se zabývala porovnáním železničního svršku v tunelu s kolejovým ložem a pevné jízdní dráhy. Oponent měl dvě připomínky/dotazy k práci. První z nich je: proč není v diplomové práci uvedena možnost přechodu z klasického svršku na pevnou jízdní dráhu pomocí tzv. přechodové vany? U této možnosti odpadá nutnost prolévat kolejové lože pryskyřicí, dále nejsou potřeba ztužující kolejnice a není potřeba ani přechodových pražců. Obrázek na straně č.3 se nápadně podobá právě přechodové vaně. Studentka odpověděla, že ji nenapadlo využít přechodovou vanu, poněvadž v České republice není běžná. Dotazem číslo dvě je: proč se uvádí, že není potřeba zhutnění kolejového lože pomocí dynamického stabilizátoru? Studentka uvedla, že by bylo vhodné použít dynamickou stabilizaci kvůli bezstykové koleji. Studentka během diskuze zareagovala, že v tunelu má lepší uplatnění pevná jízdní dráha a uvedla proč. Přemýšlela nad technologií zřizování pevné jízdní dráhy.

Language of thesis

Czech

Faculty

Department

Institute of Railway Structures and Constructions

Study programme

Civil Engineering – Structural and Transport Engineering (NPC-SIK)

Composition of Committee

Ing. Tomáš Říha (člen)
doc. Ing. Otto Plášek, Ph.D. (místopředseda)
Ing. Erik Dušek (člen)
prof. Ing. Libor Ižvolt, Ph.D. (předseda)
Ing. Richard Svoboda, Ph.D. (člen)
Ing. Miroslava Hruzíková, Ph.D. (člen)
prof. Ing. Jaroslav Smutný, Dr. (člen)
Ing. Jan Valehrach, Ph.D. (člen)
Ing. Ondřej Pokorný (člen)
Ing. Petr Kubrt (člen)
Ing. Radim Wrana (člen)
Ing. Leoš Horníček, Ph.D. (člen)

Supervisor’s report
Ing. Richard Svoboda, Ph.D.

Grade proposed by supervisor: B

File inserted by supervisor Size
Hodnocení vedoucího práce [.pdf] 46,35 kB

Reviewer’s report
Ing. Petr Lukeš

Grade proposed by reviewer: B

File inserted by the reviewer Size
Posudek oponenta [.pdf] 49,20 kB

Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová